Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ristiäisiin tarjottavia jotka kävisivät sellaisinaan mahdollisimman monelle? Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...

Vierailija
22.08.2022 |

Pahoittelut, jos vastaavaa aiemmin kysytty.

Millaiset juhlatarjottavat menisivät mahdollisimman helpolla mahdollisimman monelle? Miten noin 20-30 ihmisen juhlat kannattaa järjestää tarjoilujen osalta?

Voi ehdottaa tiettyjä ruokalajeja tai tapoja koostaa tarjottavat. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille mutta helpoin, jos ei monia eri versiota samasta ruoasta tuon kokoiselle porukalle.

Kommentit (313)

Vierailija
21/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään. 

Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin. 

Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?

Vierailija
22/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiassa on niin tarkkaa että kotileipomisen sijaan voi olla turvallisempi nuo erikseen ostetut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän päällisistä kikhernetahna, hummus tai erilaiset kasvislevitteet on tosi maukkaita ja maidottomia.

Vierailija
24/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus, kun olin vauvan kanssa todella väsynyt ja ristiäisissä riitti hommaa. Jälkiviisaana olisin tehnyt vähemmän itse ja enemmän ottanut vastaan apua/käyttänyt valmiita tarjottavia.

Ostaisin suosiolla valmiina kaikki tuollaiset erityisruokavaliotarjottavat. Ei kannata kaikille tehdä sitä gluteenitonta/maidotonta kakkua, erityisruokavalioversiot maksavatkin usein enemmän. Hankkisin gluteenittomana ja maidottomana muutamia erilaisia vaihtoehtoja (suolaista ja makeaa). Allergisen näkökulmasta on vain kiva asia, että heidät on kohtuudella huomioitu tarjoiluissa. Maidottomille käy vegaaniset tuotteet ja gluteenittomiakin löytyy todella hyvin. Jos haluaa jotain "hienompaa", niin osa leipomoista tekee gluteenittomia leivonnaisia, piirakoita ja muita. 

P.S. Iso asia keliaakikolle: muistathan laittaa gluteenittomat tarjottavat selvästi erilleen muista. Eräissä juhlissa harmitti keliaakikon puolesta, kun hänelle oli varattu gluteeniton patonki, mutta ei omaa levitettä (se yksi ainoa levite oli täynnä niitä normipatongin muruja eikä sitä tietenkään voinut käyttää).

Vierailija
25/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vakiokakkuni keliaakikoille on Daimkakku pakastealtaasta. Se on yhden lapseni herkkukakku, joten tulee aina käytettyä, hän ei kaikkia kakkuja syö. Maidottomalle se ei kylläkään sovi.

Yleensä keliaakikotkin uskaltavat paremmin syödä noita valmistuotteita kuin itse tehtyjä, kun aina on se kontaminaation vaara, etenkin kun tekijöitä on niin monenlaisia.

Vierailija
26/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään. 

Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin. 

Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?

Sitä minäkin ihmettelen. Viimeksi meillä oli juhlissa eräs, josta sain tiedon etukäteen, että hänellä on keliakia. Ostimme hänelle kaupasta tarjottavat, kun minulla ei ollut kokemusta gluteenittomasta leipomisesta. Kaikki hänelle ostettu jäi syömättä, koska hän halusi syödä samaa kuin muutkin.

Vierailija
27/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi-, maissikeksejä, Yosa-välipalaa.

Vierailija
28/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brunbergilla on minttusuklaanappeja, jotka on maidottomia ja gluteenittomia. :)

Vierailija
29/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo mutakakut on kyllä hyviä. Ovatkohan maidottomia?

Vierailija
30/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin itse varmaan viljattomia vegaanitarjottavia (=sopii yhtä aikaa sekä maidottomille, kasvissyöjille, muna-allergikoille jne.) Ekaksi tulee mieleen joku hedelmä-meloniviritelmä, viljaton raakakakku, jotkut tummasta suklaasta, rusinoista ja suklaasta tehdyt konvehdintapaiset jne.

Vierailija
31/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin itse varmaan viljattomia vegaanitarjottavia (=sopii yhtä aikaa sekä maidottomille, kasvissyöjille, muna-allergikoille jne.) Ekaksi tulee mieleen joku hedelmä-meloniviritelmä, viljaton raakakakku, jotkut tummasta suklaasta, rusinoista ja suklaasta tehdyt konvehdintapaiset jne.

Hyi saatana. Allergikot saavat sahanpurua ja muut herkkua.

Vierailija
32/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vieraina olisi ok nuo valmiskakutkin? Hintaeroa konditorian kakkuihin monta kymmentä euroa.

Vierailija
33/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että tuossa tilanteessa on parempaakin tekemistä kuin miettiä kutsuttujen ruokavalioita. Ostaisin valmiina tai tilaisin jotain erikoisruokavaliota noudattavalle sopivaa. Muille normaalit tarjoomukset. tosin nekin saattas tulla valmiina tai mamman/siskon tekemänä, itse tuskin kerkiäisin.

Vierailija
34/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni kotimaista merkin gluteeniton mutakakku on myös maidoton. Mutakakun päälle voi laittaa marjoja yms. Meillä tuo oli sellaisena "allergiakakkuna", kun muuten oli kinuskikakkua. :)

Jep: https://www.s-kaupat.fi/tuote/kotimaista-400g-gluteeniton-mutakakku-pak…

Vierailija
35/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille joita kiinnostaa leipoa itse: maidoton ja gluteeniton unelmatorttu: https://www.valolipas.fi/maidoton-unelmatorttu/

Vierailija
36/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vieraina olisi ok nuo valmiskakutkin? Hintaeroa konditorian kakkuihin monta kymmentä euroa.

Valmiskakut ja vastaavat ei ole ollenkaan huonoja. Itse söin maidottomalla imetysdieetillä ollessani Truben suklaakakkua, joka oli vegaanista. Hyvin maistui muillekin vieraille.

Vierailija
37/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutakakuista saa hienon täytekakunkin vaikka koko juhlaväelle.

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/helppo-taytekakku-mutakakusta

Vierailija
38/313 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi saatana. Allergikot saavat sahanpurua ja muut herkkua.

Päin vastoin, kuulosti ihan hyvältä. Tässä ainakin ymmärretään mitä voi/ ei voi syödä.

PS, paljonko painat?

Vierailija
39/313 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tämä. Minulla on tuttavapiirissä kaksi keliaakikkoa, jotka eivät juhlissa koske gluteenittomiin heitä varten tehtyihin syötäviin, vaan syövät kaikkia muita, heille sopimattomia tarjottavia, koska kaikki näyttää kuulemma niin hyvältä, eikä haittaa, vaikka juhlissa jotain syökin. Onko olemassa keliakiasta jotain eri asteita, tai voiko se olla sellainen, että oireet ovat lievät, eivätkä aiheuta välitöntä vaivaa, vaikka se haitaksi onkin? Onhan sitä aina ihmisiä, jotka eivät hoida asianmukaisesti sairauttaan. Tämä sukulaisten keliakia hämmentää. Toinenkin heistä oli vuosia tosi sairas, ennenkuin keliakia todettiin.

Vierailija
40/313 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraille tarjotaan ateria, ei ole mitenkään vaikea tehdä gluteeniton ja maidoton keitto tai pataruoka, johon käytetään vain lihaa/kalaa, juureksia, perunoita ja mausteita, mutta ei mitään suurustetta. Salaattibaari, jossa ainekset erillään on myös siitä hyvä, että itse kukin voi valita annokseensa sitä mitä haluaa ja jättää pois allergiaa aiheuttavat ja inhokit.

Valmiina ostettu mutakakku voi olla hyvä ja helppo vaihtoehto, sillä oikea keliaakikko ei kestä edes sitä pientä jauhohitusta, joka sinun omista leipomuksista voi pölähtää "gluteenittomaan".