Olenko ainoa jonka elämään inflaatio, sähkönnousut yms korot ei vaikuta mitenkään?
Omassa kuplassani ilmeisesti olen. 32v akateeminen sinkkunainen Helsingistä. On minullakin lainankorot ja muut elämiskustannukset nousseet ja sinkkuna makselen kaikesta ylihintaa. Mutta onhan sitä nyt puskuria oltava kaikilla sen verran ja arjessa perus säästäväisyyttä, ettei elämään kuuluvat korkojen nousut ja inflaatiot hetkauta. Aloitanpa nyt opiskelemaan vielä aikuiskoulutustuella uutta tutkintoakin, joten tulot romahtavat. Mutta omaan elämään ei ole mitään vaikutusta. Matkustelen, käyn ravintoloissa, sijoitan yms niin kuin aina ennenkin.
Turhauttaa tämä jatkuva valitus, kuin maailmanloppu olisi käsillä. Inflaatio ei ole mikään uusi juttu.
Kommentit (40)
On sillä kyllä siinä mielessä, että ne sun puskurit kuluu nopeammin kuin ilman inflaatiota...
Ei meidänkään perheellä kovin paljon arjessa näy inflaatio, sain palkankorotuksen helmikuussa (ihan tuntuvan) ja puoliso sai ylennyksen ja sitä myötä lisää palkkaa. Tai no, ilman inflaatiota elintaso olisi hivenen noussut tai säästöön olisi jäänyt enemmän, nyt korotukset menevät siihen että pysyy elintaso samassa.
Suurimman osan ihmisistä elämään tuo ei vaikuta mitenkään. Köyhänä opiskelijana, työttömänä ja asuntovelallisena tuo olisi kirpaissut. Nyt 4000€:n netosta jää joka kuukausi 2000€ säästöön, joten hintojen nousu ei elämään vaikuta. Sijoitusten arvo on noussut jo 20 vuotta nopeammin kuin inflaatio.
Talous on hirvittänyt viimeksi vuonna 2008, kun korot olivat 5% ja lainaa oli 200.000€. Onneksi silloinkin oli säästöjä puskurina.
Et varmasti ole ainoa, mutta meitä joihin vaikuttaa, on paljon. Nauti nyt kun voit. Itsekin olin hyvässä tilanteessa vielä muutama vuosi sitten, en olisi ikinä uskonut miten kaikki voi romahtaa.
Muista sitten, ettet koskaan muutu ärsyttäväksi nurisijaksi :)
Et voi mitenkään elää noin pää syvällä omassa peräreiässäsi. Minäkin olen hyvätuloinen, mutta en tyhmä tai ylimielinen.
Aika vajaa kommentti ap:lta.
Kyllähän tämänkin käteen jäävät tulot laskevat inflaation ja energian hintojen nousun seurauksena.
Asiaa ei muuta mitenkään se että menot ovat juuri tällä hetkellä niin paljon tuloja suuremmat että vaikutus näkyy vain säästöön jäävässä määrässä eikä nykyisestä kulutuksesta joudu tinkimään.
Piensijoittaja kirjoitti:
Suurimman osan ihmisistä elämään tuo ei vaikuta mitenkään. Köyhänä opiskelijana, työttömänä ja asuntovelallisena tuo olisi kirpaissut. Nyt 4000€:n netosta jää joka kuukausi 2000€ säästöön, joten hintojen nousu ei elämään vaikuta. Sijoitusten arvo on noussut jo 20 vuotta nopeammin kuin inflaatio.
Talous on hirvittänyt viimeksi vuonna 2008, kun korot olivat 5% ja lainaa oli 200.000€. Onneksi silloinkin oli säästöjä puskurina.
Aika pienellä elät, siis parintonnin netolla. Tietenkin neljäntonnin netosta helposti riittääkin säästettäväksi. Itse en noin paljon pystyisi tai haluaisi pistämää säästöön noilla tuloilla, mutta useampi satanen kuitenkin.
On meilläkin rahaa ja sen verran taloudellista puskuria ettei elämä juuri muutu, mutta olisi valehtelua väittää ettei nousevat kustannukset vaikuttaisi mihinkään. Tottakai ne vaikuttaa, juurikin reissaamiseen, ulkona syömiseen ym. ekstraan, joihin jää sitten vähemmän rahaa, kun säästöön menevää osuutta ei haluta pienentää. Vaihtoehto olisi toki kuluttaa niinkuin ennenkin ja jättää säästäminen väliin, mutta se ei ole kovin kestävä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Ei meillä ole vaikuttanut käytännössä yhtään. Sähkölasku noussut pari kymppiä. Kuukauden ruoat joitain kymppejä, mutta nämä eivät vaikuta meidän taloudessa mihinkään.
Vaihdoin parempipalkkaiseen työpaikkaan, joten kaikki kompensoituu sillä ja jää vielä enemmän säästöön kuin ennen. Meillä siis kaksi keskituloista vanhempaa ja yksi alakouluikäinen lapsi.
Provo provo. Ruokaan ja sähkölaskuun enemmän ja ei ole vaikuttanut mitenkään...
Mutta se miten joku ottaa tuollaiset kallistumiset tai rahan menon lisäykset henkisesti onkin eri asia. Yleensä tietenkin jo valmiiksi ei niin hyvässä asemassa oleva stressaantuu tietenkin enemmän, kun hyvässä tilanteessa oleva, mutta onhan niitäkin aina joilla tuhansia pankkitilillä ja varaa säästää, mutta heti kauhistellaan kun joku on noussut 10 snt.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Aika pienellä elät, siis parintonnin netolla. Tietenkin neljäntonnin netosta helposti riittääkin säästettäväksi. Itse en noin paljon pystyisi tai haluaisi pistämää säästöön noilla tuloilla, mutta useampi satanen kuitenkin.
Suomalainen mediaanipalkka on 2800€, josta jää käteen noin 2000€. Eli puolet suomalaisista työikäisistä elää vähemmällä. Puhumattakaan, että maksan asunnosta vain vastikkeen, minulla on vaimo jakamassa kuluja, eikä meillä ole lapsia.
Eli hyvin riittää rahat matkusteluun ja muuhun mukavaan.
Vierailija kirjoitti:
On meilläkin rahaa ja sen verran taloudellista puskuria ettei elämä juuri muutu, mutta olisi valehtelua väittää ettei nousevat kustannukset vaikuttaisi mihinkään. Tottakai ne vaikuttaa, juurikin reissaamiseen, ulkona syömiseen ym. ekstraan, joihin jää sitten vähemmän rahaa, kun säästöön menevää osuutta ei haluta pienentää. Vaihtoehto olisi toki kuluttaa niinkuin ennenkin ja jättää säästäminen väliin, mutta se ei ole kovin kestävä ratkaisu.
Jos ei ole ollut ennenkään varas säästää, niin ei sitä aleta tekemään hintojen nousujen myötäkään.
Tiedän henkilöitä joilla on tavallaan tietty minimi, minkä alle ei kulutusta pistetä väkisin vain säästämisen takia. Yleensä kyseessä ihmisistä, joilla ei suuret tulot, eikä paljon mällättävää, vaikja joskus vähän "ei välttämättömiinkin " pistävät rahaa.
Itse en edes yritä säästää penniäkään, jollei tuloni ole min. 3000€ brutto.
Yllärikuluja mulle ei ole tullutkaan, muuta kun erään rikoksen johdosta (en siis ollut itse syyllinen) Onneksi voi aika pitkälle itse määritellä mitä isoja yllärilaskuja tulee tai ei. Paitsi jos joku vaikka aiheuttaa sulle isotlaskut etkä saa korvaus velvolliseksi niin sitten. Mutta kyseessä ei oma moka silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Ei meillä ole vaikuttanut käytännössä yhtään. Sähkölasku noussut pari kymppiä. Kuukauden ruoat joitain kymppejä, mutta nämä eivät vaikuta meidän taloudessa mihinkään.
Vaihdoin parempipalkkaiseen työpaikkaan, joten kaikki kompensoituu sillä ja jää vielä enemmän säästöön kuin ennen. Meillä siis kaksi keskituloista vanhempaa ja yksi alakouluikäinen lapsi.
Mutta se miten joku ottaa tuollaiset kallistumiset tai rahan menon lisäykset henkisesti onkin eri asia. Yleensä tietenkin jo valmiiksi ei niin hyvässä asemassa oleva stressaantuu tietenkin enemmän, kun hyvässä tilanteessa oleva, mutta onhan niitäkin aina joilla tuhansia pankkitilillä ja varaa säästää, mutta heti kauhistellaan kun joku on noussut 10 snt.
No ei ole provo. Ei meidän perheen elämään nuo muutamat kympit vaikuta. Toki vuositasolla jää joitain satasia vähemmän säästöön, mutta se ei kaada maailmaa. Eikä näy arjessa yhtään millään tavalla. Bufferia löytyy ja on kaikinpuolin turvallinen tilanne. En oikeastaan tiedä ketään, kenen elämään inflaatio olisi ratkaisevasti vaikuttanut.
Ehkä kehitysvammaisilla ei ole ensimmäisenä mielessä inflaatio ja sähkön hinnan suuret muutokset. He elävät tässä hetkessä, eikä heillä ole edellytyksiä stressata tällaisista asioista. Toki siinä tapauksessa, että laitoksissa ja asumisyksiköissä tarjottavien aterioiden laatu heikkenee, he voivat huomata jotain, mutta tuskin osaavat yhdistää asioita toisiinsa. Elämä jatkuu.
Minä kulutan niin vähän, ettei ole vielä mitään shokeeraavaa eteen tullut.
Ei vaikuta munkaan elämään vaikka teenkin pskaduunia (tienaan 1800 e/kk). Mulla jää joka kuukausi yli 600 e sellaista rahaa johon voisin niin sanotusti pyyhkiä prseeni, en siis tarvitse niitä mihinkään tärkeään. Osaan säästää ja on varaa jatkossakin ostaa ihan normaalisti ruokaa ja maksaa sähkölaskut.
Minä olen lähes viisikymppinen lähihoitaja syrjäseudulta. Velaton omistusasunto, ei lapsia, enkä ole koskaan omistanut autoa. Ja minulla on sijoituksia ja säästäjä. Vaikutus on melko minimaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se miten joku ottaa tuollaiset kallistumiset tai rahan menon lisäykset henkisesti onkin eri asia. Yleensä tietenkin jo valmiiksi ei niin hyvässä asemassa oleva stressaantuu tietenkin enemmän, kun hyvässä tilanteessa oleva, mutta onhan niitäkin aina joilla tuhansia pankkitilillä ja varaa säästää, mutta heti kauhistellaan kun joku on noussut 10 snt.No ei ole provo. Ei meidän perheen elämään nuo muutamat kympit vaikuta. Toki vuositasolla jää joitain satasia vähemmän säästöön, mutta se ei kaada maailmaa. Eikä näy arjessa yhtään millään tavalla. Bufferia löytyy ja on kaikinpuolin turvallinen tilanne. En oikeastaan tiedä ketään, kenen elämään inflaatio olisi ratkaisevasti vaikuttanut.
Niin nyt vaan jää vähän vähemmän niitä säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Et voi mitenkään elää noin pää syvällä omassa peräreiässäsi. Minäkin olen hyvätuloinen, mutta en tyhmä tai ylimielinen.
hyvä!!
Et ole. Sitä kutsutaan kaupunkilaisuudeksi. Kun lämmitys tulee kaupungilta ja liikenneväline HSL:ltä, niin veronmaksajat yhdessä elättävät sinua kuten tähänkin asti. Tosin hintojen nousun myötä verovaroja tarvitaan enemmän, mutta loppukäyttäjälle hinnan nousu ei valu.
Kaupunkilaiset säätävät lait ja maaseudun asukkaat ovat maksumiehiä. Näinhän se on mennyt iät ja ajat. Toimeentulotukikin siirrettiin kunnilta valtiolle, kun Helsinki alkoi imuroida tuella eläviä ympäri maailman.