taiteen ja sisustustaiteen ero?
Olen välillä pähkäillyt tätä. Itse maalailen ja joskus myyn valitettavan halvalla kun ihmiset ei halua maksaa käsityöstä.
Saan välillä sponssausta tähän sivutyöhön joten voin kuitenkin myydä edullisesti. Mutta sitten sisustustaide? onko se vain joku kopio kuvasta laitettu kankaalle ja hinta 50 euroa ja myydään ikeassa vai jonkun oikeasti maalaama kuva?
Missä vaiheessa maalari vois sanoa itseään taiteilijaksi? omasta mielestäni silloin kun osaa tehdä realistista taidetta vaikka siirtyisikin abstrakteihin töihin. Itse pidän itseäni maalarina. En ole niin hyvä vaikka joistain kuvista henkilöistä ovat ihmiset huomanneet kenestä on kyse.Ehkä myös sen vuoksi olen pelkkä maalari että maalailen tai olen maalaillut asuntoja jne.
Haluatteko itse mieluiten taidetta seinälle vai sitä sisustustaidetta? Yhdessä vaiheessa mulla oli juliste lady Gagasta kylpyhuoneen ovessa. oliko se sitten sisustustaidetta? vai PELKKÄ juliste?
Kommentit (17)
Taiteilija ei ole suojattu nimike. Kuka tahansa voi kutsua itseään taiteilijaksi. En tiedä, mitä hyötyä siitä on kuitenkaan.
Klassista musiikkia oli 1800-luvulla. 1900-luvun alussa tuli kevyempää, jazzia?
Sieltä on moderni kuvataidekin saanut alkunsa.
Mun elämä ei ole sisustustaidetta. Kaipaan taidetta jossa on särmää ja tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Mun elämä ei ole sisustustaidetta. Kaipaan taidetta jossa on särmää ja tunnetta.
Tajuatko kuinka vaikeaa on tehdä taidetta, jossa on särmää ja tunnetta ja joka on teknisesti taitavaa????
Jokainen viiva pitäisi olla merkityksellinen.
Ihminen tulee hulluksi, jos on kokoajan rajoilla.
Pitäisi olla myrsky vesilasissa. Täyttä tunnetta, mutta täysin tyyni kuitenkin. Hiukan haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla myrsky vesilasissa. Täyttä tunnetta, mutta täysin tyyni kuitenkin. Hiukan haastavaa.
Kyllä todellakin säilytän mielenterveyteni ja teen sitten tylsää taidetta kuin raavin mielenterveyteni rippeet kankaalle. Josta joku maksaa vähän, ei edes materiaalikustannuksia.
Instituutiot ovat niitä, jotka teoriassa päättävät, kuka on taiteilija ja mikä on taidetta. Kun pääsee esille galleriaan tai museoon, niin se on yleensä merkki taiteilijuudesta. Tällaisilla ihmisillä on monesti juuri taidealan koulutus, jonka avulla nousee tähän taiteilijuuteen ja saa jalansijaa oikeissa piireissä.
Oikea taide on sitä, jossa taiteilija on vuodattanut sydänveret teokseen. Paska, kusi ja seksi maistuu - hyvälle. Siinä on energiaa.
Sisustustaide on laimeaa. Ei herätä mitään tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Instituutiot ovat niitä, jotka teoriassa päättävät, kuka on taiteilija ja mikä on taidetta. Kun pääsee esille galleriaan tai museoon, niin se on yleensä merkki taiteilijuudesta. Tällaisilla ihmisillä on monesti juuri taidealan koulutus, jonka avulla nousee tähän taiteilijuuteen ja saa jalansijaa oikeissa piireissä.
Huonon yksi mittari.
Minusta hyvässä taiteessa on energiaa. Aura. Mitä parempaa taidetta, sen suurempi aura.
Kuulemma sen voi ihan tuntea kädellä.
Jossain kopiossa ei ole sitä energiaa enää, edes teoksessa olevassa valokuvassa. Vain alkuperäisessä.
Tai jos on voimallinen teos, myös sen kuvassa voi olla. Sitten on levinnyt laajalle.
Vaikka vuodattaisin tänne kaiken mitä ajattelen hyvästä taiteesta. Saan vain sontaa päälleni. Mutta nautin itse hyvästä taiteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonon yksi mittari.
Minusta hyvässä taiteessa on energiaa. Aura. Mitä parempaa taidetta, sen suurempi aura.
Kuulemma sen voi ihan tuntea kädellä.
Hyvän, tarkoitin. Jotta pääsee galleriaan, pitää olla usein taidekoulutus. Ja se tarkoittaa, että edes jotain lainalaisuuksia on taottu päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka vuodattaisin tänne kaiken mitä ajattelen hyvästä taiteesta. Saan vain sontaa päälleni. Mutta nautin itse hyvästä taiteesta.
Kukapa ei nauttisi. Se energia, helppous ja keveys.
Sisustustaide vahvistaa tilan muuta tyyliä, on tavallaan alisteinen sille. Sen tarkoitus on lisätä tilan viihtyisyyttä. Sisustustaidetta voidaan tuottaa teollisesti.
Taidetta on itsenäinen teos, joka ei ole alisteinen tilalle. Taiteen tarkoitus on synnyttää vastaanottajassa tunteita ja/tai ajatuksia. Taideteos usein vahvistaa yhteyttä ihmisten välillä, toimii ymmärryksen lisääjänä. Taideteos syntyy luovan ja taitoa vaativan prosessin lopputuloksena.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Man köper nog bara riktig konst av levande konstnärer vars alster man gillar. De är inte gratis så köpprocessen tar en längre tid för var skapelse för sig. Resultatet är dock väldigt tillfredsställande då man begriper innehållet i det man har köpt och hängt på väggarna.
Det skulle aldrig falla en in att köpa en IKEA tavla. Då man vill ha något på väggen som betyder något för en och som inte kostar så mycket, väljer man bland sina bästa och tidlösa fotografier som man låter trycka på målarduk och låter rama in.
Faith. Hän joka on teorian kuningatar. Kaikissa aiheissa täällä.
Mietin tuota, että pitäisi osata maalata esittävää ennenkuin osaa maalata abstraktia. Ei mene niin.
Ajattele musiikkia. Millä aikakaudella oli realististamusiikkia? Olisiko tämä sitten orkesterimusiikkia. Klassista? Kuvataide ja musiikki kulkee yhdessä.
Klassinen musiikki ja klassinen maalaustaide kulkevat yhdessä.
Mitä musiikkia nyt soitetaan? Osaavatko nykyajan artistit soittaa mitään instrumenttia hyvin?
Jotkut tekevät koneella musiikkia.
Nykytaiteessa on samat lainalaisuudet sommittelussa ja värinkäytössä kuin aiemmin.
Miellän sisustustaiteen ei-omaperäiseksi. Ehkä kopioksi.
Minäkin maalaan. Minä teen kyllä taidetta. Onko se hyvää vai mitä, siihen en ota kantaa.
Se on minun ominkäsin tekemää ja itse ideoimaa.