Ayahuasca, DMT, salvia, taikasienet ja muut
Miksi näistä puhutaan nyt niin paljon? Mitä mieltä olette näistä? Terapeuttisessa käytössä siis. Itse olen skeptinen.
Kommentit (14)
60-luvun alussa noista oltiin kovin innoissaan mm. Harvardin psykologian laitoksella. Siellä kokeita teki muuan tri Timothy Leary. Loppu onkin sitten historiaa.
Salvia? Sitähän laitetaan hernekeittoon. Ei ole vielä tullut mitenkään outoa oloa hernarista tai mistään muustakaan, johon maustetta on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Salvia? Sitähän laitetaan hernekeittoon. Ei ole vielä tullut mitenkään outoa oloa hernarista tai mistään muustakaan, johon maustetta on käytetty.
Kyseessä varmaankin näkijäsalvia (Salvia divinorum), ei se K-kaupan maustehyllystä löytyvä.
Tuommosia "luonnon huumeita" on käytetty iät ja ajat, ja yleensä ovat myös lähes tai täysin vaarattomia. Ne asiat ja kokemukset, mihin noilla voi päästä käsiks laittaa yleensä uuteen uskoon koko maailmankatsomuksen, ja siks voivat todellakin auttaa masennuksiin, kuoleman pelkoon ja muihin psyykkisiin haasteisiin. Ymmärrettävää, että niiden hyödyntäminen ja tutkiminen on alkanut kiinnostamaan. Ihmisten dmt trippikertomukset on todella huikeaa kuunneltavaa, ja jo ne saa miettimään olemassaolon luonnetta. Dmt siis on ihmisistäkin löytyvä aine, jota luonnollisesti vapautuu (vaikuttaa) unen aikana ja varsinkin kuollessa.
Psykedeeleistä ja dissosiatiiveistä on tutkimuksia, joissa todetaan että ne voivat auttaa masennukseen. Esim. pieni annos ketamiinia voi viedä masennuksen jopa kuukausiksi. Parasta varmaan olisi, jos näitä voisi ottaa koulutetun terapeutin kanssa, joka ohjaisi trippiä.
LSD ja sienet varmaan potentiaalisimpia terapiakäytössä. DMT varsinkin poltettuna on aika tuju kokemus ja salvia yleenä lähinnä ahdistava ja pelottava. Hyvä vaan että tieto leviää, mielialalääkkeiden käyttö luultavasti vähenee kun psykedeelit lisääntyy tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Maustesalvia ja päihteenä käytettävä salvia on eri asia.
Hyvä että jollain riittää älli näiden saamiseen ettei tarvitse tehdä itsaria.
Netflixissä on hyvä dokumentti aiheesta, perustuu Michael Pollanin kirjaan.
Lääkefirmat ovat yrittäneet pitää kaikenlaiset luontaishoidot laittomina koska eivät voi patentoida niitä eli tehdä rahaa. Syöttävät sitten ihmisille kalliita myrkkyjään. Onneksi tieto leviää netissä nykyään. Nyt on sitäpaitsi sienestysaika...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että jollain riittää älli näiden saamiseen ettei tarvitse tehdä itsaria.
Sienet ja LSD pitäisi olla helposti ja nopeasti ja laillisesti saatavilla apteekista. Ilman mitään lääkäriä siinä välissä hosumassa.
Kannatan ja kokeillutkin ayahuascaa LSD:tä ja sieniä jne. Herkille vain ammattilaisen kanssa olisi tosiaan paras. Paljon käsitellyt mieltä ja alitajunnan asioita ayahuascaseremonioissa. Toisaalta se varsinainen työ mielen kanssa tapahtuu arjessa ja elämän haasteissa ja tavoitteellisuudessa. Suunnannäyttäjänä ovat hyviä. Kohtuus kaikessa.
Kaveri otti salviaa ja sitten se näki harhoja että ne pani telkussa vaikka oli vaan tavallinen mainoskatko.
Voisin kertoa oman "terapeuttisen" sienikokemuksen tähän. Oli pieni määrä itse poimittuja psilosybiinisieniä ja ekaa kertaa olin niitä ottamassa. Olin nuori ja vielä jokseenkin masentunut. Jonkun aikaa teen juomisen jälkeen kuljen peilin ohi. Katsoin peiliin, mutten jotenkin tunnistanut itseäni. Tunsin, miten olin niin paljon enemmän kuin ulkokuoreni, ja tuntui ettei peilikuvani pystyisi mitenkään kuvaamaan sitä kaikkea mitä mun sisällä on. Tuo oli kyllä erittäin hyödyllinen kokemus suhteellisen ulkonäkökeskeiselle täysi-ikäiselle nuorelle. Tuota alkoi myös automaattisesti heijastamaan muihin ihmisiin, yhtälailla olin heidänkin suhteen ollut ulkonäkökeskeinen. Tuo kokemus mahdollisti ajatustenkulun uudella tapaa, vaikka määrällisesti sieniä oli todella vähän. Niinhän sitä sanotaan, että sienet on siksi potentiaalisia auttajia mielen ongelmien suhteen, kun ne auttaa ulos totutuista ajatuskaavoista
Ei yhtään kommenttia?