Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ristiäisiin tarjottavia jotka kävisivät sellaisinaan mahdollisimman monelle? Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...

Vierailija
22.08.2022 |

Pahoittelut, jos vastaavaa aiemmin kysytty.

Millaiset juhlatarjottavat menisivät mahdollisimman helpolla mahdollisimman monelle? Miten noin 20-30 ihmisen juhlat kannattaa järjestää tarjoilujen osalta?

Voi ehdottaa tiettyjä ruokalajeja tai tapoja koostaa tarjottavat. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille mutta helpoin, jos ei monia eri versiota samasta ruoasta tuon kokoiselle porukalle.

Kommentit (313)

Vierailija
81/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisemakahvilan raparperipiirakka on kuulemma parasta gluteenittomista jauhoista. Itse olen tehnyt tavallisista jauhoista ja hyvää on :)

Vierailija
82/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brunbergilla on minttusuklaanappeja, jotka on maidottomia ja gluteenittomia. :)

Nuo suklaanapit laitetaan piiloon, kunnes Esko-setä on pyörähtänyt buffetissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisemakahvilan raparperipiirakka on kuulemma parasta gluteenittomista jauhoista. Itse olen tehnyt tavallisista jauhoista ja hyvää on :)

Maisemakahvila? Utsjoella? Korppoossa?

Vierailija
84/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suolaisista tarjottavista: haluttiin päästä mahdollisimman helpolla niiden kanssa, niin tarjosimme lohikeittoa. Helppoa on, ei tarvi hulluna astioita eikä lisäksi tarvii kuin leipää, leivänpäällloset ja juomat. Ja minusta ihan tarpeeksi juhlavaa ristiäisten tyylisiin perhejuhliin. :)

Ei juhlatarjottavakeskustelua ilman että joku kaivaa tuon iänikuisen lohikeiton esiin. Yök. Onko kalasoppa todella teidän mielestänne juhlaruokaa?

Kyllä se hyvin tehtynä on. Lohi on niin hirveän hintaistakin nykyään, että sillä perustein varsinkin.

Vierailija
85/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pink Lemon, Lohjalla.

Vierailija
86/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään. 

Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin. 

Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?

Minua kiinnostaa tämä. Minulla on tuttavapiirissä kaksi keliaakikkoa, jotka eivät juhlissa koske gluteenittomiin heitä varten tehtyihin syötäviin, vaan syövät kaikkia muita, heille sopimattomia tarjottavia, koska kaikki näyttää kuulemma niin hyvältä, eikä haittaa, vaikka juhlissa jotain syökin. Onko olemassa keliakiasta jotain eri asteita, tai voiko se olla sellainen, että oireet ovat lievät, eivätkä aiheuta välitöntä vaivaa, vaikka se haitaksi onkin? Onhan sitä aina ihmisiä, jotka eivät hoida asianmukaisesti sairauttaan. Tämä sukulaisten keliakia hämmentää. Toinenkin heistä oli vuosia tosi sairas, ennenkuin keliakia todettiin.

En muista tiedä, mutta itse noudatan vehnätöntä ruokavaliota. Syön siis kaikkia muita viljoja. Olen tästä sanonut monet kerrat, mutta silti mulle tuputetaan näitä gluteenittomia tuotteita, koska sähän olet keliaakikko. No en ole.

Tämä vehnättömyys aiheuttaa niin paljon vaivaa tarjoajille, että mieluummin olen siitä hiljaa tai syön sen kerran mukisematta pullaa ja kärsin ihovaivasta tuon jälkeen muutaman päivän.

Vierailija
87/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään. 

Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin. 

Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?

Minua kiinnostaa tämä. Minulla on tuttavapiirissä kaksi keliaakikkoa, jotka eivät juhlissa koske gluteenittomiin heitä varten tehtyihin syötäviin, vaan syövät kaikkia muita, heille sopimattomia tarjottavia, koska kaikki näyttää kuulemma niin hyvältä, eikä haittaa, vaikka juhlissa jotain syökin. Onko olemassa keliakiasta jotain eri asteita, tai voiko se olla sellainen, että oireet ovat lievät, eivätkä aiheuta välitöntä vaivaa, vaikka se haitaksi onkin? Onhan sitä aina ihmisiä, jotka eivät hoida asianmukaisesti sairauttaan. Tämä sukulaisten keliakia hämmentää. Toinenkin heistä oli vuosia tosi sairas, ennenkuin keliakia todettiin.

En muista tiedä, mutta itse noudatan vehnätöntä ruokavaliota. Syön siis kaikkia muita viljoja. Olen tästä sanonut monet kerrat, mutta silti mulle tuputetaan näitä gluteenittomia tuotteita, koska sähän olet keliaakikko. No en ole.

Tämä vehnättömyys aiheuttaa niin paljon vaivaa tarjoajille, että mieluummin olen siitä hiljaa tai syön sen kerran mukisematta pullaa ja kärsin ihovaivasta tuon jälkeen muutaman päivän.

No mutta sullehan siis käy nuo gluteenittomat ja samalla jollekin, jolla on keliakia. En kokisi tuota minään vaivana sen enempää. Hävettäisi vaan, jos kuulusin aiheuttaneeni oireita vieraalle.

Vierailija
88/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suklaakakku tulee kesäkurpitsaa sisältävästä pohjasta, on luontaisesti maidoton, ja gluteeniton kunhan vaihtaa jauhot. Vegaaneille kannattaa tehdä (tai tilata) ihan raakakakku. Netistä löytyy ohjeet. Itse kyllä varmaan tilaisin leipomosta, pääsee vain niin paljon helpommalla.

Vierailija
89/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo gluteeniton täytekakkupohja:

Lasi munia

Lasi sokeria

Lasi, jossa puolet kaurajauhoja ja puolet perunajauhoja

Teelusikallinen leivinjauhetta

Vaahdota munat ja sokeri, lisää nostellen vaahtoon keskenään sekoitetut jauhot ja paista voidellussa + kaurajauhotetussa vuoassa 175 asteessa n. 30-40 min.

Täytä normaalisti, mutta käytä laktoosittomia kermoja yms.

Älkää hyvänen aika sitä kauraa tunkeko joka paikkaan ... Osa keliakikoista ei kestä edes kauraa. Mieluummin gluteenitonta(ja kauratonta) jauhoseosta perunajauhon tilalle.

Ja laktoositon kerma ei käy maidotonta ruokavaliota noudattavalle

Vierailija
90/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasi munia

Lasi sokeria

Vaahdota munat ja sokeri, lisää nostellen vaahtoon keskenään sekoitetut jauhot ja paista voidellussa + kaurajauhotetussa vuoassa 175 asteessa n. 30-40 min.

Älkää hyvänen aika sitä kauraa tunkeko joka paikkaan ... Osa keliakikoista ei kestä edes kauraa. Mieluummin gluteenitonta(ja kauratonta) jauhoseosta perunajauhon tilalle. Uups, lisäksi tarkoitin

Vierailija
91/313 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä riistä lapseltasi oikeutta uskonvapauteen.

Imeväisten kastaminen on harhaoppi ja valhe ja Raamatun vastaista. Aikuisena mikäli lapsesi haluaa hän voi liittyä kristittyihin itse. Myöskin jos lapsi on pakkokastettu vauvana häneltä evätään aikuisena aito ja oikea Raamatun mukainen uskovien upotuskaste monessa seurakunnassa.

Vierailija
92/313 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Macarons

Vierailija
93/313 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euokaa ei välttämättä ristiäisissä tarjotakaan vaan voi olla myös kahvitus.

Totta, ei ole mikään pakko! Paljon riippuu juhlaväestä, että onko järkevääkään. Nykyään monesti ihmiset asuu pitkien matkojen päässä toisistaan, niin ajattelis että moni pitkänmatkan vieras arvostaisi että on kunnon ruoka. Samassa kaupungissa jos tyyliin kaikki asuu ja vain piipahtaa juhlissa, niin laittason vain kahvipöydän suolaisella ja makeilla.

Vierailija
94/313 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutakakun voi tehdä siniseen keijuun ja kaurajauhoon. Eli saa helposti gluteenitonta ja maidotonta. Tarjolle tuon kanssa vaniljajätskiä ja erikseen kaurajätskiä. 

Vierailija
95/313 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasi munia

Lasi sokeria

Älkää hyvänen aika sitä kauraa tunkeko joka paikkaan ... Osa keliakikoista ei kestä edes kauraa. Mieluummin gluteenitonta(ja kauratonta) jauhoseosta perunajauhon tilalle.

Paitsi että gluteeniton jauho sisältää usein vehnää. Kannattaa tsekata kuinka allergisia vieraat on. Kaura käy tosi monelle keliaakikolle. Ei kaikille, mutta aika usein paremmin kuin se vehnä siinä gluteenittomassa jauhossa. 

Vierailija
96/313 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutakakun voi tehdä siniseen keijuun ja kaurajauhoon. Eli saa helposti gluteenitonta ja maidotonta. Tarjolle tuon kanssa vaniljajätskiä ja erikseen kaurajätskiä. 

Mutakakun voisi myös tehdä mantelijauhoihin. 

Vierailija
97/313 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykypäivänä voisi puhua nimenantotilaisuudesta? Nimiäiset tai nimenantojuhla muita hyviä vaihtoehtoja.

Lapsen parempi itse sitten päättää, haluaako johonkin uskontoon uskoa ja mihin, kun tulee siihen ikään, että alkaa ymmärtää asioista.

Vierailija
98/313 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Macaronseja ja wrappeja maissitortilloihin :)

Macaronseissa on maitoa.

Vierailija
99/313 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasi munia

Lasi sokeria

Täytä normaalisti, mutta käytä laktoosittomia kermoja yms.[/quote

Tämä on just se, minkä takia maitoallergikko valitsee mieluummin vegaanisen vaihtoehdon. Osalle ihmisistä ei vain menen perille se, että laktoositon ja maidoton eivät ole sama asia. Maitoallergikko on allerginen maidon proteiinille, eikä voi käyttää mitään maitoproteiinia sisältäviä tuotteita.

Vierailija
100/313 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasi munia

Lasi sokeria

Keliaakikolle kauraa ja maidottomalle kermoja???

Ottakaa nyt hyvänen aika huomioon, että keliaakikot eivät pysty syömään EDES kauraa kuin poikkeustapauksissa. Myöskään maidoton ei pysty syömään MITÄÄN maitotuotteita, vaikka ne olisivat kuinka laktoosittomia.