Hoi likinäköiset! Onko likinäköisyys periytynyt lapsellesi?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään rillipiruja meillä.
Ootapa vaan, ikänäkö se tulee sullekin, dear 🤓
On muuten jäätävää katsoa kun yhä useammalla lapsella on järkyttävän tehokkaat rillit jo ennen kouluikää! Miten ne luulee näkevänsä mitään sitten aikuisena?
Ei ole, ihme kyllä. Isällään on näkö kuin haukalla.
Ei ole rillejä kenelläkään lapsista. Itselläni on vahvat.
Vahvasti likinäköinen itse olen, mutta ei kumpikaan vanhemmistani.
Vierailija kirjoitti:
On muuten jäätävää katsoa kun yhä useammalla lapsella on järkyttävän tehokkaat rillit jo ennen kouluikää! Miten ne luulee näkevänsä mitään sitten aikuisena?
Ne pikkulasten lasit on yleensä ihan eri syystä ja niistä pääsee kasvun myötä eroon.
Äitini on likinäköinen, kaikilla meillä lapsilla on lasit. Itse sain vasta 23-vuotiaana, siskoni joskus ala-asteella, veli vähän aiemmin kuin minä, mutta vahvuuksia on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että laseja käyttämättä näkisi sitten paremmin? Typerä kysymys.
Lapseni on likinäköinen, vaikka minä en ole.
Minä olen kaukonäköinen (eli pluslasit kauaskin), mutta se ilmeni vasta sen jälkeen, kun lapsi oli jo saanut lasit.
Vierailija kirjoitti:
Voit olla varma siitä, että lapsille ei anneta "liian tehokkaita" laseja, jos järkyttävän tehokkaalla sitä tarkoitit. Vauvaltakin pystyy koneellisesti mittaamaan taittovirheen, sillä taittovirhe tarkoittaa sitä, että valonsäde taittuu silmässä väärässä kohtaa, ja tämän pystyy mittaamaan siitä palaavasta valosta.
Silmän kasvaessa tämä usein korjaantuu, joten "järkyttävän tehokkaita" laseja käyttävä lapsi ei välttämättä tarvitse laseja aikuisena. Jos edelleen tarvitsee, tehdään uusilla tehoilla tarvittavat lasit. Harvalla tehot muutenkaan koko elämän samoina pysyy.
Yhdelle kolmesta. Ilmeni myöhemmin. Lapsen isällä ei ole laseja.
Isä sai lasit amiksen aikoihin, minä kutosluokalla, sisko kolmekymppisenä ja veljellä ei laseja ole vielä 27-vuotiaana. Äiti sai vasta ikänäön tullen lasit.
Meillä molemmilla vanhemmilla on teininä saadut lasit, mutta lapset selvinneet ilman laseja aikuisuuteen.
Ei mitään rillipiruja meillä.