perusteluja miksi pph on parempi kuin pk 1 v lapselle?
pk:ssahan on neljä aikuista yhtä lasta kohden kuten ph:llakin. mutta pk:Ssa hoitajat hoitaa vain lapsia, pph lisäksi siivoaa, tekee ruoat ja kaiken yksin. en uskaltais viedä jonkun kotiin noin pientä kun vaatii koko ajan vahtimista.
Kommentit (19)
vähemmän lapsia ni vähemmän taudit kirtää, lapsella yksi tuttu turvallinen ihminen joka joka päivä vastassa, saa huomiota jatkuvasti, on rauhallinen tiputus kotoa siirtyminen päivähoitoon. meillä ainakin pph on kuin mummu lapsille, lapset menisivät sinne viikonloppuisinkin mielellään leikkimään jos pääsisivät :)
Koti ja piha on noissa paikoissa harvoin optimoitu lasten turvallisuuden suhteen niin kuin päiväkodit useimmiten on, +ulkoilessa on vain yksi silmäpari vahtimassa.
Itse kauhulla katson, kun naapurissa (pph) lapset leikkivät ihan tien vieressä, nuorin vasta 1-vuotias. Siinä on puomi (ettei autot ajaisi pihaan), mutta ei se mitenkään lapsien kulkua estä, helposti pääsee sekä alta että vierestä.
Eikä ole niin laitosmaista ja kovaa meteliä kuin päiväkodissa.
Valitsimme pph:n siksi, että ryhmä on pienempi ja tilat sekä hoito kodinomaisempaa kuin päiväkodissa, mikä on minusta noin pienelle ehdottomasti parempi. Ja lisäksi, vaikka päiväkodissa olisikin yksi hoitaja neljää alle kolmevuotiasta kohden, ryhmä on kuitenkin koko ajan yhdessä, ja siinä ryhmässä pieni yksivuotias joutuu tulemaan toimeen yhdentoista muun yhtä pienen kanssa. Pph:lla ei ole niin paljon turhia ärsykkeitä pienelle, kun lapsia on vähemmän. Lisäksi pph:n lapset eivät useinkaan kaikki ole alle kolmevuotiaita, vaan ryhmässä on usein esim. yksi sisaruspari. Siten pieni saa eniten tarvitsemaansa huomiota ja apua hoitopäivän rutiineissa.
Meidän pph ei ainakaan siivoillut tai laittanut ruokaa kesken päivän, vaan teki aamulla ruoan lähes valmiiksi.
Miinuksena pph:sta se, että kun hoitaja on sairas tai lomalla tms., lapsi joutuu sijaishoitopaikkaan, joka tosin on yleensä aina sama.
Päiväkodissa on meteliä ja hälinää enemmän, lisäksi isommassa lapsiryhmässä taudit leviävät helposti. Iso tekijä on se, että päiväkodin hoitajat vaihtuvat valitettavan usein! Meillä mm. vanhemman lapsen ryhmässä KAIKKI hoitajat vaihtuneet viime vuodesta, nuoremman ryhmässä onneksi vain yksi hoitajavaihdos. Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän kärsii näistä muutoksista ja ylipäätään on parempi, että on yksi "primäärihoitaja" päivähoidossakin noin pienellä, joka vasta aloittelee päivähoidossa.
Tietenkään ei voi sanoa että kuka hyvänsä pph olisi aina parempi kuin mikä hyvänsä päiväkoti pienellekään.
eivät todellakaan hoitajat koko aikaa käytä itse lasten hoitamiseen ja huomioimiseen, vaan yhtä lailla siellä siistitään paikkoja, valmistellaan asioita, on sisäisiä palavereja + vanhempien kanssa jne. ihan siihen hoitoaikaan.
Meidän 2-vuotias meni päiväkotiin ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Mietittin kauan pk:n ja pph:n välillä, mutta päädyttiin päiväkotiin, sillä naapueilla ja tuttavilla ei ollut kovin hyviä kokemuksia pph:sta. Se, että on yksi hoitaja neljää lasta kohden ei tarkoita suoraan sitä, että hoito on laadukasta tai että hänellä on enemmän aikaa lapsille. Päinvastoin pph on koko ajan yksin lasten kanssa eikä hänellä ole muita aikuisia tukena kuten pk:ssa. Meitä askarrutti myös juuri se, että kun pph on sairaana, niin lapset joutuvat vieraaseen paikkaan hoitoon.
Me olemme olleet todella tyytyväisiä päiväkotiin, mutta en sano, että perhepäivähoitaja olisi sen hunompi, paljon riippuu hoitajien persoonasta ja ammattitaidosta. Kannattaa kysyä lähialueen vanhemmilta, onko heillä kokemusta teidän alueen päiväkodeista ja perhepäivähoitajista.
mutta lapsemme oli aluksi huonolla pph johon mennessä itki 3 kuukautta joka päivä ja lähti äkkiä kotiin kun äiti haki. ikää siis puoltoista vee. vaihdoin hoitajaa koska en itsekään tykännyt tapauksesta..ja nyt lapsi heiluttaa mulle kun lähden töihin vaikka on ollut vasta 2 päivää uudessa paikassa..että hoitajiakin on monenlaista
Nyt on tutista vieroitus menossa ja vauva itkee. Ajattelin just aamulla et on onni kun voi olla pph:lla hoidossa kun joudan sylitellä paljon. Esim vauvaa voi pitää sylissä kun pelaa isompien kans.
mutta itse tykkään hoitolapsistani melkein kuin omistani. He ovat minulle oikeasti tärkeitä ihmisiä, ja haluan että heillä on hyvä olla. Ainakin siksi perhepäivähoitaja on hyvä vaihtoehto etenkin pienille.
pph
mutta itse tykkään hoitolapsistani melkein kuin omistani. He ovat minulle oikeasti tärkeitä ihmisiä, ja haluan että heillä on hyvä olla. Ainakin siksi perhepäivähoitaja on hyvä vaihtoehto etenkin pienille.
pph
Se on heti vanhempien jälkeen lapsen läheisin aikuinen, ihan toista luokkaa kuin biologiset mummot ja papat. Lapsi on moneen otteeseen sanonut ihan rakastavansa hoitotätiä. Sama turvallinen aikuinen aina lähellä.
Myös niihin muihin hoitolapsiin on syntynyt todella tiivis suhde, ovat kuin omia sisaruksia lapsellemme.
Itse olen päiväkodin kasvatti, enkä muista että olisin siellä ollut mitenkään erityisen kiintynyt kehenkään - tietysti oli kivempia hoitajia ja vähemmän kivoja, mutta ei olisi tullut mieleenkään sanoa että olisin rakastanut niitä.
vähemmän lapsia, enemmän hellyyttä ja peruseloa, vähemmän toimintatuokioita (joita tuon ikäinen ei todellakaan kaipaa tuutin täydeltä).
Myös minusta luotettavampaa. Päiväkodissa käytännössä usein lapset yksinään jossain huoneessa ainakin hetkittäin ja vain 1-2 tätiä paikalla kun osa kokouksessa, syömässä, tms. Pph on koko ajan läsnä. Sama ihminen tietää lapsesta paljon kun hoitaa joka päivä hänet itse. Pk:ssa tuntuu ettei välillä kukaan tiedä mitään...
terveisin äiti jolla pph:sta kokemusta 3 vuoden ajalta ja pk:sta 2 vuoden ajalta.
Pph:ssa on pienempi ryhmä, pienempi riski sairastua, kodinomaisempi ympäristö ja yksilöllisempää hoitoa. Päiväkoti on laitos ja varsinkin pienten ryhmässä vaipanvaihto ja ruokailu liukuhihnameininkiä. Eniten päiväkodissa meitä harmitti se, ettei sama hoitaja ollut lähtiessä ja tullessa, joten välttämättä emme esimerkiksi kuulleet päivän kuulumisia.
Olen pph ja voin sanoa, että aika harvassa on varmasti ne huonot pph:t. Valvonta on ihan eri luokkaa kuin vuosikymmen tai pari sitten. Ei tällä alalla huonot edes jaksa! Ehkä huonoja voi aloittaa työt, mutta aika nopeasti sitten lopettavat, kun huomaavat, että raha ei todellakaan tule helpolla.
Itse tykkään työstäni, lapsista ja tämän työn ihanasta rauhallisuudesta päiväkotiin verrattuna (olen ollut pk:ssakin). Kohdalleni on aina sattunut ihanat lapset ja vanhemmat. Olen vieläkin yhteydessä hoitolapsiin 10 vuoden takaa :) Ja saan heiltä kortteja ja he käyvät moikkaamassa. Hoitolapsiin kehittyy tietynlainen side, kuin omiin.
Eli kyllä pph on ehdottomasti parempi vaihtoehto alle 3-vuotiaalle ja pph:lla kannattaa pitää lapsi eskari-ikään asti, jos vain mahdollista. Pph:sta siirtyy kouluun rauhallisia, hyvätapaisia ja fiksuja lapsia :)
että melkein tekisi mieli mennä itsekin heille hoitoon :-)
Pph:t ja toki pk:n hoitajat tekevät hienoa työtä, jota arvostetaan liian vähän! Mahtavaa, että vielä löytyy lastenhoitajia, jotka sanovat pitävänsä työstään ja lapsista joita hoitavat.
Meillä lapset olleet aina kotona, mutta kun nuorin täyttää 2v. lähtevät ehdottomasti kivalle pph:lle, jonka hienoa työtä olen seurannut monta vuotta lähipuistossa!
Meidän päivähoitopiirissä olisi kysyntää vaikka kuinka paljon pph:ille (enkä ihmettele, ovat tosi hyviä!), mutta niiden johtaja sanoi että joudutaan myymään ei-oota, kun alalle ei saada tarpeeksi laadukasta väkeä eivätkä tietenkään voi palkata huonoja.
Olen ihan huolissani että mitä jos emme saa pph-paikkaa uudelleen sitten kun lapsemme ovat taas päivähoidossa (nyt olen siis niiden kanssa kotona kun uusi vauva syntyi).
josta poiketaan USEIN. Hyvin usein paikalla saattaa olla vaan 2 tai jopa 1 hoitaja 12 alle 3-vuotiasta kohden. Tämä on fakta. Lisäksi päiväkodissa henkilökunta saattaa vaihtua, joten lapsen on vaikea kiintyä yhteen tuttuun ja turvalliseen aikuiseen, joka on noin pienelle vielä tärkeää.
Ei kai ne pph:t kauheasti siivoile ja laita ruokaa päivän aikana, muutakun esim syömisestä aiheutuneet sotkut pyyhkivät tms. Eihän siinä 4 lapsen kanssa millään ehdi.