Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja, harkitsetko alanvaihtoa (oletko vaihtanut) ja mistä syistä?

11.09.2022 |

Nyt saa avautua. Mitkä ovat ne syyt SINULLE joidenka takia haluat vaihtaa alaa tai olet vaihtanut?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan työtäni, mutta en usko, että jaksan tätä eläkeikään asti. Olen työpäivien jälkeen niin uupunut että selviän juuri ja juuri pakollisista kodin askareista. Viikonloppuisin sama juttu.

Olen tehnyt vaikka mitä p-duuneja ennen opettajan uraa, mutta koskaan en ole ollut näin voimaton työn takia.

Vierailija
2/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mielestäni teen maailman parasta työtä. Opetan 3.-6.-luokkalaisia. Lapset ovat ihania, perheet myös. Joskus tulee haastavia tilanteita, mutta niistä selvitään ammattitaidolla. Osaan rajata työtäni ja työaikaani niin, että elämäni on hyvässä tasapainossa. Olen tyytyväinen myös palkkaani, mutta toki erittäin iloinen taannoin neuvotelluista korotuksista nyt, kun kaikki asumisen ja elämisen kulut ovat pompanneet hurjasti ylöspäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut pois opettajan töistä. Syynä muun muassa se, että töitä oli liikaa ja tunsin olevani riittämätön. En ehtinyt antamaan kaikille oppilailleni huomiota vaan aikani meni hankalimpien tapausten hoitamiseen. Illat eivät riittäneet enää palautumiseen, eivätkä viikonloputkaan. Koko ajan olisi pitänyt myös opetella uusia juttuja ja tekniikkaa, vaikka niihin ei ollut aikaa. Tavoitteet olivat suuret, mutta resurssit pienet. Retket kuuluivat opetussuunnitelmaan, mutta niihin oli varattu 0 euron budjetti. Yksin retkeily yli 20 lapsen kanssa tuntuu myös aika ikävältä, eikä huoltajia saanut aina retkelle mukaan avuksi, koska ymmärrettävästi heidän piti olla omissa töissään.

Opettajan työ on oikeastaan aika samanlaista kuin se, että järjestäisi samana päivänä monet lasten kaverisynttärit, joihin on tullut myös lapsia, jotka on pakotettu sinne. Aika raskasta sellaiselle, joka haluaisi hoitaa työnsä hyvin ja huomioida myös ne ujot ja hiljaiset lapset.

Vierailija
4/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen alanvaihtoa useastakin syystä, mutta suurin syy taitaa olla se etten saa virkaa. Jo 5 vuotta olen työskennellyt määräaikaisena ja joka kevät haen virkoja niitä saamatta. Sen jälkeen jännitän, josko määräaikaisuuttani jatkettaisiin. Mielestäni teen työni tunnollisesti ja hyvin. Kouluttaudun jatkuvasti, olen motivoitunut ja seuraan aikaani. Tykkään työstä lasten parissa ja hekin taitavat viihtyä minun seurassani.

Vierailija
5/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Aleksis Kiven koulussa opettajan. Tuli tappouhkauksia ja muutenkin meno oli kuin jossain apukoulussa. Muutin ensin toiselle paikkakunnalle ja jatkan opettamista, hienoa työtä kunhan vaan ympäristö ja perheet on kunnollisia.

Vierailija
6/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi ja tilalleni otettiin ilman työkokemusta oleva 20v nainen. Rakastin työtäni ja tein sitä yli 15 vuotta. En saanut työpaikkaani takaisin.

T. Helsingissä yläkoulun erkkaope

7/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei :( onko tää edes laillista. Tosi ikävää et näin on käyny.

Vierailija
8/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että jaksan tehdä tätä työtä eläkkeelle saakka. Kunhan saan lapset leivänsyrjään kiinni, vaihdan johonkin, jota saa tehdä yksi asiakas kerrallaan. Jatkuva valppaana olo ja hälinän, riidan ja keskeytysten sietäminen on raskasta. Vaatimukset eivät ole missään suhteessa resursseihin ja työaikaan ja uusia tehtäviä tulee kaiken aikaa.

Vierailija
9/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut työn vaihtamista toiseen, koska esimies oli helvetillinen ankeuttaja, joka imi kaiken elämänilon ja työn ilon alaisistaan. Aika moni vaihtoi koulua ja kokonaan muille aloille, itse asiassa puolet koulun henkilöstöstä parin vuoden sisään siivoojia ja keittäjiä myöten, eikä sijaisia tahtonut enää meille saada. Onneksi pääsin sitten siirtymään toiseen kouluun, jossa on ihan normaaleja ihmisiä töissä. Nyt en enää aio vaihtaa alaa ja toivon, että tässä koulussa esimies ei vaihdu ikinä.

Vierailija
10/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin raskaaksi ja tilalleni otettiin ilman työkokemusta oleva 20v nainen. Rakastin työtäni ja tein sitä yli 15 vuotta. En saanut työpaikkaani takaisin.

No tämä on puppua. Pätevät erkat saavat valita paikkansa ja kaikilla, jotka haluavat, on virka. Ja virkaan palataan äitiysloman jälkeen.

20v ei voi edes pätevä.

Vierailija
11/20 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntien pitäminen oli melko mukavaa, mutta koko ajan laskevissa määrin, kun samat asiat toistuivat. Ja tuntien ulkopuolista työtä en jaksanut.

Vierailija
12/20 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole töissä ollenkaan enää. En ollut henkisesti riittävän vahva opettajan töihin (yläkoulu).

Vierailija
13/20 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Aleksis Kiven koulussa opettajan. Tuli tappouhkauksia ja muutenkin meno oli kuin jossain apukoulussa. Muutin ensin toiselle paikkakunnalle ja jatkan opettamista, hienoa työtä kunhan vaan ympäristö ja perheet on kunnollisia.

Aleksis Kiven kouluja on useita.

Vierailija
14/20 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmastikaan ollut pätevä itsekään, jos noin kävi.

Vierailija
15/20 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenopettaja, mutta samalla koulutuksella pystyy tekemään myös muita töitä. Vaihdoin valtion virastoon täysin toisenlaiseen työhön, koska en jaksanut sitä että työtä oli aivan mahdoton tehdä kunnolla, kiitos integraation, surkeiden työjärjestelyjen ja turhan silpun.

Lisäksi uuvuin vanhempiin. Osa oli todella kivoja, mutta sitten enenevissä määrin alkoi olla niitä, joiden mussukka tarvitsee kaiken maailman täysin sekopäistä erityiskohtelua ja joille oli täysin mahdoton ajatus, että se oma Pärttyli tekisi jotain väärin.

Palkka putosi, työtä on edelleen liikaa ja kansalaiset valittaa, mutta ainakin saan tehdä töitä rauhassa ja pomo yleensä tukee hankalien ihmisten kanssa.

Vierailija
16/20 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä lastensuojeluun tai muualle sosiaalialalle. Pienemmällä palkalla rankempaan duuniin ja huonompiin työoloihin. Siitä vaan keskellä yötä luotiliiviä päälle ja poliisien kanssa kotikeikalle, niin saa tuta mitä rankka työ oikeasti on.

Vierailija
17/20 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä lastensuojeluun tai muualle sosiaalialalle. Pienemmällä palkalla rankempaan duuniin ja huonompiin työoloihin. Siitä vaan keskellä yötä luotiliiviä päälle ja poliisien kanssa kotikeikalle, niin saa tuta mitä rankka työ oikeasti on.

Jaadijaadijaa. Voit tehdä oman ketjun sossun työstä.

Vierailija
18/20 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään työstä ja palkka oli hyvä jo ennenkin, tänä vuonna vielä korotuksia siihen. Ei aikomusta vaihtaa.

Vierailija
19/20 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa aika paljon olla kiinni koulusta ja alueesta työssä viihtyminen. Opettajan koulutusta ei ole kovin helppo vaihtaa mukavampaan ja paremmin palkattuun työhön, kun huomioidaan pitkät kesälomat.

Itse olen tehnyt töitä sijaisena yläasteella, kun pyydettiin. Viihdyin ihan hyvin, mutta kyllähän nuorten kanssa väsyisi jo tämän ikäisenä, 50+. Sijaisena olin noin kolmekymppisenä eikä jalka silloin painanut kuten nyt. Aika levoton oli se koulu tuolloin, mutta huumorilla pärjäsin ja olin käsittääkseni hyvin pidetty. Yksi luokka osti kukkia, kun lähdin. 

Vierailija
20/20 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Monella alalla nauretaan näille opettajien ulinoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme