Nuorten äidit? Miten te jaksatte tätä?
Muutenkin nuoruus on herkkää aikaa. Nyt on jo monta vuotta tullut vain huonoja uutisia ja aina vain jatkuu.
Miten te pidätte itsenne kasassa ja miten tuette nuorianne?
Alan välillä olla niin poikki, ettei kieli suussa käänny ja aivot lyö tyhjää.
Onneksi näillä oli nyt hyvä kesä. Kivat työpaikat, matka yhdessä jne.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuoret voivat oikein hyvin!
Toinen on lukiossa ja kaikki elämä vielä edessä. Yliopisto-opintoihin on selvät suunnitelmat ja kiitos todistusvalinnan tulee haluamansa paikan saamaan, ellei yo-kirjoituksissa käy jotain täysin ennakoimatonta.
Vanhempi opiskelee AMK:ssa. Toivottavasti saa töitä heti valmistuttuaan, mutta ei hän itse sitä käsitä, mikä riski siinä piilee. Minä muistan 90-luvun laman ja tiedän, että silloin koulusta valmistuneet ja ilman työtä jääneet ovat maksaneet siitä hintaa pitkään, kun ura ei lähtenytkään käyntiin.
Meilläkin nuorilla on asiat nyt todella hyvin, mutta minä olen väsynyt.
Ehkä minullakin kummittelwe se ysärin taantuma takaraivossa ja silloin vallinnut toivottomuus.
Ap
Hohhoijaa... hoida oma pääsi sitten kuntoon ja älä tartuta kaikkea sontaa lapsillesi.
Samaa ajattelin. Nuoret ovat järkeviä ja jos ap haluaa väkisilläkin masentaa heidän mielensä, niin kyllähän se synkistelemällä ja jatkuvalla negatiivisella asenteella onnistuu.
Päivä kerrallaan. Nyt on nyt ja menneistä voi oppia, mutta ei niitä asioita kannata vetää esiin koko ajan.
Lisää provoja. Kyllä on pahaa oloa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen on lukiossa ja kaikki elämä vielä edessä. Yliopisto-opintoihin on selvät suunnitelmat ja kiitos todistusvalinnan tulee haluamansa paikan saamaan, ellei yo-kirjoituksissa käy jotain täysin ennakoimatonta.
Vanhempi opiskelee AMK:ssa. Toivottavasti saa töitä heti valmistuttuaan, mutta ei hän itse sitä käsitä, mikä riski siinä piilee. Minä muistan 90-luvun laman ja tiedän, että silloin koulusta valmistuneet ja ilman työtä jääneet ovat maksaneet siitä hintaa pitkään, kun ura ei lähtenytkään käyntiin.
Ehkä minullakin kummittelwe se ysärin taantuma takaraivossa ja silloin vallinnut toivottomuus.
Ap
Hohhoijaa... hoida oma pääsi sitten kuntoon ja älä tartuta kaikkea sontaa lapsillesi.
Hei vaan sinne kunnan vuokrayksiöön incel-maailmaan.
Incel-äiti joka ei usko ilmastonmuutokseen?
Ei tuo ole äiti vaan luuseri joka kylvää paskaa tänne palstalle 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunnista ongelmaa. Meillä on ilmeisesti ollut helppo nuori. On jo 18 ja asuu omillaan.
Ei tässä ole kyse siitä että onko nuori helppo vain vaikea vaan siitä että miten nuorilla saa pysymään tulevaisuudenuskon kun tämä koko maailma on tällainen.
Taidat olla provo kun et edes lukea osaa.
Aloitus ei ollut kovin kummoinen, joten kannattaa kirjoittaa selkeämmin, jos haluaa mieleisiä vastauksia.
Ap:lla tuntui olevan lähinnä itsellään ongelmia elämänsä kanssa, joten jos hän hoitaisi sen asian kuntoon, niin olen varma, että hänen lasten elämä olisi valoisampaa. Maailmalla tapahtuu aina, sitä ei voi estää. Suomessakin tapahtuu, mutta asioiden kanssa tulee oppia elämään eikä jäädä ap:n tavoin tuleen makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisenlaiset kokemukset, nuoret ovat olleet ihania, valoisia ja energisiä.
Tietenkin he ovat. Maailma ei ole.
Koska maailmassa olisi ollut kaikki hyvin? Ei koskaan. Yritä pärjätä siis itsesi kanssa ja elää viisaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunnista ongelmaa. Meillä on ilmeisesti ollut helppo nuori. On jo 18 ja asuu omillaan.
Ei tässä ole kyse siitä että onko nuori helppo vain vaikea vaan siitä että miten nuorilla saa pysymään tulevaisuudenuskon kun tämä koko maailma on tällainen.
Aloitus ei ollut kovin kummoinen, joten kannattaa kirjoittaa selkeämmin, jos haluaa mieleisiä vastauksia.
Ap:lla tuntui olevan lähinnä itsellään ongelmia elämänsä kanssa, joten jos hän hoitaisi sen asian kuntoon, niin olen varma, että hänen lasten elämä olisi valoisampaa. Maailmalla tapahtuu aina, sitä ei voi estää. Suomessakin tapahtuu, mutta asioiden kanssa tulee oppia elämään eikä jäädä ap:n tavoin tuleen makaamaan.
Ai että ensin nuorissa vika, sitten äidissä. Paskaa, paskaa, paskaa syydät niskaan, kun et itse osaa mt-palveluja hakea?
En ole huomannut mitään normaalista poikkeavaa maailmantuskaa meidän nuorisolla. Pojat tekevät omia juttujaan, harrastavat, seurustelevat ja opiskelevat. Aamulla on joskus hankala herätä kouluun, mutta niin oli aikoinaan minullakin. Muuten asiat sujuvat sopimalla ja keskustelemalla. Ongelmat, joista jutellaan ovat luokkaa huonosti mennyt tentti, suuttunut tyttöystävä tai tilapäinen rahapula.
Seuraamme kyllä uutisia ja esim. nuoremman futisseura on osallistunut Ukrainan auttamiseen, joten tiedetään kyllä missä maailma menee. Sähkön ja ruuan tarkemmasta kulutuksesta (siis haaskaamisen välttämisestä) on sovittu ja ihan normaalia ihmiselämää vietetään, kun asiat osataan ottaa ilman iltapäivälehdistön lietsomaa paniikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 lasta joista 2 hyvätuloista, 1 pienitulonen ja 1 opiskelija. Vanhimpien lasten lapsuus oli 90 luvun lama-aikaa joten ovat nähneet että lähes 0 tilanteestakin voi selvitä. En ole ihan varma miten terve tällainen "selviytyjäsissin" malli on mutta olen myös nyt myöhemmin tehnyt heille selväksi ettei kaikesta tarvitse selvitä yksin terveytensä kaupalla.
Nuo 2 hyvätuloista tuntuvat onnistuvan kaikessa, pienituloisella tökkii kaikki. Tietenkin koska yhteiskunta on rakennettu pummeille ja hyvätuloisille. Pienituloinen, työssäkäyvä ja perheellinen on todellisessa kusiraossa monessa asiassa. Liian pienet tulot asuntolainaan, liian suuret tulot tukiin. Nyt kun lopulta saivat lainapäätöksen asumis- ja elämiskulut nousevat huimasti ja pitää taas miettiä uskaltaako. 2. lapsi jäänee haaveeksi.
Opiskelija on herkkä mutta sisarusten ja meidän vanhempien tukema. Uskoo että elämä kantaa mikä onkin oikein. Niin hyvä tyyppi että harjoittelusta seurasi kesätyö ja kesätyöstä opiskelun oheen työpaikka! Usko itseen kasvaa kohisten näiden myönteisten kokemusten myötä. 2 opiskeluvuosi menossa ja intoa täynnä. Väkisinkin suree tällaista tilannetta
Yritän aina muistuttaa kaikille: kun luulet jo menettäneesi kaiken on jäljellä vielä tulevaisuus!
Mutta kyllä näistä aina huolta kantoi ja kantaa yhä kun muistaa miten rankka oma nuoruus ja aikuisen elämän alkutaival oli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisenlaiset kokemukset, nuoret ovat olleet ihania, valoisia ja energisiä.
Tietenkin he ovat. Maailma ei ole.
Koska maailmassa olisi ollut kaikki hyvin? Ei koskaan. Yritä pärjätä siis itsesi kanssa ja elää viisaasti.
Näin. Olen syntynyt 1974 ja jokainen voi katsoa netistä mitä kaikkea maailmalla onkaan tapahtunut silloin ja sen jälkeen.
Hyvin on kuitenkin suurin osa pärjännyt, mutta tottakai on aina niitä, jotka eivät pärjää ja joita maailma ja kaikki ruhjoo enemmän. Ap:n tulee opettaa nuorilleen erilaisia tapoja ja valmiuksia toimia ja elää. Hänen asiansa ei ole vetää mattoja synkistelyillään nuorten jalkojen alta, vaan olla läsnä, kuunnella ja näyttää esimerkkiä. Jos se on vaikeaa, niin olisi hyvä osoittaa nuorille sellaisia luotettavia ihmisiä, jotka kykenevät olemaan läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei vaan sinne kunnan vuokrayksiöön incel-maailmaan.
?
Avaatko vähän sanomaasi. :D
Samaa ajattelin. Nuoret ovat järkeviä ja jos ap haluaa väkisilläkin masentaa heidän mielensä, niin kyllähän se synkistelemällä ja jatkuvalla negatiivisella asenteella onnistuu.
Päivä kerrallaan. Nyt on nyt ja menneistä voi oppia, mutta ei niitä asioita kannata vetää esiin koko ajan.