Ferritiini 20, lääkäri käski lopettaa rautalisän syömisen
Ferritiini noussut puolessa vuodessa 7,8->20
Hemoglobiini 115->130
Onkohan ok?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi ferritiinin olevan kiistanalainen asia ja esitti myös, että rautaa saattaa tulla liikaa, jos jatkaa syömistä.
Ap
Olen samaa mieltä lääkärin kanssa, vaikka en nyt ihan sokeasti uskokaan kaikkiin niiden vouhotuksiin. Tästä asiasta on joitakin tutkimuksia olemassa, joissa pitkään jatkunut lisäravinneraudan käyttö on yhdistetty joihinkin syöpiin. Ja myös on tehty tutkimuksia, joiden mukaan joidenkin infektioiden hoito on onnistunut elimistön rautamäärää tiputtamalla. Bakteerit siis käyttävät rautaa myös. Ei ole ihan yksiselitteinen ja yksipiippuinen juttu, että enempi parempi. Lääkäri ajattelee varmasti nyt vain ap:n parasta.
Kiinnittäisin enemmän huomiota vointiin ja hemoglobiiniin. Jos vointi on yhä vetämätön ja tuntuu, että rauta auttaa siihen, niin sitten jatkaisin juuria vielä, mutta en nyt ihan loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi ferritiinin olevan kiistanalainen asia ja esitti myös, että rautaa saattaa tulla liikaa, jos jatkaa syömistä.
Ap
Olen samaa mieltä lääkärin kanssa, vaikka en nyt ihan sokeasti uskokaan kaikkiin niiden vouhotuksiin. Tästä asiasta on joitakin tutkimuksia olemassa, joissa pitkään jatkunut lisäravinneraudan käyttö on yhdistetty joihinkin syöpiin. Ja myös on tehty tutkimuksia, joiden mukaan joidenkin infektioiden hoito on onnistunut elimistön rautamäärää tiputtamalla. Bakteerit siis käyttävät rautaa myös. Ei ole ihan yksiselitteinen ja yksipiippuinen juttu, että enempi parempi. Lääkäri ajattelee varmasti nyt vain ap:n parasta.
Kiinnittäisin enemmän huomiota vointiin ja hemoglobiiniin. Jos vointi on yhä vetämätön ja tuntuu, että rauta auttaa siihen, niin sitten jatkaisin juuria vielä, mutta en nyt ihan loputtomiin.
Siis kuuria, ei juuria.
Mulla vaikuttaisi arvioon sekin, mikä lääkäri tuon ohjeen on antanut. Jos joku satunnainen tk-/työterveys-/neuvolalääkäri, niin ehdottomasti joko jatkaisin vain omin päin raudan syömistä tai vähintään hakisin toisen mielipiteen alan erikoislääkäriltä. Jos taas erikoislääkäri, niin sitten tietysti eri asia ja antaisin näkemykselle enemmän painoarvoa.
Ferritiinin raja-arvo taitaa olla jotain 35, ei 20. Eli ainakin tuon yli jatkaisin syöntiä. Hb 130 ei ole korkea, miehillä on järjestään noin 150-170 arvoja. Lääkärit ei usein tunne näitä puutosasioita yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulla on endometrioosi, ja sehän on tulehdustila. Että sikäli kävisi järkeen. Kysyn varmaan vielä asiaa.
Ap
Lääkäri on erikoislääkäri naistentautien polilta.
Ap
Yksi huvittavimmista fb-ryhmistä on se raudanpuuteryhmä. Siellä ollaan niin tietäviä, ja jos lääkäri ei ole ensitapaamisella iskemässä infuusioon niin pakko olla puoskari.