Pitääkö oikeasti sähkön säästämisen vuoksi ottaa esim. tv:n ja läppärin pistoke irti seinästä? Linkki Mtv:n uutiseen.
Olen tähän asti kuvitellut, että riittää kun tv:n sulkee pääkytkimestä.
"....Näiden laitteiden lisäksi myös perinteiset virtasyöpöt, kuten tietokone ja televisio, kannattaa valmiustilan sijaan irrottaa kokonaan seinästä. Listaus perustuvat luonnonsuojelujärjestö NRDC:n tietoihin."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kotisi-on-taynna-viattoman-oloisia-…
Kommentit (21)
Itseläni ei ole valmisutilassa: Tv ei mutkin älylaiteet. Katkaisen niistä itse virran. Silloin niissä ei ole sähköä.Miten muka silloin kuluttaisi sähköä ,jos eivät ole valmiustilassa?Liiteitä en koskaan avaa minkä tuntematon henkilö on mukaan laittanut netti.
Kyllä ne valmiustilassakin sähköä vie.
Minulla on katkaisijalla varustetut jatkojohdot ja aina, kun en laitteita käytä, kliksautan katkaisijasta virrat pois. Esim. läppärihän latautuu koko ajan ollessaan kytkettynä verkkovirtaan. Se luonnollisesti vie sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka silloin kuluttaisi sähköä ,jos eivät ole valmiustilassa?Liiteitä en koskaan avaa minkä tuntematon henkilö on mukaan laittanut netti.
Sitä samaa ihmettelen. Sammutan koneet pääkytkimestä. Olen kuvitellut sen riittävän.
Artikkelin löytää myös menemällä Maikkarin uutisten sivulle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on katkaisijalla varustetut jatkojohdot ja aina, kun en laitteita käytä, kliksautan katkaisijasta virrat pois. Esim. läppärihän latautuu koko ajan ollessaan kytkettynä verkkovirtaan. Se luonnollisesti vie sähköä.
Sama. Helpottaa myös reissuun lähtemistä, kun on tietokone näyttöineen ja kaiuttimineen saman piuhan päässä, niin kaikki on varmasti suljettu.
Ei nuo laitteen montaa wattia vie sähköä valmiustilassa ja jos hehkulamppu vie jo 60w ja tuollainen tv valm.tilassa 5w, niin ei se paljoa ole.
Eihän nykytelkuissa ole virtakytkimiä. Niissä on herätevirta päällä silloinkin kun ruutu on pimeänä.
Samaten läppärin muuntajan läpi kulkee sähköä aina johdon ollessa kiinni, joten johdon irroittaminen pistorasiasta säästää varmasti, joskaan ei kauhean paljon.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin vievät silloin. Nyt on kyse masinan kokonaan sammuttamisesta. Ei mistään valmiustilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin vievät silloin. Nyt on kyse masinan kokonaan sammuttamisesta. Ei mistään valmiustilasta.
Läppäri latautuu ollessaan kiinni johdossa, vaikka kone olisi sammutettuna. Mutta tässä puhutaan niin olemattomista sähkömääristä, ettei niillä juurikaan säästöä synny. Kannattaa keskittyä kokonaiskulutukseen eikä takertua lillukanvarsiin.
Näillä neuvoilla tuloksena on samanlaisia mustaksi kärähtäneitä pistorasioita kuin vanhemmillani, jotka nykivät kahvinkeittimen töpseliä pois joka päivä. Ei pistorasiat ole suunniteltu sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka silloin kuluttaisi sähköä ,jos eivät ole valmiustilassa?Liiteitä en koskaan avaa minkä tuntematon henkilö on mukaan laittanut netti.
Sitä samaa ihmettelen. Sammutan koneet pääkytkimestä. Olen kuvitellut sen riittävän.
Artikkelin löytää myös menemällä Maikkarin uutisten sivulle.
Missä sinulla läppärissä on pääkytkin?
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykytelkuissa ole virtakytkimiä. Niissä on herätevirta päällä silloinkin kun ruutu on pimeänä.
Samaten läppärin muuntajan läpi kulkee sähköä aina johdon ollessa kiinni, joten johdon irroittaminen pistorasiasta säästää varmasti, joskaan ei kauhean paljon.
Mun telkkarissa ainakin on päävirtakytkin. Taidetaan sitten molemmat olla aataminaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Nykytelkkujen valmiustilan virrankulutus on myöskin yleensä alle 1 watin, joten on aivan järjetöntä sen takia lähteä nykimään niitä seinästä irti.
Vierailija kirjoitti:
Näillä neuvoilla tuloksena on samanlaisia mustaksi kärähtäneitä pistorasioita kuin vanhemmillani, jotka nykivät kahvinkeittimen töpseliä pois joka päivä. Ei pistorasiat ole suunniteltu sellaiseen.
Miten niin ei ole? Aika moni laite on sellainen, että johto otetaan pois pistorasiasta, kun laitetta ei enää käytetä. Kyllä pistorasian pitää sellainen kestää. Vai onko sinulla aina sähkövatkain, imuri jne. valmiina pistorasiassa kiinni?
On ollut niin kiire ja stressi että nukahdan usein televisio, tietokone ja valot päällä.
Vierailija kirjoitti:
On ollut niin kiire ja stressi että nukahdan usein televisio, tietokone ja valot päällä.
Tuohon älykoti olisi hyvä ratkaisu. Voisi ohjelmoida valot yms. pois päältä tiettynä ajankohtana.
Onko asiantuntijoita paikalla? Pienikin rahansäästö nyt tarpeen.
Sähköyhtiön nettisivuilta näkee kulutuksen tunnin tarkkuudella. Meillä on yöaikaan noin 60W. Tuosta suurin osa on jääkaappipakastimen vuoksi. Kaikki muut kuten latureissa olevat kännykät, telkkari valmiustilassa ja läppäri joka on aina laturissa vievät varmaan yhteensä noin kymmenen wattia.
En jaksa irrotella niitä. Kuluu vaan pistorasiat senkin edestä sitten.
Helpompi on ottaa sulakekaapista joku tietty ryhmä illalla alas ja laittaa aamulla päälle.
Ei pidä
Mutta se kannattaa