Laihdutusvinkit nyt esiin, ja täsmälliset sellaiset, kiitos jo etukäteen!
Olen yli kuusikymppinen nainen, ja nyt kun katselin sivukuvaani äskettäin ihan ilman vetämistä vatsaani sisään, kuten teen vaistomaisesti peilin ohitse mennessäni, niin voi kauhistus mun mahani, olen kuin viimeisilläni raskaana. Muuta ei puutu kuin että en tunne vauvan potkuja kuvussani. En ole nyt tukielinvaivani takia päässyt kunnolla liikuntaa harrastamaan, niin nyt sitten tähän on tultu. Mutta mistä ja miten aloittaisin ruoan muuntamisen niin, että laihtuisin vaikkapa semmosen parikymmentä kiloa tulevan vuoden aikana?
Ja liikuntamuotona taitaa olla vain pyöräily ja vesikävely, joka mahdollista tukielinvaivani vuoksi.
Millaisella ruokavalion muutoksella pääsisin laihtumisen alkuun???? Näkkileipädieetti vaiko pupunruokaa ilman rasvaista ja sokerista sapuskaa?
Kommentit (15)
Aika kova tavoite 20 kiloa vuodessa?
Mitä jos vähitellen muuttaisi elintapoja? Lisäten askelia päivään, pari kertaa viikkoon liikuntaa. Ruokavalioon 500 grammaa kasviksia päivässä.
Se on yksilöllistä mikä kenellekin parhaiten sopii. Mulle sopii ketoruokavalio. Eli hiilihydraattien määrää on rajoitettu. Syön lihaa, kalaa, kanaa, kanamunia, kaikkia kaaleja, kesäkurpitsaa, kurkkua, tomaattia, sipulia jne. Toisin sanoen en syö mitään tärkkelyspitoista. Paitsi joitain tärkkelyspitoisia juureksia rajoitetusti. Esim. Porkkanaa ja lanttua. Tällä ruokavaliolla mulla painonpudotus/hallinta on helpointa, koska ei ole käytännössä näläntunnetta ollenkaan.
Kokeile eri vaihtoehtoja, niin löydät sen parhaiten itsellesi sopivan ruokavalion.
Mä kehoitan rajoittamaan hiilihydraatteja. En kehoita siis mihinkään totaaliseen ketoiluun, mutta helposti tulee syötyä sellaisia turhia hiilareita, joita voi korvata terveellisemminkin.
Uskon, että hiilaritietoinen ja maltillinen ruokavalio saa sulla tuloksia kohtuullisen nopeastikin ja se motivoi pysyvään elämänmuutokseen.
Mutta koulukuntia on tietysti monia. Tämä on mun suositukseni.
Paras olo on monipuolisella ruokavaliolla missä hiilihydraatteja tulee runsaasti hyvistä lähteistä, laadukkaita rasvoja ja riittävän usein kalaa.
Vähän prosessoituja ruokia.
Kiitos hyvistä vinkeistänne jo tähän mennessä.
Ap.
Mutta jos jätän ruokavaliostani pois kokonaan leivän, niin mitä sen tilalle?
Olisikohan lentoemännän pikadieetti hyväksi ensi alkuun?
Siinähän ei saa syödä tiettyjen viikkojen aikana kuin tiettyjä ruoka-aineita, eikä lainkaan muistaakseni leipää??? Vähärasvaista lihaa, kuten kanaa ja kananmunia, salaattia jne.
Lautasmalli, ateriarytmi ja pienemmät annokset, vaihda vaikka leipälautaseen. Tavallista ruokaa, ei rasvaisia juttuja. Ei muuta tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistänne jo tähän mennessä.
Ap.
Mutta jos jätän ruokavaliostani pois kokonaan leivän, niin mitä sen tilalle?
Miksi jättäisit leivän kokonaan? Syö täysjyvää.
Tuossa iässä on naisihmisen äärimmäisen vaikea laihtua, varsinkin noin nopeasti noin paljon. Pyydä lääkäriltä ruokahalua hillitsevää lääkettä. Se on melkein varma ja monille ainoa konsti.
Vierailija kirjoitti:
Se on yksilöllistä mikä kenellekin parhaiten sopii. Mulle sopii ketoruokavalio. Eli hiilihydraattien määrää on rajoitettu. Syön lihaa, kalaa, kanaa, kanamunia, kaikkia kaaleja, kesäkurpitsaa, kurkkua, tomaattia, sipulia jne. Toisin sanoen en syö mitään tärkkelyspitoista. Paitsi joitain tärkkelyspitoisia juureksia rajoitetusti. Esim. Porkkanaa ja lanttua. Tällä ruokavaliolla mulla painonpudotus/hallinta on helpointa, koska ei ole käytännössä näläntunnetta ollenkaan.
Kokeile eri vaihtoehtoja, niin löydät sen parhaiten itsellesi sopivan ruokavalion.
Ei missään nimessä tuon ikäisenä mitään näin radikaalia! Pysyvänä ruokavaliona ketoilu on erittäin haitallinen, naisilla haitat korostuu vielä miehiä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olet vain pullea mummeli.
:D;) En halua olla mikään pulskan pehmismummeli, mä haluun tulla laihaksi kuivaksi käntyksi jälleen jälkeen hoikkien nuoruusvuosien.
Vierailija kirjoitti:
Olet vain pullea mummeli.
Miksi täytyy nimitellä? Et edes vastannut aloituksen kysymykseen.
Mä olen yli 60v ja kaukana mistään "mummelista". Jos omaan kysymykseeni vastaisi vaikka teini, niin en nimittelis pissikseksi jne.
Sinäkin ikäännyt joka ikinen päivä. Oisko mahdollista osoittaa edes hieman kunnioitusta eri ikäisille ihmisille? -ei ap
Oisko tää nesteturvotusta liiasta marjojen syömisestä yhdistettynä kaikki muut herkut, ja liian paljon sapuskaa suhteessa liikuntani määrään? Siis kaikkihan me tiedetään, että lihottaminen on helppoa, mutta laihduttaminen on vaikeaa.
Ap.