Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa jonka elämään inflaatio, sähkönnousut yms korot ei vaikuta mitenkään?

katjuska12346
26.08.2022 |

Omassa kuplassani ilmeisesti olen. 32v akateeminen sinkkunainen Helsingistä. On minullakin lainankorot ja muut elämiskustannukset nousseet ja sinkkuna makselen kaikesta ylihintaa. Mutta onhan sitä nyt puskuria oltava kaikilla sen verran ja arjessa perus säästäväisyyttä, ettei elämään kuuluvat korkojen nousut ja inflaatiot hetkauta. Aloitanpa nyt opiskelemaan vielä aikuiskoulutustuella uutta tutkintoakin, joten tulot romahtavat. Mutta omaan elämään ei ole mitään vaikutusta. Matkustelen, käyn ravintoloissa, sijoitan yms niin kuin aina ennenkin.

Turhauttaa tämä jatkuva valitus, kuin maailmanloppu olisi käsillä. Inflaatio ei ole mikään uusi juttu.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vaikuttanut jos sähkö - ja ruokakulusi ovat nousseet, ja se kaikki on pois muusta kulutuksesta tai säästämisestä.

Ja inflaatio vasta alussa.

Vierailija
22/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähes viisikymppinen lähihoitaja syrjäseudulta. Velaton omistusasunto, ei lapsia, enkä ole koskaan omistanut autoa. Ja minulla on sijoituksia ja säästäjä. Vaikutus on melko minimaalinen.

ok mutta syrjäseudun omistusasunto ei kuulosta hyvältä sijoitukselta. Varsinkin jos vanha ja pieni taloyhtiö..mut tsemiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihmisille ihan hirvittävän uutta.

Vierailija
24/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähes viisikymppinen lähihoitaja syrjäseudulta. Velaton omistusasunto, ei lapsia, enkä ole koskaan omistanut autoa. Ja minulla on sijoituksia ja säästäjä. Vaikutus on melko minimaalinen.

ok mutta syrjäseudun omistusasunto ei kuulosta hyvältä sijoitukselta. Varsinkin jos vanha ja pieni taloyhtiö..mut tsemiä!

Minä ostinkin sen itselleni kodiksi. Se on sitten valtion ongelma mitä tekee sillä minun jälkeen.

Vierailija
25/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu siltä, että median perusolettama on se, että kaikki suomalaiset elävät kädestä suuhun.

Ja kamppailevat joka kuukausi 8 prosentin inflaation ja 10-20 prosenttia nousevien elintarvikkeiden hintojen kanssa.

Vuoden inflaatio ei ole 12*8 eli 96prosenttia eikä hintojen nousu 120-240 prosenttia.

Ja kuitenkin likimain nollakorkoisilla pankkitileillä makaa noin 100 miljardia euroa löysää rahaa.

Tämä on yksinkertainen iso kuva, poikkeuksia tietysti löytyy.

Vierailija
26/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vaikuttanut jos sähkö - ja ruokakulusi ovat nousseet, ja se kaikki on pois muusta kulutuksesta tai säästämisestä.

Ja inflaatio vasta alussa.

Joo, jos ruvetaan oikein nillittämään, niin kyllähän se kaikkien elämään jollain tavalla vaikuttaa. Mutta eri asia on, että näkyykö se mitenkään arjessa.

Minusta olisi jotenkin törkeää alkaa valittamaan miten tämä nyt vaikuttaa minuun, kun on säästöjä ja hyvä palkka ja arkeni ei muutu mitenkään. He, keillä on asiat valmiiksi huonosti ja kenellä ei kohta riitä rahat sähköön ovat ihan eri tilanteessa kuin minä. (En ole Ap)

Vierailija
27/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Sitä kutsutaan kaupunkilaisuudeksi. Kun lämmitys tulee kaupungilta ja liikenneväline HSL:ltä, niin veronmaksajat yhdessä elättävät sinua kuten tähänkin asti. Tosin hintojen nousun myötä verovaroja tarvitaan enemmän, mutta loppukäyttäjälle hinnan nousu ei valu.

Kaupunkilaiset säätävät lait ja maaseudun asukkaat ovat maksumiehiä. Näinhän se on mennyt iät ja ajat. Toimeentulotukikin siirrettiin kunnilta valtiolle, kun Helsinki alkoi imuroida tuella eläviä ympäri maailman.

Kai te maakaiset olette valmiita maksamaankin siitä ihanuudesta, ettette joudu asumaan koirankopissa neukkukuutiossa.

Vierailija
28/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Ei meillä ole vaikuttanut käytännössä yhtään. Sähkölasku noussut pari kymppiä. Kuukauden ruoat joitain kymppejä, mutta nämä eivät vaikuta meidän taloudessa mihinkään.

Vaihdoin parempipalkkaiseen työpaikkaan, joten kaikki kompensoituu sillä ja jää vielä enemmän säästöön kuin ennen. Meillä siis kaksi keskituloista vanhempaa ja yksi alakouluikäinen lapsi.

Provo provo. Ruokaan ja sähkölaskuun enemmän ja ei ole vaikuttanut mitenkään...

Mutta se miten joku ottaa tuollaiset kallistumiset tai rahan menon lisäykset henkisesti onkin eri asia. Yleensä tietenkin jo valmiiksi ei niin hyvässä asemassa oleva stressaantuu tietenkin enemmän, kun hyvässä tilanteessa oleva, mutta onhan niitäkin aina joilla tuhansia pankkitilillä ja varaa säästää, mutta heti kauhistellaan kun joku on noussut 10 snt.

No ei ole provo. Ei meidän perheen elämään nuo muutamat kympit vaikuta. Toki vuositasolla jää joitain satasia vähemmän säästöön, mutta se ei kaada maailmaa. Eikä näy arjessa yhtään millään tavalla. Bufferia löytyy ja on kaikinpuolin turvallinen tilanne. En oikeastaan tiedä ketään, kenen elämään inflaatio olisi ratkaisevasti vaikuttanut.

Niin nyt vaan jää vähän vähemmän niitä säästöjä.

No, meidän varallisuudella se ei ole mikään elämää hetkauttava tekijä. Toki jollain muulla saattaisi kirpaista enenmmän

Vierailija
29/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-hullu. Asun oktssa ilmaiseksi lämmitän puilla ja juon ilmaista vettä kaivosta. Liikun juosten ja syön ravintolassa lounaan ilmaiseksi joka päivä. Pihallani kasvaa 25 eri syötävää. Ei hetkauta maailman meno olen irti yhteiskunnasta.

Vierailija
30/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Jotenkin tuntuu siltä, että median perusolettama on se, että kaikki suomalaiset elävät kädestä suuhun.

Ja kamppailevat joka kuukausi 8 prosentin inflaation ja 10-20 prosenttia nousevien elintarvikkeiden hintojen kanssa.

Vuoden inflaatio ei ole 12*8 eli 96prosenttia eikä hintojen nousu 120-240 prosenttia.

Ja kuitenkin likimain nollakorkoisilla pankkitileillä makaa noin 100 miljardia euroa löysää rahaa.

Tämä on yksinkertainen iso kuva, poikkeuksia tietysti löytyy.

Suomalaisten säästöaste on -2,7% ja hurjempien väitteiden mukaan 77% on elänyt ylivarojensa.

Vierailija
31/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi talvena irtisanotaan porukkaa kaupan alalla ja palvelualalla, kun maksetaan vain sähköä.

Eli monen hyvätuloisen parturi tai kahvila voi loppua, ei taida riittää, että hyvätuloinen ottaa kestovärin päähän, jos muilla ei ole rahaa.

Vierailija
32/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se jokaiseen vaikuttaa edes jollakin tavalla. Itse tulen pääsemään vähemmällä asumalla kerrostalossa verrattuna ihmiseen joka asuu sähkölämmitteisessä omakotitalossa.

Vierailija
33/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 8% inflaatio ihan uusi juttu ellei asu Zimbabwessa.

Vierailija
34/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vajaa kommentti ap:lta.

Kyllähän tämänkin käteen jäävät tulot laskevat inflaation ja energian hintojen nousun seurauksena.

Asiaa ei muuta mitenkään se että menot ovat juuri tällä hetkellä niin paljon tuloja suuremmat että vaikutus näkyy vain säästöön jäävässä määrässä eikä nykyisestä kulutuksesta joudu tinkimään.

Eikös tuo boldattu ollut nimenomaan aloituksen pointti, mikäli ap:ta oikein tulkitsin?

Vierailija
35/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta suuremmin vaikka olen pienituloinen. Uskon, että sähkönhinta normalisoituu tässä muutamassa vuodessa. Tulot ei tietenkään riitä, mutta täytyy ottaa sitten sieltä vararahastosta. Olen tähänkin saakka elänyt yksinkertaista elämää.

Vierailija
36/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On 8% inflaatio ihan uusi juttu ellei asu Zimbabwessa.

Noi ei todellakaan ole. Minä olen elänyt myös 70-luvulla jolloin tuollainen 8% oli naurettavan pieni tai siis aivan mitätön inflaatio. Jonnet ei tietenkään voi muistaa, mutta nolla iflaatio on ollut vain tämän vuosituhannen, tai pikemminkin viimeisen vuosikymmenen juttu.

Vierailija
37/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt aina hyvin vaatimattomasti, joten ainakaan vielä ei inflaatio haittaa elämää. En omista autoa, ei ole lainoja, asun maltillisesti vuokralla, ei ole lapsia eikä lemmikkejä. Riittää, kun saan vaatteet ja ruoan itselleni hankittua ja tälleen pienikokoisena naisena ruoan kulutus on ihan eri asia kuin isolla miehellä tai perheellä. Ainoa maksullinen harrastus on kansalaisopiston kielikurssi, joka maksaa noin 80€/vuosi. Matkailu on ollut koronan takia jäissä, joten sekään ei ole mikään oleellinen asia toteutettavaksi inflaation aikaankaan.

Eli tähän mennessä kaikki vielä hyvin, säästöönkin jää vähän puskuria edelleen, vaikka olen pienituloisten kastissa. Koputetaan puuta, että sama meno jatkuisi tulevaisuudessa.

Vierailija
38/40 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään useammalta on nyt mennyt aloitukseni pointti kokonaan ohi. 

Tietysti säästöön jää vähemmän ja inflaatio syö niitäkin MUTTA kyse oli nyt, että miten tämä näkyy arjessa. Ei se minun arjessa näy, että sijoituksiin menee xx summa vähemmän kuin ennen.

-ap

Vierailija
39/40 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa hyvä tilanne, kuukauden säästöaste ehkä vähän pienenee. Olen koko halvan koron ajan maksanut asuntolaa maksimilla koska tietenkin korot nousevat.

Monta asiaa olen jättänyt ostamatta, eikä niitä koskaan kadu myöhemmin. Tykkään matkustaa ja siihen käytän rahaa suhteessa eniten, mutta ei ikinä pitkäntähtäimen aikaisin eläkkeelle -säästöjä. Se on seuraava kohta missä itketään, miksi toiset jäävät eläkkeelle aikaisin, no siksi, että ovat kantaneet nuoresta asti rahastoihin ja osakkeisiin samat rahat mitä toiset ostoskeskuksiin. :D

Vierailija
40/40 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta kyllä minunkaan elämään mitenkään.

Jonkin verran huomaan korotusta ruokahinnoissa muttei sillä vielä ole oleellista vaikutusta.

Sähkön hinnan korotus näkyneet joskus vuoden vaihteen laskussa mikäli nousee.

Autoa en käytä joten siitä ei tule menoja.