Onko kukaan miettinyt MIKSI sähkön hinta on korkea nyt?
Ukrainan sota joo, siihen vedotaan, mutta onko sähköyhtiöille kalliimpaa tuottaa sähköä samoilla tuulivoimaloilla ym. mitkä jo ovat olemassa ja joiden pyörittämiseen riitti vielä vuosi sitten 5c/kwh maksuksi? Nostaako moni yhtiö yleisessä hurmassa koska muutkin nostavat vaikka ei olisi tarvetta ja vaikka olisi suht omavarainen sähkön suhteen. Oletko tutustunut oman sähköyhtiön omavaraisuuteen?
Kommentit (34)
Suuri kusetus menossa. Köyhät kyykkyyn ja rahat sijoittajille. Sähköautolla ajaminen on jo kalliimpaa kuin diiselillä ajaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö naureskelette meille jotka tiesimme tämän(kin) tulevan? Kannattaa sulkea televisio ja alkaa kuunnella niitä, jotka ovat olleet asioista kaiken aikaa perillä. Meneillään on ihan kunnon vähennys riippumatta siitä, haluatteko nähdä/uskoa sitä vai ette. Nykyinen rahajärjestelmä romautetaan tarkoituksella. Osan ihmisistä halutaankin kuolevan, sitä tapahtuu kaiken aikaa teidän ympärillä.
Et ole ihan tolkuissasi.
Olen ollut tietoinen suunnitelmista jo sikainfluenssan aikoihin ja kaikki on toteutunut juuri kuten on kerrottu. Järkyttäväähän tämä on, mutta kuitenkin helpompaa kun asiat eivät tule yllätyksenä. Onneksi oma perhe turvassa.
Laitoit ne edeltä Taivaan kotiin?
En toimi kuten sinä. Kyllä varmaan vielä naurattaa, mutta katsotaan talvella kuka on varautunut ja kuka ei.
Kyllä mä uskon, että naurat talvella. Naurat ja naurat ja naurat... yhdessä ruudullisen pojan ja Varjomiehen kanssa...
Sähkölaitokset saa myydä sähköä myös ulkomaille. Tämä on pääsyy eikä sähkön hinta laske ennenkuin siihen puututaan. Ei ole mitään merkitystä sillä onko Suomi sähkön tuotannon suhteen omavarainen jos Saksa ostaa kaiken Euroopassa saatavilla olevan sähkön huippuhintaan. Sähkölaitokset myy sinne mistä saa parhaimman hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö naureskelette meille jotka tiesimme tämän(kin) tulevan? Kannattaa sulkea televisio ja alkaa kuunnella niitä, jotka ovat olleet asioista kaiken aikaa perillä. Meneillään on ihan kunnon vähennys riippumatta siitä, haluatteko nähdä/uskoa sitä vai ette. Nykyinen rahajärjestelmä romautetaan tarkoituksella. Osan ihmisistä halutaankin kuolevan, sitä tapahtuu kaiken aikaa teidän ympärillä.
Et ole ihan tolkuissasi.
Olen ollut tietoinen suunnitelmista jo sikainfluenssan aikoihin ja kaikki on toteutunut juuri kuten on kerrottu. Järkyttäväähän tämä on, mutta kuitenkin helpompaa kun asiat eivät tule yllätyksenä. Onneksi oma perhe turvassa.
En toimi kuten sinä. Kyllä varmaan vielä naurattaa, mutta katsotaan talvella kuka on varautunut ja kuka ei.
Kyllä mä uskon, että naurat talvella. Naurat ja naurat ja naurat... yhdessä ruudullisen pojan ja Varjomiehen kanssa...
Nyt en tajunnut yhtään. Taidat olla vähän yksinkertainen tai asut jossain palvelutalossa? En minä naura, mua surettaa kaikki, joille edelleen voidaan uskotella pajunköyttä. Otit varmaan onnessasi koronarokotteetkin ja nyt jatkuvasti vähän kipeänä? En voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaitokset saa myydä sähköä myös ulkomaille. Tämä on pääsyy eikä sähkön hinta laske ennenkuin siihen puututaan. Ei ole mitään merkitystä sillä onko Suomi sähkön tuotannon suhteen omavarainen jos Saksa ostaa kaiken Euroopassa saatavilla olevan sähkön huippuhintaan. Sähkölaitokset myy sinne mistä saa parhaimman hinnan.
Tämä! Jossain vaiheessa, jos oikeasti alkaa kansalaiset kohtuuttomasti kärsimään kun sähkö maksaa liikaa, pitäisi tämän maan päättäjillä olla pokkaa julistaa joku poikkeustila ja kieltää sähkön pörssimyynti markkinahintaan, ja määrättävä myymään se kotimaahan kohtuuhintaan.
Kysehän ei ole siis tosiaan siitä ettei täällä olisi omavaraisuutta sähkön suhteen, vaan ne yhtiöt myy sen sinne mistä saa parhaan hinnan, koska ovat voittoa tavoittelevia pörssiyhtiöitä. Ja parhaan hinnan saa kansainvälisiltä markkinoilta nyt. Kapitalismin negatiivisempia puolia tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ihan tolkuissasi.
Nyt en tajunnut yhtään. Taidat olla vähän yksinkertainen tai asut jossain palvelutalossa? En minä naura, mua surettaa kaikki, joille edelleen voidaan uskotella pajunköyttä. Otit varmaan onnessasi koronarokotteetkin ja nyt jatkuvasti vähän kipeänä? En voi auttaa.
Dementia vaivaa? Edellisessä viestissäsi kerroit, että talvella naurattaa. Totesin vaan uskovani sen. Naurusta ei varmaan jollain kohtaa tule loppua. Ennen sopivaa lääkitystä.
Sähköä töpselistä kirjoitti:
Valtio omistaa suurimmaksi osaksi Fortumin ja suurimman osan sähköyhtiöistä omistaa kunnat. Kunnat nostavat sähkönhintaa, ettei tarvitsi nostaa veroäyriä ja ottaa lainaa. Valtio sitten maksaa köyhien sähkölaskut, kun niillä ei itsellään ole varaa. Valtion ja kuntien rahanpyörittelyä keskituloisten kustannuksella siis, mutta sitähän vihervasemmisto on aina halunnut.
Olet oikeilla jäljillä. Valtio rikastuu, niin bensan kuin sähkön kalliilla hinnalla verotuloina ja sähköä tuottavat yhtiöt rikastuvat. Kansa häviää, mutta onneksi me vässykät täällä palstoilla saamme toisistamme vertaistukea, keksimällä hyviä sähkön säästökohteita. Leuka vaan päin rintaa ja kohti uusia pettymyksiä. Nykyiset päättäjät tuottavat niitä taatusti!
Sähköyhtiöt ovat yleensä osakeyhtiöitä, joten onhan osakkaille taattava ruhtinaalliset osinkotulot. Mitä meistä kuluttajista, vaikka paleltuisimme ensi talvena kuin torakat, kun esim. 30 asteen pakkasella täräytetään parin tunnin sähkökatkos, etteivät osakkaat pääse köyhtymään. Tuntuu, että monissa hinnankorotuksissa joku vetää välistä. Ruokakin on kallistunut, mutta saavatko tuottajat korotettua tuloa, kysyn vaan.
Sähköä töpselistä kirjoitti:
Valtio omistaa suurimmaksi osaksi Fortumin ja suurimman osan sähköyhtiöistä omistaa kunnat. Kunnat nostavat sähkönhintaa, ettei tarvitsi nostaa veroäyriä ja ottaa lainaa. Valtio sitten maksaa köyhien sähkölaskut, kun niillä ei itsellään ole varaa. Valtion ja kuntien rahanpyörittelyä keskituloisten kustannuksella siis, mutta sitähän vihervasemmisto on aina halunnut.
Tämä! Tosin sillä erotuksella, että valtio ei mitenkään rahasta Fortumin kautta, pitemminkin välttää ehkä osan Fortumin pääomittamisesta ja takausten maksusta jos antaa omistamansa yhtiön riistohinnoitella välttämättömyystuotteensa. Mutta valtio rahastaa energian hinnan mukana nousevien verotuottojen avulla. Ja sillä korjaa tämän hallituksen rumaa loppulaskua. Keskituloisten laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ihan tolkuissasi.
Dementia vaivaa? Edellisessä viestissäsi kerroit, että talvella naurattaa. Totesin vaan uskovani sen. Naurusta ei varmaan jollain kohtaa tule loppua. Ennen sopivaa lääkitystä.
Kirjoitin, että talvella ei sinuakaan enää varmaan naurata. Minua ei tämä asia naurata tipan vertaa.
Joo, olen miettinyt. Osa sähköstä tuotetaan vesivoimalla. Oletteko käyneet katsomassa järvien ja jokien pinnankorkeuksia? Siis Suomessa ja muuallakin. Matalalla ovat. Osa sähköstä tuotetaan tuulivoimalla ja eipä sitä aina tuule. Onhan meillä Olkiluoto, jota on yritetty saada vuosia toimimaan. Viimeksi tästä uudesta Olkiluodosta saatiin 60% teho ja sitten meni jumiin ja ei saatu enää mitään. Miten sitä laitosta ei vaan saada toimimaan?
Sitten on vielä se, että jokainen maa ajattelee omia kansalaisiaan ensin, eli heille ensin ja ylijäämä myydään muille maille (mielellään kalliilla). Koko maailman tilanne heijastuu aina myös Suomeen.
Sähköllä toimivia laitteita tulee koko ajan enemmän ja sähkön kulutus lisääntyy koko ajan, jostain tämäkin energia olisi saatava.
Agenda2030 ja Jumalaton Maailma. Ne perkeleet ajavat agendaansa kunnes loppu tulee.
Sähköpörssin syytä kaikki. Kaikki sähkö myydään aina kalleimman tuotantotavan mukaan ja siinä ei ole mitään järkeä.