Toisten juomien lokkeilijat mökkibileissä ym.
Tulipahan taas mieleen erään kaverin taannoisesta toiminnasta. Tuttavapiirissä on oikeastaan kaksi tällaista tyyppiä, jolla näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Mennään mökille tms. johon ollaan yhdessä sovittu, että jokainen tuo omat juomat ja ruuat tuodaan nyyttäriperiaatteella. Nämä tyypit eivät tuo omia juomia kommentoiden "mä en oikeestaan koskaan juo" tms. Sitten illan edetessä alkaa kuitenkin lokkeilu: "hei saanko sulta lasin viiniä/yhden saunasiiderin" ja tällä tekniikalla mennäänkin koko ilta.
Todettakoon, etten ole pihi ihminen ja tarjoan mielelläni, jos kutsun kotiini tms. Mutta tuollaisessa tilanteessa, jossa on sovittu toisin ja olen varannut juomia vain itselleni. Aikaisemmin olen ajatellut, etten halua olla nipo ja ilonpilaaja ja olen vastannut "joo ota vaan". Nyt viimeksi totesin kuitenkin, että sori olen varannut vain itselleni. Tyypin naama venähti ja hetken päästä siirtyi pummaamaan toiselta.
Ja ihan aikuisia, hyvin toimeentulevia olemme kaikki, jos sillä on väliä.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Juomalokkeihin en ole törmännyt, vaan se on ollut oikeastaan päinvastoin ja kaikki haluaa tarjota toisille juomiaan.
Mutta tupakkalokkeihin kyllä, voi jestas! Polttajat on vähentyneet radikaalisti mutta autas armias jossain illanistujaisissa tai mökillä kun alkaa "voiks heittää yhen" tyyppejä olla. Pahimmillaan sama tyyppi pummaa askin verran illan aikana, kun kato ei sillai kannata ostaa omia kun ei kuitenkaan tiiäksää niinku polta.
Paras kommentti on ollut WTF no onpa kallista ja hyvä ettei tartte näitä ostaa enää!, kun kerroin pummille tupakan nykyhinnan. No miksi ostaisikaan, kun voi kato vaan pummiakin. Kätevää!
Meillä oli illanistujaiset parillekymmenelle. Ohje oli tuoda omat juomat. Laitoin pöytään pientä syötävää ja tein boolin, josta oli ajatuksena, että jokainen saa lasin tai pari. Kaverin mies linnottautui boolimaljan ääreen ja ryysti sen melkein yksin naamaansa. Muutama muu vieras ehti saamaan lasillisen. Kommentointi oli juuri luokkaa "en viitsi käyttää rahaa mihinkään niin turhaan kuin alkoholi niin kovin usein ei tule juotua".
Ilmoita etukäteen, että omat juomat tai käteistä mukaan, mielellään tasaraha tai vaihtorahaa ei tipu. Hinnat kerrot etukäteen.
Hyvin yksinkertainen ratkaisu: Et heitä enää kutsu mökille. Mikä estää?
Kurjaa noille muille vieraillesikin noi pari pummia ja miksi niitä siis pitää kutsua jos tavat tiedetään. Sinä jos kutsut niin tarjoat niille valittamatta mitä ne haluaa eikä muilta vierailtasi pummita.
En kehtaisi pummia toiselta. On kyllä aina ollut varaa ostaa itselle juotavat mutta olen kyllä nähyt miten toiset ottaa ilman lupia jonkun toisten kaljaa. Kerran siitä tuli tappelukin mökillä kun kaljan omistaja suuttui sille yhdelle tyypille.
Tuo lokkeilu on nyt vähän: jos vaikka mua pyydetttin grillibileisiin ja sanoin suoraan, et ole rahaa eikä mitään juomista, niin jälkeenpäin kuulin, et olin "lokkeillut".... Tarjosin kyllä myöhemmin baarissa kaljat ja paukut, (tulipa sitten xitun kallis makkara...).
Joskus teininä tuollaisia lokkeilijoita näkyi, muttei onneksi enää aikuisiällä. Jokainen kaveriporukasta ymmärtää hommata omat ruuat ja juomat mukisematta. En todellakaan kutsuisi aina noin toimivaa ihmistä yhtään minnekään ja sanoisin jo ihan kerrasta, että mikset ostanut omia viinejä tai saunasidukoita, minulta et saa.
Absolut Peppar, pöytäviina, pomeranssiviina, Carillo ja muut tuollaiset viinat voi pitää itsellä varalla, ja jos joku ei ole tuonut nyyttäribileisiin itselleen omia juomia, niin näistä voi tehdä sellaisille kavereille drinkin tai boolin.
Juomat on vakava asia. Niiden takia on tässä maassa saanut keklun kylkiluiden väliin lukuisat ihmiset.
Juomalokkeihin en ole törmännyt, vaan se on ollut oikeastaan päinvastoin ja kaikki haluaa tarjota toisille juomiaan.
Mutta tupakkalokkeihin kyllä, voi jestas! Polttajat on vähentyneet radikaalisti mutta autas armias jossain illanistujaisissa tai mökillä kun alkaa "voiks heittää yhen" tyyppejä olla. Pahimmillaan sama tyyppi pummaa askin verran illan aikana, kun kato ei sillai kannata ostaa omia kun ei kuitenkaan tiiäksää niinku polta.