Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ristiäisiin tarjottavia jotka kävisivät sellaisinaan mahdollisimman monelle? Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...

Vierailija
22.08.2022 |

Pahoittelut, jos vastaavaa aiemmin kysytty.

Millaiset juhlatarjottavat menisivät mahdollisimman helpolla mahdollisimman monelle? Miten noin 20-30 ihmisen juhlat kannattaa järjestää tarjoilujen osalta?

Voi ehdottaa tiettyjä ruokalajeja tai tapoja koostaa tarjottavat. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille mutta helpoin, jos ei monia eri versiota samasta ruoasta tuon kokoiselle porukalle.

Kommentit (313)

Vierailija
121/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ruoat on maidottomia/luontaisesti gluteenittomia:

Jos haluat "tuhdimman" ruoan, niin esim. vihersalaatti, perunat + karjalanpaisti/uunilohi käy sellaisenaan. 

pelkää karjalanpaistia EI joten lohi ja kuha ok

Vierailija
122/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mukana keliaakikko, niin tekisin sille kyllä omat, tai siis ihan vaan ostaisin jotain valmista. Se on niin riskialtista.

Vegaani nyt tietysti saattaa saada kohtauksen, jos on käynyt joku moka ruuassa, mutta saakoon. Keliaakikolta menee suolinukkaa peruuttamattomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään. 

Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin. 

Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?

Minua kiinnostaa tämä. Minulla on tuttavapiirissä kaksi keliaakikkoa, jotka eivät juhlissa koske gluteenittomiin heitä varten tehtyihin syötäviin, vaan syövät kaikkia muita, heille sopimattomia tarjottavia, koska kaikki näyttää kuulemma niin hyvältä, eikä haittaa, vaikka juhlissa jotain syökin. Onko olemassa keliakiasta jotain eri asteita, tai voiko se olla sellainen, että oireet ovat lievät, eivätkä aiheuta välitöntä vaivaa, vaikka se haitaksi onkin? Onhan sitä aina ihmisiä, jotka eivät hoida asianmukaisesti sairauttaan. Tämä sukulaisten keliakia hämmentää. Toinenkin heistä oli vuosia tosi sairas, ennenkuin keliakia todettiin.

En muista tiedä, mutta itse noudatan vehnätöntä ruokavaliota. Syön siis kaikkia muita viljoja. Olen tästä sanonut monet kerrat, mutta silti mulle tuputetaan näitä gluteenittomia tuotteita, koska sähän olet keliaakikko. No en ole.

Tämä vehnättömyys aiheuttaa niin paljon vaivaa tarjoajille, että mieluummin olen siitä hiljaa tai syön sen kerran mukisematta pullaa ja kärsin ihovaivasta tuon jälkeen muutaman päivän.

Kannattaako tehdä omista erikoismieltymyksistään mitään numeroa, jos ei nyt ole

kysymys ihan hengenvaarallisesta asiasta? Tarjoilujen miettiminen on muutenkin

stressaavaa (ellei nyt satu olemaan ruoanlaiton ammattilainen).

Vierailija
124/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo gluteeniton täytekakkupohja:

Lasi munia

Lasi sokeria

Lasi, jossa puolet kaurajauhoja ja puolet perunajauhoja

Teelusikallinen leivinjauhetta

Vaahdota munat ja sokeri, lisää nostellen vaahtoon keskenään sekoitetut jauhot ja paista voidellussa + kaurajauhotetussa vuoassa 175 asteessa n. 30-40 min.

Täytä normaalisti, mutta käytä laktoosittomia kermoja yms.

Keliaakikolle kauraa ja maidottomalle kermoja???

Ottakaa nyt hyvänen aika huomioon, että keliaakikot eivät pysty syömään EDES kauraa kuin poikkeustapauksissa. Myöskään maidoton ei pysty syömään MITÄÄN maitotuotteita, vaikka ne olisivat kuinka laktoosittomia.

Useimmat keliaakikot pystyvät syömään kauraa.

Mutta pystyykö ap.n vieraat? Jotkin gluteenittomat jauhot sisältää vehnäproteiinia joka ei taas sovi vehnäallergiselle jonka useimmat sekoittaa keliakiaan.

Vierailija
125/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään. 

Maidoton pulla on helppo tehdä, korvaa jollain kasvimaidolla ja käyttää maidotonta margariinia. Munatkin voi jättää pois.

Itse tein taannoin huvikseni vegaanista (=allergiaystävällistä) pullaa, kun löysin vahingossa jotain muuta ruokaohjetta etsiessäni "maailman parhaaksi pullaksi" mainostetun ohjeen. Oli tehty Alpro rye-ruisjuomaan. Tein tätä kerran ja totesin, että teen toistekin. Toisella kerralla kyllä käytin normaalia voita margariinin sijaan, että sai vähän suolaisempaa, mutta oli se vegaaninenkin pulla erinomaista, eikä mies, lapsi tai vanhempani huomanneet mitään eroa tavalliseen. En enää käytä niitä muniakaan pullataikinassa, kun tuli parempaa ilman :)

Gluteenittomia voisi leipoa tosiaan perunajauhoilla tai mantelijauhoilla tai niiden sekoituksena, tai sitten gluteenittomista kaurajauhoista, mutta kaurajauhoilla leipoessa kuohkeus ja sitko puuttuvat, joten nuo kaksi aiempaa on vähän turvallisempia. Mutakakku onnistuu helposti jommalla kummalla ja kelpaa syötäväksi kaikkiruokaisillekin, mutta kuten joku oli sanonutkin, niin sitten pitää olla tarkka kontaminaatiovaaran kanssa sekä leivonta että tarjoiluvaiheessa. Gluteeniton kääretorttu on myös simppeli vaihtoehto kakulle.

Vierailija
126/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Macaronseja ja wrappeja maissitortilloihin :)

Macaronseissa on maitoa.

Anteeksi kuinka?

Maissijauhoa, tomusokeria, munanvalkuaista Mikä näistä sisältää maitoa? Väliin vaikka lemon curdia, ei sisällä maitoa sekään.

Vierailija
127/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin leipomosta kakun. Jouduin kyllä aika hartaasti selittämään mitä siinä ei saa olla. Ostin muille vieraille pasteijoita kaupan paistopisteestä, ja jostain sitten saa valmiina vastaavia dieettiversioita ainakin paistovalmiina pakasteena. Pyysin osan vieraista auttamaan valmisteluissa.

Vierailija
128/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maidoton pulla on helppo tehdä, korvaa jollain kasvimaidolla ja käyttää maidotonta margariinia. Munatkin voi jättää pois.

Itse tein taannoin huvikseni vegaanista (=allergiaystävällistä) pullaa, kun löysin vahingossa jotain muuta ruokaohjetta etsiessäni "maailman parhaaksi pullaksi" mainostetun ohjeen. Oli tehty Alpro rye-ruisjuomaan. Tein tätä kerran ja totesin, että teen toistekin. Toisella kerralla kyllä käytin normaalia voita margariinin sijaan, että sai vähän suolaisempaa, mutta oli se vegaaninenkin pulla erinomaista, eikä mies, lapsi tai vanhempani huomanneet mitään eroa tavalliseen. En enää käytä niitä muniakaan pullataikinassa, kun tuli parempaa ilman :)

Gluteenittomia voisi leipoa tosiaan perunajauhoilla tai mantelijauhoilla tai niiden sekoituksena, tai sitten gluteenittomista kaurajauhoista, mutta kaurajauhoilla leipoessa kuohkeus ja sitko puuttuvat, joten nuo kaksi aiempaa on vähän turvallisempia. Mutakakku onnistuu helposti jommalla kummalla ja kelpaa syötäväksi kaikkiruokaisillekin, mutta kuten joku oli sanonutkin, niin sitten pitää olla tarkka kontaminaatiovaaran kanssa sekä leivonta että tarjoiluvaiheessa. Gluteeniton kääretorttu on myös simppeli vaihtoehto kakulle.

Pirkka gluteeniton mansikkakääretorttu on hyvää. Yleensäkin perunajauhosta tehty kääretorttu on parempaakin kuin vehnäinen.

Vierailija
129/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken voi tehdä luteettomasti ja hyvää on. 

Hyviä Juhlapäiviä!

Vierailija
130/313 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa konditoriasta pieni kakku joka sopii näille erityisruokavalioille: saat kakun joka käy maidottomalle, vegaanille ja gluteenittomalle.  Ristiäisissä on yleensä vain kahvipöytä- ei ruokalautasia-ei haarukoita ja veitsiä.  Kakku ja sen lisäksi joku pieni suolainen: esim.piiras tai voileipäkakku.- nekin saat konditoriosta erityisruokavalioin.

Ja kun järjestät juhlat, kannattaa kutsuun laittaa myös juhlan loppuaika!.Jotkut sukulaiset ei lähde kulumallakaan vaan unohdetaan juhlan aihe, ja aletaan puhua keskenään esim. matkoista, muista sukulaisista ym. Tosin sekään ei aina auta.  Laitoin kutsuun että tilaisuus päättyy klo 19, vieraat ei vaan lähteneet.  Sitten väsyneenä ja vihaisena kun he loppujen lopuksi tajusi lähteä- keräilin tiskejä ja laitoin paikat kuntoon. 

Tuo on noloa, että vieraat unohtaa juhlan aiheen ja isäntäperheen ja alkaa keskenään jutella omia juttujaan.

Lohjalla on aivan ihana Pink Lemon.  Hyvä lahjaidea tilata hieman arvokkaampi kakku, vaikka lahjaksi. Riippuupi missä päin asutte. Minusta kakkukkin voi olla osa lahjaa. Jelppii myös äitiliiniä.

Vierailija
131/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentit luettuani tajuan jotta noitten tarjoilujen onnistuminen on yksi mission impossible. Mamman nuppi vaan hajoaa stressiin. Ostakaa valmista, sitten voi ainakin haukkua leipomon tai pitopalvelun, ei mammaa, jos jollekin vieraalle tulee pipi massuun tai ruoka ei maistukaan.

Vierailija
132/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee, popcornit, vege-laktoositon jäätelö, porkkananpalaset,

leikaut varpaankynnet.

Vierailija
133/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmennys edelliseen:

leikatut varpaankynnet

Vierailija
134/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, minä olen maidoton keliaakikko. Suolistoni on huonossa kunnossa eikä näytä korjaantuvan vaikka kuinka tarkkana olen. Lisätutkimuksia on tulossa.

-Jos tuotteessa lukee maidoton, siinä voi silti olla gluteenia eikä se sovi minulle.

-Jos tuotteessa lukee gluteeniton, se ei silti sovi minulle sillä siinä voi olla esim voita.

Kaikella rakkaudella, en edes oleta että minulle olisi tarjolla mitään. En meinaa itsekään löytää itselleni syötävää päivittäisellä tasolla ja olen tottunut pieneen, jatkuvaan näläntunteeseen. Se on ihan ok.

Suoraan sanottuna en edes pidä mistään leipomuksista, en edes lapsena jolloin vielä pystyin syömään niitä. Kakut, pullat jäisi minulta syömättä.

Uskallan huonosti syödä enää mitään kotini ulkopuolella. Minulle on kerran käynyt niin että kävin kylässä jossa söin leivoksen "kun sinua varten asiakseni leivoin"!

Syötyäni, totesi kyläpaikan emäntä että hah, eihän tuossa ollutkaan mitään ongelmaa eikä sulle tullut tuosta mitään! Hän laittoi siihen voita!

Maitoallergisena oksensin ja ripuloin koko seuraavan yön. Sellaista huuto-oksennusta, mutta kummastakin päästä.

Jouduin olemaan töistä kolme päivää pois. Tällainen ei oikein kannusta käymään enää missään. Ihan oikeasti, tämä tällainen on pahoinpitely. Ensin painostetaan syömään jotain ja sitten selviää, että ihmisen tarkoitus on ollut vain vahingoittaa sinua.

Mutta niin, kyllä tämä elämää rajoittaa ja rankasti. Töissä koko ajan jotain herkkuja tarjolla joita muut syö sitten nenäni edessä. Ravintola valittava sen mukaan, missä uskallan syödä. En itse pyytänyt tätä ja häpeän vammaani kovasti.

Vierailija
135/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti kun nykyään kaikki on niin vaikeeta! Itte laittasin tarjottavaks: vesi, kahvi ja tee. Sitte sanoisin, et siinä on on ku muuta en osaa teille vaikeille tarjoilla.

Ei ennen ollu tämmöstäkään ongelmaa. Oon kuitenki vaan kasari lapsi.

Vierailija
136/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten tähän on tultu, mutta tuntuu että suomalaiset ovat hyvin sairasta kansaa.

Olin vähän aikaa kokoustarjoilijana, mutta lopetin, koska pää ei kestänyt enää sitä nillitystä ja listauksia erilaisista allergioista.

Jos esim kokoukseen oli tulossa 30 henkilöä, ainakin 10 oli jokin allergia, joka piti ottaa huomioon.

Erikoistuotteita nimettyinä ja kaikki tuotteet piti laputtaa ja infotauluttaa, mikä sisältää mitäkin. Tilauslistassa on nimilista erilaisine allergioineen pitempi kuin itse tarjottavat!

Ihmeellistä. Mitähän sitä ennen syötiin, esim 90- tai 2000 luvulla? Tai jos on juhlat, niin kännissä menee sitten kaikki.

Pitäkööt tunkkinsa ja allergiansa.

Vierailija
137/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii ja sopii... Vaan mistähän ristiäisiinkään keksittäisi semmottinen tarjoilu, mistä ei jälkikäteen vähintään muutamilla ole jotakin valittamisen aihetta.

Kohta täällä on ketju: huonoimmat tarjoilut ristiäisissä, jossa sitten purnataan alkoholin puuttumisesta, vääristä sipseistä, sen ja sen puuttumisesta, liian suppeasta valikoimasta, kuinka oli väärin ja huonosti sekin jne, jne, jne jne... Vartissa tulee tuhat sivua pitkä ketju päin prinkkalaa järjestetyistä ristiäisistä, missä sitä on tultu oltua.

Vierailija
138/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten tähän on tultu, mutta tuntuu että suomalaiset ovat hyvin sairasta kansaa.

Olin vähän aikaa kokoustarjoilijana, mutta lopetin, koska pää ei kestänyt enää sitä nillitystä ja listauksia erilaisista allergioista.

Jos esim kokoukseen oli tulossa 30 henkilöä, ainakin 10 oli jokin allergia, joka piti ottaa huomioon.

Erikoistuotteita nimettyinä ja kaikki tuotteet piti laputtaa ja infotauluttaa, mikä sisältää mitäkin. Tilauslistassa on nimilista erilaisine allergioineen pitempi kuin itse tarjottavat!

Ihmeellistä. Mitähän sitä ennen syötiin, esim 90- tai 2000 luvulla? Tai jos on juhlat, niin kännissä menee sitten kaikki.

Ja kuinkahan monella prosentilla on vain olevinaan joku allergia? Ite muistan, kuinka lapsena taottiin väkisin, että mulla on maitoallergia, vaikkei ollut. Sen joku järjen jättiläinen keksi siitä, kun olin röyhtäillyt maitoa juotuani. Sitten mulla "oli" laktoosi-intoleranssi. Hitto ja minähän söin kaikkia mahdollisia maitotuotteita, kuten jäätelöä, jugurttia ym. koska ne oli hyviä ja tykkäsin niistä. Söin ihan ilman mitään oireita. Ainut oli, etten koulun ruokalassa juonut maitoa, joka multa natsimaisesti kiellettiin. Sain lasillisen pahaa mehunlirua maidon sijaan. Voi Jeesus, oli sekin aikaa.

Sitten on sitä, että kun joku ei tykkää jostakin ruoka-aineesta, niin se puetaan niin, että mulla on allergia. On allerginen sille ja sille, koska ei tykkää niistä.

Mutta on sitten ihan oikeastikin allergioita.

Vierailija
139/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinkahan monella prosentilla on vain olevinaan joku allergia? Ite muistan, kuinka lapsena taottiin väkisin, että mulla on maitoallergia, vaikkei ollut. Sen joku järjen jättiläinen keksi siitä, kun olin röyhtäillyt maitoa juotuani. Sitten mulla "oli" laktoosi-intoleranssi. Hitto ja minähän söin kaikkia mahdollisia maitotuotteita, kuten jäätelöä, jugurttia ym. koska ne oli hyviä ja tykkäsin niistä. Söin ihan ilman mitään oireita. Ainut oli, etten koulun ruokalassa juonut maitoa, joka multa natsimaisesti kiellettiin. Sain lasillisen pahaa mehunlirua maidon sijaan. Voi Jeesus, oli sekin aikaa.

Sitten on sitä, että kun joku ei tykkää jostakin ruoka-aineesta, niin se puetaan niin, että mulla on allergia. On allerginen sille ja sille, koska ei tykkää niistä.

Mutta on sitten ihan oikeastikin allergioita.

Pitäisi sakottaa ihmisiä jotka esittää allergisia eikä oikeasti ole.

Sitten ei ymmärretä että joku on oikeasti allerginen kun kaikki "allergiset" vetää kaksin käsin mitä kiinni saavat!

Vierailija
140/313 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helvetti kun nykyään kaikki on niin vaikeeta! Itte laittasin tarjottavaks: vesi, kahvi ja tee. Sitte sanoisin, et siinä on on ku muuta en osaa teille vaikeille tarjoilla.

Ei ennen ollu tämmöstäkään ongelmaa. Oon kuitenki vaan kasari lapsi.

😅 Kahdeksan hengen kokoontumisessa pitää olla tarjoilut kuin kuninkaan häissä, jonne kutsutaan tuhansia ja tuhansia kutsuvieraita, jotta varmasti jokaiselle kahdeksalle löytyy juuri sitä oikeaa suuhun pantavaa. Ettei vaan vahingossakaan jää mitään puuttumaan juhlapöydästä. Pitää ottaa huomioon kaikki mahdollinen.

Parempi kun ei järjestä mitään. Tosin kohta ei tartte mitään järjestääkään, kun sähkölaskut, jotka nyt on vajaata neljääkymppiä, on kohta päälle viittä sataa. Ei tartte mitään järjestää, kun sähkölaskun jälkeen tili huutaa hoosiannaa stereona.