Hohhoijaa noita lääkäreitä
Joille sektio potilaan omasta toiveesta on punainen vaate. Siis mitenköhän olisi samojen lääkäreiden mielipide, jos asiakkaat maksaisivat itse vähän niinkuin monissa muissa maissa, missä lähinnä kysytään: otatko sektion vai ei.
Eikä kukaan pidä sitä hulluna valintana.
Missä muussa maassa potilasta pidetään lähinnä edunvalvonnassa olevan asemassa, vaikka ei ole eli ei saa kysyä omasta hoidosta, ei saa esittää mielipidettä eikä toivomuksia. Hyvä kun saa edes tietoonsa kaikkea itseensä liittyvää.
Kommentit (5)
Suomessa vähän sama meininki kun jossain maaseudulla 1800-luvulla.
Tohtori tulee apuun kun kivut vaivaavat. Tohtori tutkii ilman selitystä mikä on. Tohtori määrää lääkettä. Ei tarvitse potilaan tietää mikä on ja mitä lääkettä.
Suomessa voi jo nyt synnyttää yksityissairaalassa ja jos on pätäkkää maksaa sektiosta, sen saa jos haluaa. Mitä te vouhkaatte? Se lapsi muhii äidin kitusissa 9 kk ja siinä ajassa ehtii säästää ja jo paljon ennenkin jos ei tahdo alatiesynnytystä. Sektion hinta on noin 13000 euroa.
Kyllä minä sain sektion pyynnöstäni, tosin tästä aikaa parikymmentä vuotta. Ei tuottanut edes haastetta. Se vain nauratti, kun syyksi kirjattiin synnytyspelko...
Sektion saa kun sanoo syyksi synnytyspelko. Sitä varten on kysymyspatteri joka täytetään neuvolassa mutta kun sopivasti liioittelee ja valittaa neuvolakäynneillä unettomuutta, jännitystiloja, paniikkikohtauksia ja pahoja pelkoajatuksia niin täydestä menee. Näin neuvoi mua aikoinaan oma serkku ja neuvo on toiminut.
Päätin alunperinkin, etten riskeeraa lapsen enkä omaa terveyttä alatiesynnytyksellä, joka on oikeasti hengenvaarallinen puhumattakaan siitä, että synnyttäjältä voi mennä pidätyskyky loppuiäksi.
Nyt oon synnyttänyt kaksi lasta sektiolla. Jälkimmäisen kohdalla ei edes tentattu mitään vaan kysyttiin vain että vieläkös se synnytyspelko on samalla tasolla kuin ensimmäisen kanssa. Sanoin että joo ja neuvolan terveydenhoitaja teki merkinnän suunnitellusta sektiosta. Se oli sillä selvä.
Pitäkääs mammat kiirettä ennenkun lakia muutetaan. Lakienhan mukaan nuo lääkäritkin pitää toimia, vaikka löytyy niitäkin, joiden mielestä omat näkemykset menee lakien yli eli voivat määrätä ja pompotella potilasta, kun joku jumala hahmo.