Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaukolämpö

Vierailija
12.09.2022 |

Paljonko kaukolämpö maksaa omakotitalossa? Olen asunut sähkö-, puu-, öljy- ja kalliolämpötalossa enkä ole koskaan käyttänyt kaukolämpöä. Onko edullinen/hyvä? Suosittele tai kerro kokemuksia.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ja toimintavarma, kaikkea muuta halvempi paitsi maalämpöä, ja sillekin häviää vasta pitkän ajan päästä koska maalämmön alkukulut on niin kovat.

Mun lämpölaskut on kesällä neljää kymppiä ja talvella kylmimpään aikaan vähän päälle pari sataa kuussa.

Vierailija
2/7 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo ja toimintavarma, kaikkea muuta halvempi paitsi maalämpöä, ja sillekin häviää vasta pitkän ajan päästä koska maalämmön alkukulut on niin kovat.

Mun lämpölaskut on kesällä neljää kymppiä ja talvella kylmimpään aikaan vähän päälle pari sataa kuussa.

Maalämpö on sähkölämmitystä sekin, Tuottaa sähköllä 3 - 4 enemmän lämpöä kuin suorasähkölämmitys tuottaisi. Sähkön hinta vaan on noussut hurjasti, monelle jopa 1000 %. Lisäksi korot ovat nousseet. Maalämpöön siirtyminen on investointi ja usein tarvitaan pankkilainaa. Kaukolämpö ei ole noussut monella paikkakunnalla juuri ollenkaan. Tässä on eri paikkakuntien välillä tosin eroa. En ole ollenkaan varma onko maalämpö edullisempi vaihtoehto kuin kaukolämpö. Kannattaa tehdä tarkat laskelmat, joita tietysti vaikeuttavat sähkön hinnan, kaukolämmön hinnan ja korkotason muutokset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaukolämmössä joku vuosi- tai kuukausimaksu ja sen lisäksi kulutuksen mukaan hinta? Liittymismaksu ja alkuinvestoinnit?

Vierailija
4/7 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia sähkölaskuja teillä on kaukolämpötaloissa ollut?

Vierailija
5/7 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö on vapaasti kilpailutua. Maalämpö on sen sijaan alueensa monopoli. On hinnaltaan paremmin reguloitua.

Vierailija
6/7 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaukolämmössä joku vuosi- tai kuukausimaksu ja sen lisäksi kulutuksen mukaan hinta? Liittymismaksu ja alkuinvestoinnit?

On perusmaksu ja kulutus erikseen. Mulla perusmaksu on muistaakseni 35e/kk ja kulutus 6 snt/kWh. Liittymismaksut vaihtelee paljon riippuen alueesta, meneekö sun tontilla valmis putki jne.

t. 1

Vierailija
7/7 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilppi on selvästi halvin kaikenkaikkiaan pörssisähköllä OK talossa, talveksi kovien sähkönhintojen varaksi polttopuiita

mul on menny jo 11 vuotta koko vuoden sähkönkulutus keskimäärin ehkä 9200 kwh, vuoden -88 2 kerroksinen talo. ILP, halpa perustaminen, viel halvempi uusia kun on reijät seinäs ja telineet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän