Milloin lopetit perhesaunomisen?
Kommentit (19)
Kun tyttärelle alkoi ilmestymään pimpu karvoja
Kun saunalle kävi kuten seitsemän veljeksen saunalle. Se paloi, vaikkakaan ei jouluna.
Joten aina ollut miesten ja naisten vuorot.Yleensä on kyllä saunassa ainakin sitten 3 sukupolvea kerralla.
Silloin, kun tytär lopetti saunomisen. En muista, olisiko hän ollut 10 tai pienempi jopa. Tyttö ei vain tykkää saunoa, ei edes yksinään.
En ole lopettanut. Poika lopetti meidän kanssa saunomisen joskus yläasteikäisenä, mutta 16-vuotias tytär saunoo edelleen meidän vanhempien kanssa. Miksi ei voisi saunoa?
Vierailija kirjoitti:
En ole lopettanut. Poika lopetti meidän kanssa saunomisen joskus yläasteikäisenä, mutta 16-vuotias tytär saunoo edelleen meidän vanhempien kanssa. Miksi ei voisi saunoa?
En itsekään ymmärrä ja oon siis 18v poika joka saunoo edelleen vanhempiensa kanssa
Isän ja hänen vaimonsa kanssa oli pakko sanoa niin kauan kun siellä kävin, eli 17 vuotiaaksi asti. Oli myös pakko istua ylälauteella eikä saanut mennä alas tai laittaa käsiä suun eteen vaikka he heittivät kuinka paljon löylyä. Sitten sai mennä suihkuun kun he antoivat mennä luvan.
Äidin kanssa sanoin varmaan niin kauan kun asuin kotona, ihan omasta halustani.
Vierailija kirjoitti:
Isän ja hänen vaimonsa kanssa oli pakko sanoa niin kauan kun siellä kävin, eli 17 vuotiaaksi asti. Oli myös pakko istua ylälauteella eikä saanut mennä alas tai laittaa käsiä suun eteen vaikka he heittivät kuinka paljon löylyä. Sitten sai mennä suihkuun kun he antoivat mennä luvan.
Mitä ihmettä? Miks sun isä teki noin?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa ikävältä. Tuollainenhan vie saunomisesta ilon kokonaan. Ei kaikki tykkää yhtä kovista löylyistä ja ainakin itselleni tulee saunassa nopeasti huono olo, joten yleensä vain piipahdan pikaisesti. Ylipäätään kaikki eivät edes välitä saunomisesta, joten sen pitäisi olla täysin vapaaehtoista ja rentouttavaa hommaa.
Ehkä joskus 10 vuotiaana.
Eipä ole sen jälkeen muutenkaan tullut saunottua, en ole tajunnut saunan hienoutta. Itse koen sen enemmän rasittavana ja hankalana, enkä yhtään nautinnollisena.
Meillä on lapset 9 v. tyttö, 11 v. poika ja 14 v. tyttö. Viimeisimmän vuoden aikana ihan luonnostaan alkanut jakaantua vuoroihin.
14-vuotias haluaa saunoa yksin, nuoremmat ovat vielä saunoneet keskenään, minä ja mies kahdestaan jos vaan sujuvasti rytmittyy niin. Joskus saunotaan ns. miesten ja naisten vuoroissa.
Koko perhe yhdessä siihen asti, kunnes vanhemmille tuli ero. Olin siinä vaiheessa jo pitkälti yli kaksikymppinen, ja välillä tietysti kotona käymässä. Nykyäänkin vielä (olen nyt 39v) äidin luona käydessä on äidille ja veljelle jotenkin ok, että käydään kolmistaan saunassa, itse koen sen melko epämiellyttävänä/outona.
Vierailija kirjoitti:
Koko perhe yhdessä siihen asti, kunnes vanhemmille tuli ero. Olin siinä vaiheessa jo pitkälti yli kaksikymppinen, ja välillä tietysti kotona käymässä. Nykyäänkin vielä (olen nyt 39v) äidin luona käydessä on äidille ja veljelle jotenkin ok, että käydään kolmistaan saunassa, itse koen sen melko epämiellyttävänä/outona.
Miksi se on epämiellyttävää? Eikö se oli ihan luonnollista ja normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Kun isällä alkoi jöpöttämään saunoessa.
Mitä ihmettä? Toi ei oo ollenkaan normaalia.
Lapsuuden kodissani ei ollut saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden kodissani ei ollut saunaa.
Eikä saunavuoroja tai mitään?
En muista että koko perheeni olisi ollut koskaan samaan aikaan saunassa.
Käyn silti edelleen toisinaan saunassa yhdessä esimerkiksi siskojeni, äitini, äitipuoleni tai isäni kanssa.