Siis mikä tämä Itämeren pienkoneonnettomuus on?
"koneen oletettiin putoavan mereen siellä ja siellä" ... En tajua.
Ihan outo juttu.
Kommentit (10)
Et sä osaa katsoa netistä?
Tämä kaikki Itämeren koneturmasta tiedetään nyt https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/baf68356-0064-4cb9-963b-4fcde1d3a33d
Vierailija kirjoitti:
Täällä seurattiin livenä lentoa. Aika selkeästi näkyy Flightradarissa putoamispaikka.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4797709/ruotsia-kohti-lentaa-yksityisko…
Koneessa mentiin tajuttomaksi paineen laskettua ilmavuodon takia ja autopilotti ohjasi koneen tuonne kunnes putosi löpön loppuessa. Näin arvelisin lukematta uutista.
Jossain Etelä-Euroopassa iso matkustajakone koki saman kohtalon. Vain stuertti oli tajuissaan, mutta ei osannut ohjata konetta. Heilutti hädissään käsiä vieressä lentäneen hävittäjän lentäjälle.
Kone syöksyi lopulta odotuskuviosta vuorenrinteeseen.
Muistaakseni Kreikka liittyi tähän tapaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Koneessa mentiin tajuttomaksi paineen laskettua ilmavuodon takia ja autopilotti ohjasi koneen tuonne kunnes putosi löpön loppuessa. Näin arvelisin lukematta uutista.
Ja tajuttomuus kymmenessä kilometrissä ilmanpaineen laskun vuoksi tarkoittaa yleensä myös nopeaa kuolemaa. Kone oli lentävä ruumisarkku tuntien ajan.
Latvian viranomaiset jatkavat aluevesillään Itämereen syöksyneen yksityiskoneen matkustajien etsintää. Neljän ihmisen pelätään kuolleen, kun itävaltalainen Cessna 551 putosi Latvian aluevesille Ventspilsin kaupungin edustalle eilen illalla.
Ruotsin meri- ja ilmapelastuskeskuksen edustaja Lars Antonsson sanoo uutistoimisto TT:lle, että todennäköisyys löytää ketään elossa on lähes olematon. Hän kuitenkin sanoi latvialaisten haluavan varmistaa, ettei kukaan ole voinut selvitä, ennen kuin he lopettavat etsinnät.
Apua paikalle hälytettiin ensin Ruotsista. Antonsson kertoo, että Ruotsin rannikkovartioston lento oli ollut putoamispaikalla ensimmäisenä ja havainnut paikalla öljylautan ja pieniä hylyn palasia, mikä osoittaa maahansyöksyn olleen raju.
Ruotsista apuun kutsutut pelastajat kutsuttiin takaisin Ruotsiin paikallista aikaa yhdeksältä illalla. Lisäksi Latvian ilmailuviranomaiset ovat kertoneet liettualaisten pelastajien tulleen avuksi.
Asiantuntija arvelee syyksi vuotoa
Kone oli lähtenyt matkaan Espanjan Jerezistä, ja sen määränpäänä oli Saksan Köln. Kone ei kuitenkaan laskeutunut Saksaan vaan jatkoi pohjoiseen, ensin kohti Tanskaa ja sitten Ruotsia.
Mediatietojen mukaan yhteys koneeseen menetettiin sen ollessa Ranskan ilmatilassa.
TT kertoo, että sekä tanskalaiset että saksalaiset koneet lensivät koneen lähellä, eivätkä niiden lentäjät nähneet ketään onnettomuuskoneen ohjaamossa. SVT:n mukaan konetta tutkimaan lensivät espanjalaiset ja ranskalaiset hävittäjät.
SVT kertoo, että pelastusoperaatiota valmisteltiin alun perin Gotlannin lähelle, sillä koneen polttoaineen oli laskettu loppuvan siihen mennessä.
Lentoturvallisuuden asiantuntija Hans Kjäll sanoo TT:lle, että onnettomuuden taustalla oli todennäköisesti lentokoneessa tapahtunut vuoto, joka aiheutti hapen loppumisen. Hän arvelee koneessa olleiden menettäneen tajuntansa.
Kjällin mukaan noin 10 000 metrin lentokorkeudessa happea on hyvin vähän ja tajunnan voi menettää 30 sekunnissa. Hän kertoo, että paineen laskua ei välttämättä huomaa itse.
Käytännössä jopa yksi nappi väärässä asennossa voi tehdä koneen paineettomaksi. Ohjaamokorkeusmittari on varmaan mutta ei varoitusta välttämättä.
Täällä seurattiin livenä lentoa. Aika selkeästi näkyy Flightradarissa putoamispaikka.