Miksi sijoittaa sijoitusyhtiöihin
Eikö se ole vähän hölmöä kun voisi itsekin sijoittaa suoraan niihin yhtiöihin mihin tämä sijoitusyhtiö sijoittaa. Sehän on vain yksi turha välikäsi ja loinen siinä syömässä voitot.
Kommentit (5)
Laiska tai aikansa muuhun mieluummin käyttävä ihminen antaa ammattilaisten hoitaa sijoittamisen.
Jos ne sijoittaa listautumattomiin yhtiöihin, se ei helposti onnistu ulkopuoliselta. Tai sijoitusyhtiön arvo voi olla alle omistusten arvon, ts. pystyy ostamaan niitä omistuksia alehintaan. Saa siinä myös jonkunlaisen hajautuksen yhdellä sijoituksella.
Warren Buffetin Berkshire Hathaway on muuten juuri sijoitusyhtiö ja tehnyt aika hyviä tuottoja jo vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Laiska tai aikansa muuhun mieluummin käyttävä ihminen antaa ammattilaisten hoitaa sijoittamisen.
Joko niin, tai sitten ostaa indeksirahastoja/ETF:iä.
Minä muuten sijoitan rahastoihin siksi, että vaikka olenkin kiinnostunut yksittäisistä yhtiöistä ja uskoisin tällä hetkellä pystyväni valitsemaan paremmin itse, vähän epäilen ettei mielenkiintoni ja aikani riitä siihen vielä kymmenien vuosien ajan. Osakepoimijallehan ei riitä, että ostaa hyviä osakkeita hyvään aikaan, vaan ne pitäisi pystyä myös myymään ennen kuin käy huonosti.
Kannattaa ihmetellä ennemin vaikka sitä, miksi niin moni ostaa aktiivisesti hoidettuja rahastoja joissa on korkeat kulut. Rahaston osto- ja myyntihintaa ei voi valita itse, vaan huonolla tuurilla esim. lunastushetken kurssi voi olla paljon alhaisempi kuin se oli toimeksiantohetkellä. Lisäksi rahasto-osuuksia ei voi siirtää pankista toiseen, toisin kuin osakkeita.
Sijoitusyhtiöt on yleensä fiksumpia valintoja, kunhan sijoitettavat summat on sen verran suuria ettei hyödyt häviä osto- ja myyntikuluihin.
Sinun kannattaa tietysti ostaa niiden yhtiöiden osakkeita joista olet kiinnostunut, jos tahdot tehdä osakepoimintasi kokonaan itse. Moni muu haluaa jättää osan valinnoista itseään fiksumpien ja/tai asioihin paremmin perehtyneiden tehtäväksi, ja heille sijoitusyhtiöt voi olla oikein hyviä valintoja.