Hoitajien epäystävällinen käytös
Isäni oli kuukauden sairaalassa. Kävin isäni luona joka päivä ja vietin siellä pitkän ajan.
Olin todella surullinen isäni puolesta, kun hän kertoi jatkuvasti, että hoitajat eivät tule, kun hän pyytää apua tai jos tulevat, ovat epäystävällisiä.
Tämän kyllä näin ominkin silmin.
Ja kyllä, valitin asiasta useat kerrat.
Hoitajat hei, on paljon muitakin ammatteja joissa on kiire ja palkkaa ei saa tarpeeksi. Silti pystymme tekemään työmme asiakasta kunnioittaen ja ystävällisesti kohdellen.
Kommentit (26)
Hoitajat on sellaisessa negatiivisessa kuplassa. Kun tarpeeksi uskottelee itselleen että muilla on kaikki paremmin, niin alkaa tosissaan uskoa siihen.
Ei ole minullakaan hyviä kokemuksia vuosien varrelta. "Oletko sinä nyt muka noin kipeä, nouse ylös siitä" kun lyyhistyin lattialle -> kohdunulkoinen raskaus, sisäinen verenvuoto munajohtimen repeämän vuoksi ja hätäleikkaus yöllä.
No mikä täällä nyt on, kipu kuuluu sektiosta toipumiseen" -> verenvuoto kohdussa sektion jälkeen, veret hyytyivät eivätkä tulleet ulos, uudellee leikkauspöydälle.
Kyllä ihmettelen, etteikö Suomessa kuole ihmisiä huonon hoidon vuoksi enemmänkin kuin mitä tilastoidaan. Ja ei ole ollut kyse työvoiman vähyydestä.
Ap jatkaa...suuri kiitos sille yhdelle ihanalle hoitajalle, joka kiireestä huolimatta jaksoi olla ystävällinen ja välittävä isälleni.
Tosi kurjaa kuulla. Itse olen työskennellyt eri sairaaloissa ja osastoilla, joissa työkavereina on pääasiassa ollut tosi mukavia hoitajia. Ei tulisi ikinä mieleen potilasta alkaa vähättelemään mitenkään tai jutella töykeästi. Ottiko osastonhoitaja palautteen asiallisesti vastaan? T. Sh
Joku tässä ajassa on että hoitoala on rikki. Muut suorittavaa työtä tekevät jaksaa vuodesta toiseen ja osaa vähän nauraakkin itelleen ja ottaa rennosti. Mutta hoitajat on tosikkoja uhriutujia joille pitäs jostain syystä raapia kaikki maailman rahat koska ovat melkeinpä jumalia. Mikä juttu?
Olen maannut sairaalassa enemmän kuin tarpeeksi ja joka kerta mietityttää näissä uhriutumisaloituksissa mitä apua sitä sängyssä makaava ihminen tarvitsee? Joo onhan se tylsää, mutta ei ne hoitajat siellä juttuseuraksi ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen maannut sairaalassa enemmän kuin tarpeeksi ja joka kerta mietityttää näissä uhriutumisaloituksissa mitä apua sitä sängyssä makaava ihminen tarvitsee? Joo onhan se tylsää, mutta ei ne hoitajat siellä juttuseuraksi ole.
No kyllä sängyssämakaavallekin voi sattua asioita. Kanyyli irrota, särkylääkkeen tarve, yllättävä oire, vessahätä muttet pääse itse tms.
Minä en päässyt hoitajien mielestä tarpeeksi nopeasti sängystä ylös (muutama tunti keisarileikkauksesta). Hoitaja sanoi toiselle: ei näistä nykynaisista ole äidiksi.
Minä olen joutunut olemaan erään yliopistollisen sairaalan lasten kirurgisella osastolla kahden eri lapsen kanssa ja siellä vasta töykeä henkilökunta olikin.
Vuosien aikana kokemuksia neljästä eri sairaalasta ja kaikissa sama juttu. On niitä normaaleja ja mukavia hoitajia ja sitten niitä joiden vuoroa kauhulla odottaa! Itse näen jo hoitajan naamasta että kumpaan kategoriaan kuuluu. Jokaisella tutullani samat kokemukset. Joitakin hoitajia pelätään ja toisia rakastetaan.
Tästä pitää puhua julkisuudessa enemmän! Laitan jatkossa kameran kuvaamaan kaikki kohtaamiset osastolla jossei ääni kellossa muutu! Se on varma!
Kauanko kesti tämän aloituksen keksimisessä?
Ja kun omainen on vierailulla niin ollaan niin mielinkielin mutta kun vieras lähtee niin johan ääni muuttuu. Ensimmäinen ikävä kokemukseni oli teininä, yli 30 vuotta sitten. Minulla oli verinen ja oksennuksessa oleva leikkausvaate vielä päällä kun vanhempani tulivat käymään osastolla. Haisin ja näytin kamalalta! Äitini ihmetteli että mitä hittoa?! Sanoin että voisiko tuoda puhtaan ja normaalin paidan minulle kun hoitajat sanoivat että itse pitää käytävältä hakea vaikka en pysynyt edes pystyssä! Silloin äitini avasi sanaisen arkkunsa ja hoitoni muuttui täysin erilaiseksi.
Ihmisten empaattisuus on kadonnut. On huomattu muillakin aloilla, perusystävällisyys alkaa olla kortilla.
Itsekkyys tullut elämän tavaksi, oma napa. Niin työ- kuin yksityiselämässäkin. Mikään ei ole enää arvokasta, hyveellistä ja sivistynyttä.
Ahneus.
Haureus.
Nämä näkyy myös kaikessa itsensä tyrkyttämisessä, somessa kaikki esillä.. yliviety meetoo "hanke", jolla naiset perustelevat paljaana kulkemista. Itsekkyyttä. Minulla on oikeus.
Hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten empaattisuus on kadonnut. On huomattu muillakin aloilla, perusystävällisyys alkaa olla kortilla.
Suoraan verrannollinen siihen rasituksen määrään. Ihminen ei ole kone.
Olen huomannut saman. Mitään asiakaspalvelua on turha odottaa, töitä tehdään vain minimit mitä voi. En voi käsittää miten joku kehtaa tuolla "panostuksella" vietä vaatia lisää liksaa ja arvostusta. Miten joku kehtaa?
Hoitajana myönnän, että meitähän on moneen junaan. Kyllä joidenkin kollegoiden juttuja ja käytöstä saa kuunnella korvat punaisina.
Tuohon soittokello asiaan. Sinne ei aina vaan pääse heti katsomaan ja auttamaan. Jos olen samaan aikaan esim. vessassa sellaisen potilaan kanssa, joka ei tajua että jalat ei kanna, mutta meinaa silti lähteä kävelemään, en voi jättää häntä siihen vessaan istuskelemaan. Silloin se toinen vaan joutuu odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minullakaan hyviä kokemuksia vuosien varrelta. "Oletko sinä nyt muka noin kipeä, nouse ylös siitä" kun lyyhistyin lattialle -> kohdunulkoinen raskaus, sisäinen verenvuoto munajohtimen repeämän vuoksi ja hätäleikkaus yöllä.
No mikä täällä nyt on, kipu kuuluu sektiosta toipumiseen" -> verenvuoto kohdussa sektion jälkeen, veret hyytyivät eivätkä tulleet ulos, uudellee leikkauspöydälle.
Kyllä ihmettelen, etteikö Suomessa kuole ihmisiä huonon hoidon vuoksi enemmänkin kuin mitä tilastoidaan. Ja ei ole ollut kyse työvoiman vähyydestä.
-Hoitovirhe tappaa Suomessa useammin kuin liikenne:
Satoja ihmisiä kuolee vuodessa hoitovirheisiin, mutta tilastoja asiasta ei kuitenkaan kerätä.
Professori Risto Roine Itä-Suomen yliopistosta on harmissaan siitä, ettei faktatietoa ole saatavilla.
-Todennäköisesti 7001700 pitää paikkaansa. Ovat nämä karmeita lukuja, mutta aiheetonta paniikkia on turha levittää, Roine muistuttaa. IS
Saman huomasin myös minä, kun olin viimeksi sairaalassa.