Ystävä viihtyy erityylisissä porukoissa ja siitä tullut ongelma
Harrastan joukkuelajia jonka harrastajakunta koostuu melko homogeenisesti ns kunnollisesta väestä - luotettavia ihmisiä joiden oma elämä on kunnossa. Vuosia sitten Tutustuin lajin parissa hieman erilaisissa piireissä pyörivään tyyppiin. Hän kovasti halusi olla kaveria ja oli meillä paljon yhteistäkin. Hänen seurassa oli helppo olla, kiireetöntä ja aitoa vuorovaikutusta. Ei mitään pelejä eikä tarvetta esittää olevansa jotain muuta kuin on.
Tässä on vuosien varrella tapahtunut monen moista. Elämänmuutoksia itse kullakin. Yhdessä vaiheessa olimme sinkkuina samaan aikaan lähemmäs puoli vuotta ja lähennyimme sinä aikana paljon.
Nyt kuitenkin alkanut lävähtää totuus silmille. Olen hänen kauttaan viettänyt aikaa hänen tuttavien kanssa ja jotka ovat ihan eri maailmasta. Ihmetyttää miksi hän tuputtaa minulle näiden "huipputyyppien" seuraa. Mua lähinnä ahdistaa heidän seurassaan. Musaa luukutetaan täysillä kerrostalossa, röökin natsat surutta siihen pihalle, kämpät sotkuisia, autot myös, ei osata tervehtiä uusia tuttavuuksia. Ja nyt tuli nähtyä miedot huumeetkin. Alkaa mulle riittää koko touhu.
Kommentit (15)
Bablo kirjoitti:
Näe tätä ystävääsi kahden kesken? En nyt ymmärrä mikä tässä on ongelma, eihän sun tarvitse niiden hänen muiden kavereidensa kanssa hengata.
Niin teinkin vuosikausia ja homma pysyi sellaisena että siitä Toivottavasti molemmat saivat jotain. Mutta kyllä tämä nyt vaikeammaksi menee. Jos menen hänen luokse, niin sinne alkaa valua näitä tyyppejä halusin sitä tai en.
Nyt vaan jotenkin totuus tullut ilmi, että hän elää ja hengittää tuota heidän erikoista elämäntapaa ja aidosti viihtyy niissä piireissä ja tavoissa.
Ei ole helppoa ystävää noin vain hylätä, mutta kyllä haluan ehdottomasti pysyä poissa tuosta maailmasta. Ap
Mulla on ollut samanlainen dilemma joskus aikoinaan. Lopulta tuo kaveri tosin alkoi ollakin niin pahasti sekaantunut ihme huume- ja väkivaltakuvioihin, että en oikein nähnyt enää muuta vaihtoehtoa kuin ottaa etäisyyttä. Tämä oli hyvin vaikea päätös, koska olimme hyvin läheisiä ystäviä joskus, mutta en tosiaan vain halunnut pyöriä tuollaisissa piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Bablo kirjoitti:
Näe tätä ystävääsi kahden kesken? En nyt ymmärrä mikä tässä on ongelma, eihän sun tarvitse niiden hänen muiden kavereidensa kanssa hengata.
Niin teinkin vuosikausia ja homma pysyi sellaisena että siitä Toivottavasti molemmat saivat jotain. Mutta kyllä tämä nyt vaikeammaksi menee. Jos menen hänen luokse, niin sinne alkaa valua näitä tyyppejä halusin sitä tai en.
Nyt vaan jotenkin totuus tullut ilmi, että hän elää ja hengittää tuota heidän erikoista elämäntapaa ja aidosti viihtyy niissä piireissä ja tavoissa.
Ei ole helppoa ystävää noin vain hylätä, mutta kyllä haluan ehdottomasti pysyä poissa tuosta maailmasta. Ap
No hyvänen aika, eihän toista tarvitse hylätä, vaan jättäytyä vain pois muista jutuista kuin harrastustoimintaan liittyvistä. Ei siinä mitään tarvitse selittää, sinä saat päättää menemisesi ihan itse ja sinulla on muuta tekemistä silloin kun toisella on omat porukkansa ympärillään. Mitä ihmettä sinä sinne nokkaasi työntäisit?
En oikeasti ymmärrä "ongelmaa".
Eihän sun nyt ystävää tarvitse hylätä. Ymmärrän tilanteen, en itsekään tuollaisessa porukassa haluaisi hengailla, mutta nähkää sinun luonasi, käykää kahdestaan ulkona, puuhailkaa jotain yhdessä. Jos tiedät, että iltaisin hänen luona pössytellään tai näiden kaverin kavereiden autot ja kämpät on sotkuisia, niin älä mene sinne!! Jos ystävä on kuitenkin tärkeä sinulle ja teillä muuten hyvä olla toistenne kanssa, niin vaihda hieman tyyliä miten ystävyyttä voisitte jatkaa. Ehkä joskus hänkin tuollaisen touhun lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Bablo kirjoitti:
Siis ovatko nämä erityisen huonotapaisia tai ilkeitä, vai oletko jotain yksittäistä pilvenpolttajaa nyt säikähtänyt, kun puhun miedoista huumeista? Se nimittäin on kyllä niin yleistä, että sen perusteella en kyllä tuomitsisi ystävää, jos joku hänen kaverinsa on poltellut.
Kovemmat huumeet, väkivalta, muu tietty eri asia. Mutta saan kuvan että sinulla olisi vaihtoehto kutsua hänet sinun luoksesi (sen sijaan että menet hänen luokseen), mutta vähän nautit tuomitsemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bablo kirjoitti:
Siis ovatko nämä erityisen huonotapaisia tai ilkeitä, vai oletko jotain yksittäistä pilvenpolttajaa nyt säikähtänyt, kun puhun miedoista huumeista? Se nimittäin on kyllä niin yleistä, että sen perusteella en kyllä tuomitsisi ystävää, jos joku hänen kaverinsa on poltellut.
Kovemmat huumeet, väkivalta, muu tietty eri asia. Mutta saan kuvan että sinulla olisi vaihtoehto kutsua hänet sinun luoksesi (sen sijaan että menet hänen luokseen), mutta vähän nautit tuomitsemisesta.
Kyseessä on ap:n kokemus asiasta, ei sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bablo kirjoitti:
Kyseessä on ap:n kokemus asiasta, ei sinun.
Joo, näin on. Vähän kuten kaikessa, mistä täällä keskustellaan ja mitä kommentoidaan.
Saahan hän heittää hukkaan ystävyyden tämän takia. Kommentoin vaan että aika heppoiselta kuulostaa , mutta mikäs siinä. Kuvittelisin, että jos ystävyyden ehto on että pidät myös kaikista hänen ystävistään, saa aika pian olla keskenään. Mutta siitä vaan.
Kaiken muun vielä sietäisin, mutta sotkuinen auto katkaisisi tämän aasin selän.
Jätä ne siat välittömästi ja hanki tuttavapiiriisi oopperasta ja baletista nauttivia korkeakulttuurin edustajia.
Tuollainen rillumareielämä ei ole sivistynyttä ihmistä varten.
Terv. sisäsiistin Teslan omistava maailmanparantaja.
Sanot suoraan että kahdenkesken voitte Tavata mutta et pidä hänen huipputyypeistä ja olet ne epämiellyttäviksi
Mielenkiintoisia kommentteja ja kiitos niistä. Sitä vaan ihmettelen miten niin moni kokee ettei tässä voi olla mitään ongelmaa. Että niiden muiden kanssa ei tarvitse olla tekemisissä ja sen pituinen se. No en varmaan olisi avannut tätä ketjua jos asia olisi niin yksinkertainen.
Mitään ongelmaa ei siis ollut kun lähinnä kahvittelin hänen kanssaan satunnaisesti. Tätä siis kesti vuosia. Mutta nyt kun olen läheltä nähnyt että kaikki hänen uudet tuttavuudet molemmista sukupuolista elävät ja hengittävät samaa alakulttuuria, niin kyllä tässä herää kysymys että miksi ihmeessä olisin mitenkään tässä mukana.
Ja on todella raskasta tehdä toiselle jatkuvasti selväksi etten halua liittyä näihin seurueisiin milloin milläkin kokoonpanolla.
Mulla on ollut nuorempana vastaava keissi missä oli pakko jättää yhteydenpito kokonaan. Ne ketkä on kokenut samaa ehkä ymmärtää että joillain ihmisillä tällaisen alakulttuurin eläminen on hyvin kokonaisvaltaista ja sitä joutuu sitten puheiden ja viestien kautta myös itsekin jossain määrin myötäelämään. Ystäväni ei itse todellakaan mitään huumeita käytä, mutta alkoholinkäyttö on aivan liian humalahakuista ja se johtaa näissä piireissä lähes viikottain siihen että tuhlataan kaikki rahat, hävitetään lompakko ja avaimet tai sitten syntyy joku tapaturma. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia kommentteja ja kiitos niistä. Sitä vaan ihmettelen miten niin moni kokee ettei tässä voi olla mitään ongelmaa. Että niiden muiden kanssa ei tarvitse olla tekemisissä ja sen pituinen se. No en varmaan olisi avannut tätä ketjua jos asia olisi niin yksinkertainen.
Mitään ongelmaa ei siis ollut kun lähinnä kahvittelin hänen kanssaan satunnaisesti. Tätä siis kesti vuosia. Mutta nyt kun olen läheltä nähnyt että kaikki hänen uudet tuttavuudet molemmista sukupuolista elävät ja hengittävät samaa alakulttuuria, niin kyllä tässä herää kysymys että miksi ihmeessä olisin mitenkään tässä mukana.
Ja on todella raskasta tehdä toiselle jatkuvasti selväksi etten halua liittyä näihin seurueisiin milloin milläkin kokoonpanolla.
Mulla on ollut nuorempana vastaava keissi missä oli pakko jättää yhteydenpito kokonaan. Ne ketkä on kokenut samaa ehkä ymmärtää että joillain ihmisillä tällaisen alakulttuurin eläminen on hyvin kokonaisvaltaista ja sitä joutuu sitten puheiden ja viestien kautta myös itsekin jossain määrin myötäelämään. Ystäväni ei itse todellakaan mitään huumeita käytä, mutta alkoholinkäyttö on aivan liian humalahakuista ja se johtaa näissä piireissä lähes viikottain siihen että tuhlataan kaikki rahat, hävitetään lompakko ja avaimet tai sitten syntyy joku tapaturma. Ap
No, itse olen sitä lajia että en ottaisi stressiä siitä, miten muut elävät elämäänsä. Jos olet ystävästäsi huolissasi, mitä jos sanoisit nämä asiat? Voi olla että ystävyys loppuu sitten siihen, mutta etkö sinä sitä lopputulemaa haekin? Sitten on selvää mitä ajattelet ja ystävyys voi kasvaa sitten kaikkien rauhoituttua myöhemmin taas siksi kahvitteluksi, jos on kasvaakseen.
Minkä ikäinen olet kun et osaa elää omaa elämää? Kuljet ystäväsi elämän mukana, elät hänen elämää. Kasva aikuiseksi..