Miten soteuudistus ja uudet hyvinvointialueet vaikuttavat palkkaukseen terveydenhuollossa? Nostetaanko palkat siis joka alueella sen suurimman palkan mukaisesti?
Siinähän tulisi isolle osalle työntekijöistä palkankorotuksien lisäksi ekstrakorotukset, jos palkat harmonisoidaan isoimpien palkkojen mukaan.
Kommentit (6)
Tästä on ollut yllättävän vähän uutisissa vaikka uudistus on aika iso ja palkat muuten isosti keskustelussa.
Ei nosteta, vaan palkat harmonisoidaan työn vaativuuden perusteella. Työn vaativuutta ovat arvioineet ihmiset, jotka eivät ole päivääkään työskennelleet kentällä. Esim. meillä teholla ja heräämössä työn on arvioitu olevan vähemmän vaativa kuin päivystyksessä ja terveysaseman vastaanotolla (jossa itse työskentelen). Päivystyksen ja tk:n työn on katsottu olevan vaativuudeltaan samalla tasolla ja palkat on siksi samat. Minulla kk palkka nousee tämän harmonisoinnin johdosta 8€. Tiputtaa eivät ilmeisesti sentään saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei nosteta, vaan palkat harmonisoidaan työn vaativuuden perusteella. Työn vaativuutta ovat arvioineet ihmiset, jotka eivät ole päivääkään työskennelleet kentällä. Esim. meillä teholla ja heräämössä työn on arvioitu olevan vähemmän vaativa kuin päivystyksessä ja terveysaseman vastaanotolla (jossa itse työskentelen). Päivystyksen ja tk:n työn on katsottu olevan vaativuudeltaan samalla tasolla ja palkat on siksi samat. Minulla kk palkka nousee tämän harmonisoinnin johdosta 8€. Tiputtaa eivät ilmeisesti sentään saaneet.
Harmonisoinnissahan riippuu onko oma palkka sieltä ylemmästä vai alemmasta päästä että miten vaikuttaa.
Tästä ei juuri ole ollut viime aikoina otsikoita.
Eli siis jos alueella jossain kunnassa peruspalkka on 2600 ja jossain 2900 niin onko se jatkossa koko sillä alueella 2900?
Onko tästä mitään päätöstä tehty?
Nostaisi palkkoja kerralla reilusti.