Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä joditabletteja?

Vierailija
26.08.2022 |

Minulla on. Tilasin viikko sitten. Pelottaa mikä ydinvoimala räjähtää ensin

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole. Jossain vaiheessa ajattelin kysyä apteekista, mutta unohtui kun ne kai oli loppu joka paikasta. Mutta kertokaa mulle, miten ne toimii, eli suojeleeko ne jotenkin ydinvoimalta vai mitä.

Ydin_voimalta_???

Ydinräjähdyksen tullessa joditabletin sisältämä ei-radioaktiivinen jodi suojelee kilpirauhasta radioaktiiviselta jodilta eli syövältä ja kilpirauhasen vajaatoiminnalta.

Hyöty olisi suurin nuorille ihmisille. 

Vierailija
22/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole. Jossain vaiheessa ajattelin kysyä apteekista, mutta unohtui kun ne kai oli loppu joka paikasta. Mutta kertokaa mulle, miten ne toimii, eli suojeleeko ne jotenkin ydinvoimalta vai mitä.

Ydinonnettomuudessa voi vapautua radioaktiivista muotoa jodista. Sitä voi kulkeutua laajallekin. Silloin radiossa jne voidaan neuvoa ottamaan joditabletti. Silloin otetaan, ja se täyttää kilpirauhasen "varastot" puhtaalla (ei radioaktiivisella) jodilla. Muuten kilpirauhaseen voisi sitoutua pitkäksi aikaa radioaktiivista jodia joka voisi aiheuttaa syöpää.

Helppo ja halpa suoja. Ostat purkin, ja odotat virallista ohjetta ottaa tabletti.

Jos tilanne jatkuu pitkään, ilmeisesti tablettia ehdotetaan muutaman viikon välein. Tuosta asiasta on myös sellaista ohjetta, että yksi riittää.

Tabletti pitää ottaa korkeintaa puoli päivää ennen, tai muutama päivä jälkeen tapahtuman, jos muistan oikein. Muuten sillä ei ole suojavaikutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei niistä ois enää mitään iloakaan oikein näin lähes nelikymppisenä. Jos oikeena jokin laitos posahtais niin et siitä tulis tänne niin suuri laskeuma et jodis tarvis ottaa niin lapsille se on tärkeää mutta tän ikäselle aika se ja sama. Kilpirauhassyöpä kestää kehittyä vuosikymmeniä, vaikka altistusin nyt ni ehtisin todnäk kuolla johkin muuhun ennen sitä. Radioaktiivinen jodi on sitäpaitsi vaan yks osa laskeumaa. Ja jos todella lähellä posahtas niin radioaktiivinen jodi ois sun huolista pienin, kuolisit aivan muihin säteilysairauksiin.

Jos taas joku ydinpommi räjähtäs ni ois paraski kuolla pois kuin jäädä tänne. Toiv siis osuu just kohilleen heh.

Vierailija
24/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä tuli ostettua purkillinen, lähinnä lapsia ajatellen. Itse mieheni kanssa lähempänä 50 v., joten ei taida olla meillä tarvetta, ellei sitten viranomaiset suosittele kaikille. Mutta lapsiani haluan suojella kaikin tavoin.

Vierailija
25/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin keväällä purkillisen. Ei ole aiemmin löytynyt kaapista.

Vierailija
26/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ostin keväällä. Varmuuden vuoksi ja eihän tuo vieläkään hyvältä näytä Ukrainassa.

Vierailija
27/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ydinonnettomuudessa voi vapautua radioaktiivista muotoa jodista. Sitä voi kulkeutua laajallekin. Silloin radiossa jne voidaan neuvoa ottamaan joditabletti. Silloin otetaan, ja se täyttää kilpirauhasen "varastot" puhtaalla (ei radioaktiivisella) jodilla. Muuten kilpirauhaseen voisi sitoutua pitkäksi aikaa radioaktiivista jodia joka voisi aiheuttaa syöpää.

Helppo ja halpa suoja. Ostat purkin, ja odotat virallista ohjetta ottaa tabletti.

Jos tilanne jatkuu pitkään, ilmeisesti tablettia ehdotetaan muutaman viikon välein. Tuosta asiasta on myös sellaista ohjetta, että yksi riittää.

Tabletti pitää ottaa korkeintaa puoli päivää ennen, tai muutama päivä jälkeen tapahtuman, jos muistan oikein. Muuten sillä ei ole suojavaikutusta.

Onko se niin hirveän halpa ja helppo pitemmällä aikavälillä? No toki tavallaan kaikkeen muuhun verrattuna.

Itse olen joskus 1980-luvulla tms ostanut ensimmäisen joditablettipurkin, varmaan lähivuosina Tsernobylin onnettomuuden jälkeen, en muista tarkkaan, ja ehkä kerran uusinut sen. Eihän noille käyttöä ole onneksi ollut ja ei ole tullut sitten aina varattua uutta purkkia myyntiajan umpeuduttua. Eli nyt ei ole, ehkä joku ikivanha purkki voisi jostain löytyä.

Vierailija
28/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ap selviytyi Fukushiman päästöistä?

Vierailija
29/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI !

Vierailija
30/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuolla lääkekaapissa, käytettävä ennen 5/91.

Vierailija
31/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän jeditabletteja

Nämä roidit ei oo niitä mitä etitte

Vierailija
32/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse. Ei mulla edes ole kilpirauhasta.

Ja ainakin palstalla kirjoittavista suurimmalla osalla on omien sanojensa mukaan kilpparin vajaatoiminta vaikka sitä ei ole lääkäri virallisesti todennutkaan ja kilpparivaivainen ei jodia saa ottaa.

Toisekseen ei siitä apua olekaan kuin lähinnä lapsille/nuorille eikä se heitäkään suojaa ydinonnettomuuden/ydinaseen aiheuttamalta tuholta muuten kuin estämällä radioaktiivisen jodin kertymisen kilppariin.

Tuo joditabletti ei ole mikään suojaviitta.

Vierailija
33/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo joditablettikaan suojaa miltään muulta kuin tuolta radioaktiivisen jodin kertymiseltä kilpirauhaseen.

Moni tuntuu kuvittelevan, että kunhan on purkki jodia kotona niin sitten ei ole hätää vaikka posahtaisi mikä voimala.

Vierailija
34/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, miten jotkut tabletit voivat estää ydinvoimalan räjähdyksen? Nyt SELITTÄKÄÄ!

Vierailija
35/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on yks paketti.

Vierailija
36/45 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, meidän taloudessa ei asu kuin vähän vajaita viisikymppisiä, joten eipä täällä ketään ole, jolle niistä olisi mitään iloa, vaikka posahtaisi.

Vähän vajaita ootte kaikki ?

Oikeessa oot että  sun tilanteessa iha sama mitä tapahtuu ku ette muutenkaan täysillä käy.

Vierailija
37/45 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo,kun ne on koko ajan loppu apteekeista, etten ole saanut edes sitä yhtä kappaletta ostettua..

Vierailija
38/45 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se tt-kuvauksissa käytettävä jodi on verrattuna purkkijodiin määrään ja laatuun? Onko ne samaa ainetta? Eikös ylimääräinen jodi kuitenkin kulkeudu aika nopeasti pois kehosta?

Vierailija
39/45 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei,olen 64 v.

Vierailija
40/45 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jos joku neitokainen kysyy, vastaan heti.."Mulla on joditabletteja, mennään meille ja ollaan alasti".

Tosiasiassa ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi