Lapseni aloittaa perhepäivähoitajalla ja
haluaisin olla paljon lapsen mukana tutustumassa hoitopaikkaan. Ehdotin aamupalalle menoa yhdessä lapsen kanssa. Perhepäivähoitaja ehdotti hiukan myöhäisenpää ajankohtaa. Jos palstalla perhepäivähoitajia niin kertoisitko miksi tuo aamupala ei oikein sopinut? Miten toivoisit vanhempien hoitavan tuon tutustumisen ja pehmeänlaskun?
Kommentit (11)
lapset kouluikäisiä. Kuinka niin? ap
Miksi sun pitäisi päästä pph:n luo aamupalalle?
meillä just tutustuminen käynnissä pph kanssa...kävin kerran päivällä tunnin lapsen kassa leikkimässä ja tutustumassa siellä. ja toisen kerran vein lapsen yksin sinne muutamaksi tunniksi klo.10-13 ja nyt maanantaina menee jo ihan 8-16 hoitoon. luulen et pph on aamut hulinaa ku lapsia tulee ja aamupalaa tehdää ja sit ulos lähdetää..ni ehkä hänelle sopis paremmin vaikka keskipäivä tai iltapäivä...
Koululaiset ehkä haluavat syödä aamupalansa ilman vieraita aikuisia.
Ja olen ihan samaa mieltä siitä, että turha sitä tutustumista on pitkittää. Käytte siellä KERRAN yhdessä lapsen kanssa tutustumassa sisätiloihin ja sitten ehkä ulkoilemaan ryhmän kanssa. Siihen sen pitää jäädä, ihan turha roikkua siellä pidempään. Pph osaa kyllä hoitaa uuden tulokkaan hienosti. Jos lapsi itkee perääsi, itku loppuu kyllä kun touhut alkavat muiden kanssa.
T: kokemusta 4:stä pph:sta
Siinä pitää laittaa ensinnä tietenkin sitä aamupalaa lapsille, samalla laitan yleensä lounastakin lasten syödessä, omat koululaiset ovat lähdössä kouluun ja monesti etsitään liikuntavaatteita yms yhdessä, lapsia tulee yleensä vielä hoitoonkin aamupala-aikaan, sitten on pienten potatus ruuan päälle jne. Klo 9 kiire alkaa aina jo helpottaa, ja loppupäivä ei ole niin hektistä.
Aamupala aikaan meillä on ainakin kova hässäkkä kun pitää laittaa aamupalaa, kattaa pöytää, syöttää pieniä, auttaa isompia. Hyvä jos itse ehtii syömään!
Itse otan tutustujia vastaan mieluiten n. klo 15 tai jälkeen kun silloin ehtii puhua rauhassa lapsen ja vanhempien kans. Siihen aikaan osa lapsista on jo voinut lähteä kotiin niin on rauhallisempaa..
Yleensä kun päivän aikataulu menee suurinpiirtein näin:
8-8.30 aamupala
8.30-9 leikkiä
9-11 ulkoilu
11-11.30 lounas
11.30-14(14.30) päiväunet
14.30 välipala
siitä eteenpäin leikkiä ja ulkoilua kunnes kotiin
Ruokailutilanteet ovat niitä hetkiä jolloin syödään yhdessä ja siihen ei ulkopuolista hälinää kaivata. Jos tarjoaa myös sille tutustumaan tulleelle lapsella ruokaa niin usein käy niin, ettei hän syö ja sitten ei syö toisetkaan. Meilä olaan koko perhe usin myös mieheni siinä tilanteessa.
Tutustumassa saa käydä vaikka useampana päivänä, mutta ne on muita aikoja.
ja he pyrkivät aina sopimaan ensimmäisen tapaamisen siihen aikaan, kun lapset ovat ulkona aamupäivällä. Aikuisetkin pystyy puhumaan jotain :) Sitten sen jälkeen kun perusasiat on käyty läpi niin mennään sisätiloihin tutustumaan varsinaisesti, leikkimään tms.
Eipä tullut mieleen tuo aamuhulina. ap
Minä toimin juuri niinkuin vanhemmat haluaa. Tottakai saa tulla aamupalalle! Sanon vaan etukäteen jo, että siinä on yleensä hieman hulinaa, kun hoitolapsia tulee ja omat lähtee kouluun, mutta sellaistahan se vaan on. Minusta on ihan ok, että hoitolasten vanhemmat näkevät meidän OIKEAA arkea eikä mitään siloteltua tunnin leikkituokiota.
Meillä jotku ei oo halunnu käydä ollenkaan tutustumassa, joku toinen on ollut kokonaisen viikon meillä lapsensa kanssa klo 8-16. Minä ajattelen niin, että jokainen äiti ja isä tuntee lapsensa parhaiten ja tietää, mikä määrä tutustumista ja millaista sopii heidän perheelleen.
Mutta noilla pehmeillä laskuilla vain pitkitetään lapsen sopeutumista hoitopaikkaan, oman kokemukseni mukaan. Lapsi on ihan ihmeissään, kun isä tai äiti ei yhden kerran enää jääkään hoitoon.