11 v. poikani pyysi Kafkan Metamorfoosi -kirjan. Ostin mut uskallanko antaa lukea?
Kommentit (19)
0/5
Kirjan nimi on Muodonmuutos suomeksi. Jos teet provon, yritä edes, pelle.
Ei ole lasten kirja, mutta pahintamitä voi tapahtua on se, että se ikävystyttää poikaa. Sain lapsena lukea ihan mitä halusin, eikä se nyt mitään erityistä vahinkoa aiheuttanut.
Kun kirjoja lainaa kirjastosta, sieltä tuskin löytyy mitään, josta olisi oikeaa ja todellista vahinkoa. Ostaessa on syytä vähän vilkaista, mutta jos sisältö on lapselle hyvin sopimatonta, se harvoin jaksaa kiinnostaa kovin pitkään.
Oliko tämä jotakin näitä sukupuolijuttuja vai liittyykö siihen kun joku muovaa itsensä liskon näköiseksi, tai kenties se ukrainalainen auringonvalolla elävä Barbie wannabe? Vai mikä on kyseessä?
Ap on luultavasti mies, jolla on pakkomielle oman pojan saamisesta. Hän miettii, miten kasvattaisi pojan ja tutustuttaisi tämän kirjallisuuteen ja opettaisi kaiken oman ideologiansa ja periaatteensa "seuraajalleen". Ei siinä muuta, mutta ideologiaan kuuluu naisten käyttäminen ja halveksiminen. Sellaisella kasvatuksella jossa v*tut ja tylyydet lentävät korviin koulittaisiin apn mieleistä alfaa, mutta todellisuudessa tästä kehittyisi onneton ihminen joka olisi jäänyt vaille lempeä ja joka tulisi vihaamaan ämmiä yhtä paljon kuin opettajansa, ja se mitä vanhemmat eniten toivovat yleensä lapsilleen, onnea, sitä ei näin tule. Joten ap:n kannattaa ensin oppia rakastamaan naista ennenkuin haluaa tuotetta ulos mistään, poikimisia. Egon jatkaminen ei ole ratkaisu.
Se on nyt vain vähän ällö mutta ei millään tavalla "vaarallinen".
Tuskin moni 11 v arvostaa Kafkaa.
Löysin kyseisen kirjan vaarini kirjahyllystä about 11-vuotiaana. Tiesin, että meillä oli kotona Kafkan elämäkerta ja tiesin, että Kafka oli merkittävä kirjallisuuden henkilö kun äiti oli kertonut. Ajattelinpa sitten, että luenpa tuon Muodonmuutoksen. Enhän minä siitä mitään sen ikäisenä ymmärtänyt ja jätin sen kesken.
Paljon hurjempia juttuja on tuon ikäiset nähneet jo netissä.
Taitaa 11-vuotiaalle olla aika pitkäveteisesti kirjoitettu. Tuskin jaksaa sivukaupalla lukea itsetutkiskelua ja pohdiskelua... Kafka ei ole helpoimmasta päästä. Mutta toki jos poika haluaa, niin ehdottomasti kannattaa antaa hänen lukea!!! Klassikot eivät ole turhaan klassikoita.
Tästä on viime vuonna tullut uusi, selkokielinen suomennos. Ilmeisesti tarpeen näinä aikoina?
En ole lukenut kafkaa, luen lähinnä luonnontieteistä, avaruudesta ja uusista teknologian sekä sovelluskehityksen aihepiireistä kertovia kirjoja, materiaaleja ja oppaita. Joskus fantasiakirjallisuutta ja scifiä.
Mutta minä olenkin sivistymätön moukka 😁 haista sinä pieru lukutoukka.
Ei kannata antaa mitään kafkamaista luettavaksi. Kovia tieteitä ja jännäreitä, muuten poika jää miettimään siinä vaiheessa kun muut tienaavat.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on viime vuonna tullut uusi, selkokielinen suomennos. Ilmeisesti tarpeen näinä aikoina?
Tämä on ihan totta, ja ostin tämän selkokielisen version pojalleni, koska hän halusi! Ihan tosissani kyselen täällä, että voiko sitä antaa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa 11-vuotiaalle olla aika pitkäveteisesti kirjoitettu. Tuskin jaksaa sivukaupalla lukea itsetutkiskelua ja pohdiskelua... Kafka ei ole helpoimmasta päästä. Mutta toki jos poika haluaa, niin ehdottomasti kannattaa antaa hänen lukea!!! Klassikot eivät ole turhaan klassikoita.
Ai, minä olen lukenut Kafkan Mies joka katosi. Ihan helppoa luettavaa oli. Ei mitenkään vaikea. Hauska oli vain lukea jotain "vanhaa aikaa" kun ihmiset vielä matkusti Amerikkaan laivalla.
Kafkan Hiilisangolla ratsastaja olisi ajankohtaisempi..
Anna lukea. Tuskin ymmärtää siitä vielä mitään mutta voipahan leikkiä sivistynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Se on nyt vain vähän ällö mutta ei millään tavalla "vaarallinen".
Tuskin moni 11 v arvostaa Kafkaa.
Luin itse kaikki Kafkan novellit 11-12 v ja tuo muodonmuutos on kyllä mieleenpainuvin niistä.
Älkää aliarvioiko lapsienne lukuintoa. Luin myös tuohon aikaan venäläiset klassikot.
T. Mummeli
Harva tuonikäinen kiinnostuu mutta voi mennä jos lapsi ns pikkuvanha.
Kuten tiedät, ei ole lastenkirja, eikä sinulla ole 11v poikaa. Kirja on mielenkiintoinen ja sinua itseäsi kiinnostaa metamorfoosi-aihe että se, onko kukaan muu täällä lukenut mitään "älykkäämpää."
Olen lukenut joskus. Nyt minulla on aku ankan taskukirja hollilla.