Mulle syy leikata hiuksiani lyhyiksi
on se että ne ovat niin ilmavat ja kevyet sen jälkeen. Aina puhutaan, että naisella pitäisi olla muka pitkä tukka, mutta miehillä saa olla lyhyt tukka kyllä.
Mulla on luonnostaan paksut hiukset ja leikkaan ne noin kerran kuukaudessa kotona korvien korkeudelle käyttäen partakonetta, hiustenleikkuu- ja muotoilusaksia.
Mun mielestä paksu tukka joka roikkuu on vanhentava ja painaa. Miksi naisten oletetaan pitävän sellaista, mutta miehille on täysin ok ajaa vaikka kaikki pois?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tukka roiku jos sitä laittaa jollain tapaa.
Se roikkuu ja painaa vaikka laittaisi miten. Se sama hiuslatvan paino siellä kuitenkin on. Sen tietää vain jos leikkaa lyhyen polkan tai vielä lyhyemmäksi ja on oikeasti paksu tukka.
AP
Olen samaa mieltä ap. Nyt helteillä varsinkin, kun oli hetken hartioille ulottuva tukka, niin meinasi hermo mennä, oli tosi hiostava, vaikka olisi ollut ponnarilla, niin aina ne karvat jossain kutitti ja hiosti.
Sitten laitoin ponnarin poikki ja leikkelin pitempiä hapsuja pois.
Yksi puolituttu kysyi, missä olin leikkauttanut tukkani, kun sopi niin hyvin naamaani🤓
Joillekin sopii lyhyt tukka ja osaavat ja jaksavat laittaa hiukset. Kampaajilla on usein lyhyt tai puolipitkä.
Itse pidän puolipitkästä ja lyhyt ei todellakaan sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se roikkuu ja painaa vaikka laittaisi miten. Se sama hiuslatvan paino siellä kuitenkin on. Sen tietää vain jos leikkaa lyhyen polkan tai vielä lyhyemmäksi ja on oikeasti paksu tukka.
AP
Olen samaa mieltä ap. Nyt helteillä varsinkin, kun oli hetken hartioille ulottuva tukka, niin meinasi hermo mennä, oli tosi hiostava, vaikka olisi ollut ponnarilla, niin aina ne karvat jossain kutitti ja hiosti.
Sitten laitoin ponnarin poikki ja leikkelin pitempiä hapsuja pois.
Yksi puolituttu kysyi, missä olin leikkauttanut tukkani, kun sopi niin hyvin naamaani🤓
Minä taas inhoan yli kaiken jotain leukamittaista polkkaa, kun hiusten latvat koskettavat kasvoja koko ajan. Omat hiukset on lapaluiden ja vyötärön välimaastossa (selkä on pitkä, joten hiuksetkin todella pitkät jo), eivät roiku ja ovat hyväkuntoisina takuttomat helpot ja kauniit.
N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vyötärölle ulottuvat hiukset. Mä en ymmärrä, miksi mun pitäisi saada ne juurista erityisen ilmaviksi.
Ilmavista lyhyistä hiuksista tulee mieleen sellainen mummopallo, jossa kaikki hiukset on jotenkin käherretty sellaiseksi aaltoilevaksi palloksi, mutta siitä melkein näkyy läpi, kun hiukset ovat niin ohuet tai niitä on niin vähän.
Ei niitä tarvitsekaan saada ilmaviksi. Mitä ei nyt ymmärretä on se, että miehillä kevyt lyhyt tukka on oletusarvo helppoutensa kanssa, mutta naisella usein "epäsopiva ja miesmäinen" jos ei kasvot riitäkään kantamaan sitä. Kun eihän kaikki miehetkään ole minkään näköisiä pitämään mitään lyhyttä tukkaa ja moni näyttäisi pitkällä tukalla jopa paremmalta.
Kyllä mun miehen valintoja esim. arvosteltiin silloin kun piti pitkiä hiuksia aivan kuten naisten lyhyitä. Eli edelleen massasta poikkeaminen on joku statement.
AP
Koirat haukkuu, karavaani kulkee. Jos tarkastelee naisten hiusten pituutta vähän laajemmin kuin omassa ikäryhmässään (oletan, että olet mua nuorempi, itse olen yli 40), voi huomata, että pitkät hiukset eivät ole standardi. Ja mun teini-iässä 90-luvulla naisten lyhyet hiukset olivat tavalliset.
Niinpä. Se pakollinen pitkä tukka taisi jäädä 1910-luvulle, kun sata vuotta sitten tuli lyhyet hiukset muotiin. Mutta voihan se olla, että ap on jämähtänyt 1910-luvulle ja yrittää nyt meitä loppujakin opastaa lyhyiden hiusten onneen, vaikka muut naiset ovat voineet leikata halutessaan sen lyhyen tukan jo viimeiset sata vuotta.
Taitaa olla niin, että lyhyet hiukset ovat olleet naisilla pitkiä yleisemmät suunnilleen 1960-luvulta asti. Mun lapsuudessa kaikilla äideillä oli lyhyet hiukset. Saattoi olla joku poikkeus, mutta ei tule mieleen. Okei, mun yksi täti, hänellä on ollut aina pitkät. Tämä pitkien hiuksien yleisyys nuorilla on oikeastaan aika lyhyt aika, varmasti alkoi niillä, jotka olivat teinejä nollarilla.
Googlaapa "30-luku hiukset". Ei silloinkaan ollut muotia pitkä suora roikkuletti.
Tosin maaseudulla ei ollut mahdollisuuksia juosta kampaajalla, ja moni siksi antoi hiusten kasvaa. Tukka kuitenkin letitettiin, jotta se ei olisi askareissa heilunut tiellä.
Varhaisaikuisuudessani kasarilla kaikilla piti sitten olla tiukka permis. Me muutamat pitkälettiset olimme omituisia poikkeuksia. Lapsuudessani pitkä suora tukka oli vain vanhoilla mummoilla, ja hekin pitivät sitä mieluummin letillä, kunnes joutuivat kunnalliskotiin jossa se leikattiin lyhyemmäksi (kai jotta on helpompi hoitaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vyötärölle ulottuvat hiukset. Mä en ymmärrä, miksi mun pitäisi saada ne juurista erityisen ilmaviksi.
Ilmavista lyhyistä hiuksista tulee mieleen sellainen mummopallo, jossa kaikki hiukset on jotenkin käherretty sellaiseksi aaltoilevaksi palloksi, mutta siitä melkein näkyy läpi, kun hiukset ovat niin ohuet tai niitä on niin vähän.
Ei niitä tarvitsekaan saada ilmaviksi. Mitä ei nyt ymmärretä on se, että miehillä kevyt lyhyt tukka on oletusarvo helppoutensa kanssa, mutta naisella usein "epäsopiva ja miesmäinen" jos ei kasvot riitäkään kantamaan sitä. Kun eihän kaikki miehetkään ole minkään näköisiä pitämään mitään lyhyttä tukkaa ja moni näyttäisi pitkällä tukalla jopa paremmalta.
Kyllä mun miehen valintoja esim. arvosteltiin silloin kun piti pitkiä hiuksia aivan kuten naisten lyhyitä. Eli edelleen massasta poikkeaminen on joku statement.
AP
Koirat haukkuu, karavaani kulkee. Jos tarkastelee naisten hiusten pituutta vähän laajemmin kuin omassa ikäryhmässään (oletan, että olet mua nuorempi, itse olen yli 40), voi huomata, että pitkät hiukset eivät ole standardi. Ja mun teini-iässä 90-luvulla naisten lyhyet hiukset olivat tavalliset.
Niinpä. Se pakollinen pitkä tukka taisi jäädä 1910-luvulle, kun sata vuotta sitten tuli lyhyet hiukset muotiin. Mutta voihan se olla, että ap on jämähtänyt 1910-luvulle ja yrittää nyt meitä loppujakin opastaa lyhyiden hiusten onneen, vaikka muut naiset ovat voineet leikata halutessaan sen lyhyen tukan jo viimeiset sata vuotta.
Taitaa olla niin, että lyhyet hiukset ovat olleet naisilla pitkiä yleisemmät suunnilleen 1960-luvulta asti. Mun lapsuudessa kaikilla äideillä oli lyhyet hiukset. Saattoi olla joku poikkeus, mutta ei tule mieleen. Okei, mun yksi täti, hänellä on ollut aina pitkät. Tämä pitkien hiuksien yleisyys nuorilla on oikeastaan aika lyhyt aika, varmasti alkoi niillä, jotka olivat teinejä nollarilla.
Pitkät suorat mitenkään laittamattomat hiukset ovat historiallisesti aika harvinainen näky. Lapsilla sellaiset on voinut vielä olla, mutta aika nuorena on ruvettu tukka letittämään. Nuoret tytöt kulkivat tukka palmikoituna. Naimisiin kun mentiin, sen jälkeen on kuulunut pää peittää huivilla (siis ihan Suomessa). Säätyläisten parissa oli toiset tavat, monimutkaiset tukkalaitteet ja milloin minkäkinlaiset kampaukset, mutta pitkä suora tukka valtoimenaan merkitsi hoitamattomuutta, sairautta tai hulluutta. Teollistumisen aikoihin ruvettiin ensin kaupunkiporvariston ja sitten työväestönkin parissa hiuksia lyhentämään ja kähertämään. Oli aikoja, jolloin muodikas tukka oli nimenomaan kihara.
Pitkä suora laittamaton tukka tuli vaihtoehdoksi hippiaikaan 60-luvulla, se oli silloin vastakulttuuria. Normi siitä on tullut vasta tällä vuosisadalla. Yhä edelleen etikettisääntö on, että juhlatilaisuuksiin pitkät hiukset tulisi sitoa kiinni, mutta tästäkin on alettu luistaa. Linnan juhlissakin on nähty naisilla sellaisia pitkätukkapehkoja, jotka 50 vuotta sitten olisivat olleet loukkaavia, tai todella radikaali statement.
Monille naisille sopii lyhyt tukka.