Kun koira puree!?
Naapurin koira tuli takaapäin (iso koira) ja puraisi lastani reiteen. Alkuun näytti ettei jalkaan tullut juuri mitään. Lapsi säikähti, alkoi itkeä. Omistaja katsoi tytön jalkaa ja totesi että "näykkäsi vain kun ei tullut jälkiä."
Tytöllä oli onneksi paksut farkut (uudet) jalassa, niin ei tullut verille jalka. Kotiin päästyä lapsi alkoi valittaa jalkaa ja katsoimme niin oli turvonnut ja kunnon mustelmat noussut pintaa.
No asiantuntijat. Vienkö lapseni lääkäriin? Vai mitä tässä tilanteessa?
Juttelin naapurin kanssa ja hän oli ihan asiallinen ja aikoi vahtia tarkemmin koiraansa. Kertoi että koira on vähän outo ollut viime aikoina. Mieheni suuttui tästä tapauksesta ja suunnitteli tekevänsä poliisille ilmoituksen.
Minä vähän mietin että ylireakoiko mieheni. Naapuri sanoi hävittävänsä koiran heti jos vielä oudosti käyttäytyy. Aikoi siis vahtia tarkemmin ja pitää narussa.
Itse inhoan kaiken maailman ongelmia ja tappeluita enkä halua alkaa riitelemään asioista.
Toisaalta pelkään nyt että ko koira tulee puremaan vielä uudestaan, hyökkää kaulaan tai naamalle. Ei lapsi pysty puolustautumaan. Koira on lasta rintaan asti.
Kommentit (35)
tai kellään mitään neuvoa? miten toimia?
Minua purasi pienen pieni räksyttävä hurtta akillesjänteeseen. En epäröinyt yhtään lähteä terveyskeskukseen, sillä halusin varmistaa, etten saa mitään tauteja koirasta ja että haava hoidetaan ja tarkistetaan asianmukaisesti. (jäykkäkouristus). Minut otti vastaan srh. ja sanoi, että kannattaa laittaa ehdottomasti jäykkäkouristusrokote.
Tapahtuman jälkeen puimme asiaa omistajan kanssa ja hän korvasi minulle rikki menneet sukat sekä matkakulut tk:een. Pieni (mitätön) summa sinänsä, mutta koiranomistajan tulee ehdottomasti korvata aiheuttamansa vahinko. Lisäksi puhin omistajan kanssa koiran käytöksestä ja siitä, miten arvaamaton ko. koira on. Ja mitä olisi voinut tapahtua jos lapseni olisi rappukäytävässä tullut pahaa aavistamatta nurkan takaa niin kuin minä nyt satuin tulemaan... Omistaja ei tuntunut ollenkaan ajatelleen asiaa näin... Ja todella eihän normaali koira noin käyttäydy! Tapauksen jälkeen, melko pian koira hävisi talostamme.
hankala tilanne varmasti molemmille...:S
sinälläänhän jos ei pintaan tullu reikiä niin varmasti selvisitte säikähdyksellä. joskus voi näykkäyskin toki aiheuttaa nirhauman pintaan. jos jalalla pystyy kuitenkin kävelemään ja käyttämään normaalisti, tuskin aihetta lääkäriin on mennä, ja voithan soittaa ja kysellä tilannetta jos siltä tuntuu, kyllähän ne sieltä sanoo sitten jos on syytä lähteä näyttämään tai koska sitten olis jos oireet muuttuvat...viileetä varmaan käsketään pistää turvotukseen.
ettekö sitten huomannut miksi koira ylipäätään näykkäsi...?voihan olla jos koira luuli jotain liikettä leikiksi tai halusi jostain syystä huomiota...?jos ei kuitenkaan asiaan liittynyt murinoita ja muita uhkaavia eleitä, tuskin silloin koira kiukkuisuuttaan puri. monesti syy löytyy jostain muualta kun viitsii vain hiukan ajatella ja asiasta keskustella, hätiköintiin ei todellakaan ole syytä mielestäni lähteä. ja olihan omistajakin kuitenkin asiallisesti siitä keskustellut.
_T_
vähintään naapurisi tulisi siis korvata lapsen rikkimenneet vaatteet sekä mahdolliset lääkärikulut.
jos puremasta ei mennyt iho rikki, verta ei tullut ja jäykkäkouristusrokote on voimassa niin ei liene lapsella mitään hätää.
Rikki menneet vaatteet tulee koiranomistajan toki korvata ja on tosi hyvä, että hän nyt vahtii koiraa tarkemmin.
Hysteriaan ei minusta ole tämän perusteella aihetta varsinkaan jos koira ei hyökännyt vaan esim. yritti paimentaa lasta (oliko paimenkoira?). Se ei ole hyväksyttävää, mutta ei myöskään mikään käytöshäiriö koiralla vaan enintään kurittomuutta/tottumattomuutta lapsiin.
minä kuulun niihin "koiraihmisiin" eli koko ajan koirien kanssa tekemisissä ja noita "näykkejä" ja puruvahinkoja sattunut niin vekeillä kuin mustelmilla, vielä ei ole lääkäriin tarvinnut mennä kun selvinnyt niin pienillä vahingoilla.
edelläoleva nilkkatarina, siinä ollut ehkäkin jo aihettakin mennä kun selkeä puremareikä tullut...
mutta koiraihmisten kanssa pärjää hyvin kun jaksaa keskustella asiallisesti ja ajatella asiaa myös hänen kantiltaan, yleensä tuntevat koiransa kyllä hyvin.
_T_
aatellu vaatia korvauksia noista vaatteista, olen itse aikonaan omistanut koiran. Joka ei kyllä koskaan puraissut, varotti kyllä joskus jos häntä liikaa lapset härnäsi tai hakeutui piiloon.
Koiran omistaja sanoi että koira voi olla raskaana kun on muutaman kerran päässyt karkuun. On ollut kuulemma viime päivinä kummallinen, hajottanut tavaroita, murissu ja koittanut määräillä omistajaakin.
Lapseni otti pari juoksu askelta ja koira tuli siis takaa ja tarttui reiteen. Omistaja epäili että koira tulkitsi leikiksi. Tiedä sitten.
Mutta kyllä lapsi nyt pelkää koiria. Eikä aikonut mennä lähelekää enää tuota naapuria.
Mieheniki tuntu lauhtuvan kun sanoin että olen keskustellut naapurin kanssa. Ja kerroin mitä naapuri sanoi. Mies kyllä sanoi lapsille ettei sinne ole asiaa ja se koira täytyy kiertää kaukaa.
mulla pikkasen pelottaa se jos koira on jotenki sairastunut tai kipee ja alkaa puree lisää. Miettiny sitäkin että entäs jos tappaa lapsen joku päivä.
Soitin terveyskeskukseen ja sieltä sanoivat ettei tarvi tulla näyttään. Jäykkäkouristuskin on voimassa.
Mä oon kyllä sellanen ihminen muutenkin että koitan viimeseen asti välttää mitää riitoja naapureitten ja tuttujen kanssa. Tätäkin asiaa pähkäilin pitkään ennen kun uskalsin mennä ja jututtaa naapuria.
No toivottavasti ei toistu tuo.
ap
Minulla oli aikanaan ihan koiranomistajana reidet mustelmilla kun yritin harrastaa agilityä hiukan kurittoman paimenkoirani kanssa. Kävi kuumana ja alkoi komentaa minua näykkimällä.
käytöstä sillä että koira ei ollut vihainen, vaan koira oli leikkisä/yritti paimentaa jne. Mitä väliä sillä uhrille on mistä syystä koira puree? Ihan kuin hyväksyisitte puremisen.
Paimentava koira saattaa näykätä jalasta tai tarttua vaatteeseen, mutta ei pure kaulaan tai kasvoihin "tappaakseen". Tuollainen näykkäisy ei ole poliisiasia, vihaisen koiran todellinen hyökkäys on.
"Uhrille" tietysti kuuluu korvaukset kulujen mukaan oli puremisen syy mikä tahansa.
Ja kun omasta lapsesta on kyse niin kyllä tunteetkin kävi kuumana ja pinnassa. Alku järkytyksen jälkeen olen kyllä rauhoittunut.
Minun koira ei aikonaan purrut ketään, ei koskaan, eli pitkään. Vasta ihan viimesenä vuonna kun oli sairas ja vanha alkoi murista lapsille jos lapset liika lähelle meni. Koira vietiinkin piikille silloin.
kyllä minä tästälähin tulen olemaan hyvinkin varovainen tuon naapurin koiran kanssa ja lapsilla ei ole sinnepäin mitään asiaa.
Mietin vain että jos tytöllä ei olisi ollut farkkuja niin melkovarmasti olisi tullut kunnon verijälet. Koska mustelma on niin valtava ja turvonnut!
Mutta katsellaan, toivottavasti koira ei saa vahinkoa aikaa ja omistaja tajuaa nyt kattoa perään ja pitää koiran kiinni, ja huolehtii ettei koira pääse karkuun!
Olen myös koittanut opettaa lapsia että koiran lähettyvillä ei juosta. Tätä koiraa lapseni ei nähnyt ollenkaan. JA muutenkin aika hankala olla juoksematta ulkona, kun koiran ulkoiluttajia on joka puolella. JA lapset luonnostaan juoksevat ja tarvitsevat liikuntaa!
Missä muualla sitä juostaan...
En siis kyllä missään nimessä ala puolustella naapurin koiraa. Mietin vain että mitähän muuta tilanteessa voisi tehdä. Ettei se tule toistumaan.
koiran ikä. Ja minun tietääkseni koiralla ei harrasteta mitää kummempaa. Ihan varma en ole. Omistajalla myös hevosharrastus niin ei taija joutaa sen kummemmin harrastaa koiran kanssa.
Omistaja sanoi ettei anna enää lasten (omien) ulkoiluttaa koiraa ollenkaan. Ilmeisesti ei luota enää koiraansa.
ap
Ei koira saa lasta purra. Missään eikä milloinkaan.
Ei koira saa lasta purra. Missään eikä milloinkaan.
että olen varoittanut noita lähinaapureitten lapsia koirasta ja lasten kavereille kertonut myös. Että osaavat varoa.
ap
Tiedän tytön joka pelkää koiria vielä tänäkin päivänä siksi kun ollessaan n.2 vuotiaana leikkipuistossa tuli naapurista karkuun päässyt koira joka hyppäsi tytön kumoon. Tyttö säikähti kovin ja on pelännyt koiria siitä asti.
miten näissä tilanteissa toimitaan?