Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko totta, että maailmalla hyvin harvat tuntee Marimekon?

Vierailija
28.08.2022 |

Kuulemma Kauppalehdessä oli juttua tästä.

Mä luulin että Marimekko on esim USAssa ja Ranskassa todella suosittu.

Eikö olekin?!?!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumi on maailmalla lähtöisin Aasiasta.

Vierailija
2/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nousussa ulkomailla. Suomalaiset ei tiedä sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aasialaiset tuntee Marimekon keskimäärin aika hyvin. Olin kerran ulkomailla lomalla ja minulla oli eräs asuste Marimekon kuosilla. Japanilainen liikemies tuli juttelemaan ja osasi nimetä tuon kuosin koska vaimonsa on Marimekko-fani.

Vierailija
4/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että länsimaalaisissa ja aasialaisissa metropoleissa tunnetaan, mutta on sielläkin keskihintainen artsyfartsy niche-brändi. Ei siis mikään luksusmuotimerkki.

Vierailija
5/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kyllä ne tietää, että se on skamdinaavista designia. Aasiassa fanitetaan kovasti kaikkea skandinaavista. Kuten juuri muumeja ja marimekkoa.

Vierailija
6/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne, jotka ovat yleensäkin kiinnostuneet pohjoismaisista design-merkeistä tuntevat Marimekon. Saksalainen ystäväni rakastaa tanskalaista ja suomalaista muotoilua ja tuntee hyvinkin Marimekon, Artekin ja Iittalan klassikot.

Mutta muuten en ole Saksassa asuessani juurikaan tavannut ihmisiä jotka tietäisivät mikä on Marimekko.

Vierailija
7/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Suomessa kuppia ja kuosia löytyy automarketeistakin... Ja sitten banaaliksi muodostunut olkahihnalaukku joka kolmannella mammalla.

Vierailija
8/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kyllä ne tietää, että se on skamdinaavista designia. Aasiassa fanitetaan kovasti kaikkea skandinaavista. Kuten juuri muumeja ja marimekkoa.

Ei, eivät tiedä. Tuntemani kanadalaiset, amerikkalaiset, englantilaiset ja aasialaiset ovat olleet ihmeissään kun olen kertonut mistä muumit todella ovat. Kun amerikkalainen matkustaa Aasiaan ja siellä on muumikrääsää landioineen, niin hän mieltää sen alkuperäiseksi.

Vierailija
9/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, eivät tiedä. Tuntemani kanadalaiset, amerikkalaiset, englantilaiset ja aasialaiset ovat olleet ihmeissään kun olen kertonut mistä muumit todella ovat. Kun amerikkalainen matkustaa Aasiaan ja siellä on muumikrääsää landioineen, niin hän mieltää sen alkuperäiseksi.

Instagramissa on lukuisia aasiaislähtöisiä fanitilejä. Tietävät kyllä tasan tarkkaan fanittavansa skandinaavista designia.

Vierailija
10/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee ainakin osaksi varallisuudesta, tunnetaanko Marimekko tai muu skandinaavinen design maailmalla. Kun mennään syvälle maaseudulle, niin eipä taideta moisia tuntea, ellei sitten olla skandinaavista sukujuurta. Ja isoissa kaupungeissakin, mitä pitemmälle mennään keskustasta, sitä vähemmän skandinaavinen design on tuttua.

Vierailija
11/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla noita tuotemerkkejä kyllä riittää.

Voithan ajatella, että se on maailmankuuluisa, jos se hyvältä tuntuu.

Vierailija
12/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailmalla ei arvosteta muodottomia kaapuja niin kuin suomessa. muualla nainen saa näyttää kauniilta.

Vierailija
13/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtunee ainakin osaksi varallisuudesta, tunnetaanko Marimekko tai muu skandinaavinen design maailmalla. Kun mennään syvälle maaseudulle, niin eipä taideta moisia tuntea, ellei sitten olla skandinaavista sukujuurta. Ja isoissa kaupungeissakin, mitä pitemmälle mennään keskustasta, sitä vähemmän skandinaavinen design on tuttua.

Fiksuimmat saattavat jopa erottaa suomalaisen muotoilun skandinaavisesta.

Vilkaiskaa karttaa missä se Skandinavia onkaan, ja miten se eroaa Fennoskandiasta.

Osa suomalaista muotoilua on kyllä kovin skandinaavista, muttei Marimekko.

Vierailija
14/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australiassa Marimekko on todella suosittu 30-50v keskuudessa

Vierailija
15/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maailmalla ei arvosteta muodottomia kaapuja niin kuin suomessa. muualla nainen saa näyttää kauniilta.

Täh? Aasialaiset naisethan nimenomaan tykkäävät väljistä lyhyistä mekoista.

Vierailija
16/19 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin harvat tuntee. Tuskin suomalaisetkaan tuntee muiden maiden brändejä. Eri asia nämä huippubrändit.

Vierailija
17/19 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun suuri(n?) osa Marimekon vaatteista ja laukuista valmistetaan Kiinassa, lienee vain ajan kysymys, milloin kiinalaiset aloittavat ko tuotemerkin pirattikopioiden valmistuksen ja Marimekon "brändi" saa laajempaa näkyvyyttä kansainvälisesti??

Olen itse jo useamman vuoden boikotoinut kaikkia Marimekon Kiinassa valmistettuja tuotteita. Valitettavasti Marimekko itse ei suhtaudu tähän monessa mielessä epäeettiseen ja julmaan (mm ihmisoikeudet) maahan edelleenkään yhtään epäileväisesti!

Marimekon valikoimissa ei ole enää kohta mitään ostettavaa, jota ei ole valmistettu Kiinassa tai toisessa ihmisoikeuksia polkevassa maassa, Turkissa.

Vierailija
18/19 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti kuvittele Marimekon olevan joku tunnettu luksusmerkki?

Vierailija
19/19 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lakkasin ostamasta Marimekkoo, kun huulipunahallitus ja suurin osa naisoletetuista kansanedustajista alkoi käyttää Marikledjuja. Omat lähtivät toiselle puolelle Suomea seurakuntaan, jossa ne menevät todella tarpeessa oleville vähäosaisille.