Mitä mieltä kun kylässä emäntää pyytää syömään ja annostelee ruuat lautaselle valmiiksi
ja laittoi niin vähän että nälkä jäi. Kysy kyllä että saako olla lissää mutta eihän sitä ilennyt ottaa.
Kommentit (18)
Just sen takia annostelen valmiiksi, ettei joku rohmu ota ekana niin paljon, että joku jää ilman. Tai jos ei tykkäkään, niin menee hyvä ruoka roskiin. Aina voi ottaa lisää, jos haluaa ja jaksaa syödä. sitä paitsi yleensä on tarjolla vielä ne kahvitarjottavat, jotka jää sitten syömättä, kun on mätetty vatsa täyteen ruokaa.
En tiedä, kun ei mulle ole koskaan tollaista tapahtunut. Onko toi joku maalaisten tapa?
Minä ainakin arvostin erityisesti sitä, kun järjestämilläni illallisilla Valtion Hotellin johtaja annosteli itse alkukeiton jokaiselle 85 osallistujalle ihan itse valkoiseen esiliinaan verhoutuneena.
Totta kai annokset laitetaan valmiiksi. Ei tulisi mieleenkään mennä kyläpaikassa itse kattiloista kaivelemaan.
Otat opiksesi ja opettelet sanomaan kohteliaasti, että Voi miten ihanaa ruokaa! Otan mielelläni lisää jos sitä jäi!
Paremmilla kutsuilla lautasannokset ovat ihan perusjuttu. Ei toisten ihmisten kattiloista mennä kaivelemaan itse ruokaa, ja emäntä on varmasti suunnitellut annoksen ja haluaa asetella sen kauniisti lautaselle.
Lisää pyytämistä ei koskaan tällaisissa tilanteissa tarvitse ujostella, kun sen tekee ruokaa ha isäntäparin vaivannäköä arvostaen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin arvostin erityisesti sitä, kun järjestämilläni illallisilla Valtion Hotellin johtaja annosteli itse alkukeiton jokaiselle 85 osallistujalle ihan itse valkoiseen esiliinaan verhoutuneena.
Ahaa, taisit olla valkokaulusrikollinen :D AHhahahahah
Vierailija kirjoitti:
Totta kai annokset laitetaan valmiiksi. Ei tulisi mieleenkään mennä kyläpaikassa itse kattiloista kaivelemaan.
Kyllä ne astiat on pöytään nostettu ja syöjät itse ottaneet jokaisessa kyläpaikassa, meilläkään ei annostella valmiiksi. Rohmuja en ole tavannut vielä. Tai jos emäntä jakaa ruokaa,kysyy kultakin samalla minkä verran.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä jos pääsis pill ua nualemaa jälkkäriks.
Ryömi takaisin koloosi ja kasva aikuiseksi!
Jos kyseessä on ruoka, johon tulee tietyt komponentit (kohta joku alkaa mussuttaa sanasta komponentti) niin on ihan ok annostella. Esim yksi pihvi, tietynlainen perunalisäke, joka on annoskokoinen, tietyt vihannekset, niin että kaikkien annos on yhteneväinen. Jos sitten on santsivaraa, niin sitä voi kukin ottaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, taisit olla valkokaulusrikollinen :D AHhahahahah
"Tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia!"
Vierailija kirjoitti:
Otat opiksesi ja opettelet sanomaan kohteliaasti, että Voi miten ihanaa ruokaa! Otan mielelläni lisää jos sitä jäi!
Paremmilla kutsuilla lautasannokset ovat ihan perusjuttu. Ei toisten ihmisten kattiloista mennä kaivelemaan itse ruokaa, ja emäntä on varmasti suunnitellut annoksen ja haluaa asetella sen kauniisti lautaselle.
Lisää pyytämistä ei koskaan tällaisissa tilanteissa tarvitse ujostella, kun sen tekee ruokaa ha isäntäparin vaivannäköä arvostaen.
Siis minkäänlaisia tarjoiluastioita ei ole, vaan "ruoka kaivetaan kattiloista"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä jos pääsis pill ua nualemaa jälkkäriks.
Tai pörsreikää.
"Tyhmyyden edessä jumalatkin oavt voimattomia!"
No se on lähinnä oma vikasi, jos et uskalla pyytää lisää.
Mun mielestä ok tapa. Leipäkori ja salaattikulho voisi sitten olla pöydässä niin rohmut voi ottaa niitä lisää. Mutta pihvejä/ kananrintoja tms. vain yksi/syöjä.
Lautasannoksia saa usein ns. paremmissa kyläpaikoissa, joissa tarjolla on muuta kuin arkiruokaa pöytään nostetuissa kipoissa. Itse arvostan suuresti emäntää, joka vaivautuu asettelemaan ja kokoamaan harkitut annokset jokaiselle kauniisti valmiiksi. Niinhän ammattikokitkin tekevät, eivätkä tule kysymään, montako perunaa Pertille laitetaan.
Kun ensimmäinen lautanen on tyhjä, on usein mahdollista saada lisää ruokaa, jos on kovin suurisyömäinen. Varsinkin jos emäntä itse tätä ehdottaa, on oikein fiksua sanoa että kyllä kiitos, minulle maistuu!
Itse perheenäitinä ja perheen ruokavastaavana olen jo lähes 20 vuotta annostellut myös perheelleni ruoan jo keittiössä lautasille ja joku teineistä tarjoilee. Se on mukavaa ja siistiä. Meille hyvin luonnollinen tapa. Jo ennen aloittamistani joku saattaa huikata, että mulle vain ihan vähän, menen vielä lenkille tai joku sanoo että on hirveä nälkä, jolloin osaan heti vähän suhteuttaa annoskokoa. Lisää saa meillä aina jos jäi nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Lautasannoksia saa usein ns. paremmissa kyläpaikoissa, joissa tarjolla on muuta kuin arkiruokaa pöytään nostetuissa kipoissa. Itse arvostan suuresti emäntää, joka vaivautuu asettelemaan ja kokoamaan harkitut annokset jokaiselle kauniisti valmiiksi. Niinhän ammattikokitkin tekevät, eivätkä tule kysymään, montako perunaa Pertille laitetaan.
Kun ensimmäinen lautanen on tyhjä, on usein mahdollista saada lisää ruokaa, jos on kovin suurisyömäinen. Varsinkin jos emäntä itse tätä ehdottaa, on oikein fiksua sanoa että kyllä kiitos, minulle maistuu!
Itse perheenäitinä ja perheen ruokavastaavana olen jo lähes 20 vuotta annostellut myös perheelleni ruoan jo keittiössä lautasille ja joku teineistä tarjoilee. Se on mukavaa ja siistiä. Meille hyvin luonnollinen tapa. Jo ennen aloittamistani joku saattaa huikata, että mulle vain ihan vähän, menen vielä lenkille tai joku sanoo että on hirveä nälkä, jolloin osaan heti vähän suhteuttaa annoskokoa. Lisää saa meillä aina jos jäi nälkä.
Arvostan!
Englantilainen tapa