Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepäivähoito vs päiväkoti?

24.10.2006 |

Kertokaahan viisaammat kokemuksianne, että mitkä ovat mielestänne perhepäivähoidon ja päiväkotihoidon plussat ja miinukset varsinkin sellaisen 1-1,5-vuotiaan lapsen kannalta, joka aloittaa hoidon?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse päiväkodissa pienillä eli alle 3v. ryhmässä. Omiani en laittaisi ainakaan alle kaksi vuotiaana päiväkotiin. Vaikka henkilökunta olisi kuinka taitavaa ja mukavaa, niin resurssit eivät mielestäni riitä niin pinten lasten tarpeisiin. Perhepäivähoito taas riippuu ihan siitä, millainen hoitaja on. Kannattaa vaikka käydä etukäteen vähän tutustumassa ja juttelemassa millaisia hoitajia hiekkalaatikoilla näkyy, jos mahdollista. Molemmissa siis omat hyvät ja huonot puolensa, mutta laittaisin pienen lapsen perhepäivähoitoon, jos pitäisi valita jompi kumpi.

Vierailija
2/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis päiväkodin hyvät puolet on mielestäni koulutettu henkilökunta ja lapsen kasvua ja kehitystä tukeva ympäristö. Pieni lapsi ei niinkään kavereita kaipaa,mutta onhan siellä niistäkin valinnanvaraa. Lisäksi lapsi ei ole " vain" yhden aikuisen varassa, mikä on myös vähän kielteistäkin, pieni lapsi kaipaa vahvaa läheistä aikuista ja mielellään aina samaa aikuista. Tämä toteutuu paremmin perhepäivähoidossa. Kaikki tosiaan riippuu paljon perhepäivähoitajasta, onko se parempi vaihtoehto lapselle. Ainakin jos lapsi on arka, niin pph olisi parempi, kun ryhmä on pieni, eivätkä aikuiset vaihdu. Päiväkotilapset myös sairastavat keskimäärin enemmän. Perustelujahan on vaikka kuinka paljon, tässä vain muutamia.

Oletko muuten harkinnut yksityistä hoitajaa kotiin? Ainakin Espoossa sitä tuetaan aika hyvin, monet palkkaavat naapurin kanssa yhteisen. Silloinkin tietysti täytyisi löytää hyvä hoitaja...

Onnea matkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen kuin tuon ikäinen vielä tarvitsee. Niin monilta henkilöiltä, jotka ovat esim. harjoitelleet päiväkodissa, olen kuullut kommentit, ettei pienten paikka ole päiväkoti. Hoitajat eivät millään ehdi ottamaan jokaista huomioon, kuten sen ikäinen vielä tarvitsisi. Itse kuulun siihen pieneen porukkaan, joka ihmettelee vanhempien hinkua saada lapset päiväkotiin.

Itse haluan pitää lapset perhepäivähoidossa niin pitkään kuin mahdollista. Jos siis on mahdollisuus valita, niin liputan kyllä pph:n puolesta, vaikka kouluikään asti.

Mistäköhän johtuu sekin seikka, kuten lehdissä oli, että suomalaiset lapset irtaantuvat kodista jo 10 v. ikäisestä lähtien. Kyllä se on vanhemmista kiinni. Jos lykätään jo vauvatkin " kasvamaan" päiväkotiin ja karaistumaan yhteiskuntaan, niin kamalaa. Niin eräs yhden lapsen äiti puolusti päiväkotia. Oppii lapsi jo siellä, että voi joutua kiusatuksi ettei sitten vasta koulussa iske totuus silmille! Näin oli kommentti, kun kerroin nähneeni päiväkodin pihalla kun kaksi isompaa poikaa talloi pienempää selän päälle ja tädit eivät kuulleet eivätkä nähneet mitään. Jouduin itse ulkopuolisena puuttumaan tilanteeseen, ennen kuin joku älysi tulla apuun. Kyllä voin sanoa, että se oli niitti mun asenteeseen päiväkoteihin. Ne tädit, jotka luovuttaa kotinsa toisten lasten telmimiselle ja ilolle, tekevät todellakin työtään rakkaudesta lapsiin. Usein koko perhe on äidin apuna hoivaamassa. Sellaista ei päiväkotilapset valitettavasti saa. Eräs työkaverini perusteli päiväkodin paremmuutta sillä, ettei halua lastaan toisen kotiin, kun siellä voi olla likaista. ..Meitä on moneksi.

Vierailija
4/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ne tädit, jotka luovuttaa kotinsa toisten lasten telmimiselle ja ilolle, tekevät todellakin työtään rakkaudesta lapsiin. Usein koko perhe on äidin apuna hoivaamassa. Sellaista ei päiväkotilapset valitettavasti saa. "

Sekä pphoitajia että päiväkoteja/päiväkotiryhmiä on hyviä ja huonoja. Voisin luetella tässä kymmenittäin esimerkkejä huonoista kokemuksista molemmista hoitomuodoista (olen itse lto), mutta tuskin omat kokemukseni auttavat suoraan ap:n valinnassa. Lisäksi lapsen luonnekin ratkaisee aika paljon, missä hän viihtyy. Neuvonkin, että kyselet naapureilta, puistossa yms. niistä TEIDÄN LÄHIPÄIVÄKODEISTA JA PPHOITAJISTA. Ts. asiakkaiden kokemuksia. Minäkin olen jo etukäteen kysellyt oman alueeni päiväkodeista, viakkei töihinlähtö ole lainkaan ajankohtainen. VAlitettavasti tuohon lähes napurissa asuvalle pph:lle en voisi lapsiani viedä, hänen kielenkäyttönsä ja käytöksensä lapsia kohtaan on ollut melko järkyttävää katsottavaa/kuunneltavaa.

Pph:n etuja on pieni lapsiryhmä ja se, että hoitaja on yksi ja sama. Pph:n ehdoton ja suuri miinus on valvonta (kukaan ei välttämättä oikeasti tiedä, mitä hoitopäivän aikana tapahtuu, onko ruokana aina nakit&ranskalaiset tms) sekä pph:n yksinäinen työnkuva.

Päiväkodissa ryhmät on isoja, mutta kaikkia työntekijöitä sitoo yhteiset tavoitteet, ammatillisuutta valvotaan, työkaverista on todellista tukea päivän aikana. Lisäksi ympäristö on kasvatusta tukeva, yleensä päiväkodeilla on esim. jumppavälineitä ja sali, verstaita, askarteluhuoneita jne. Ruoka valmistetaan ammattilaisten käsissä sekin, samoin siivouksesta huolehditaan säännöllisesti.

Sinun lapsesi on vielä hyvin pieni, joten miettikää tarkkaan, millaista hoitoa hänelle haluatte. Ja onhan niitä muitakin vaihtoehtoja, kuten ryhmäperhepäivähoito tai hoitorinki.

Vierailija
5/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan kerhossa käy yksi kotimme lähellä asuva phh lasten kanssa. Surutta jakelee luunappeja, jopa siellä kerhossa, jos lapset ovat tottelemattomia. Muutenkin erittäin kireä tyyppi, eipä juuri naurele lasten kanssa.

Samassa pihassa oleva perhepäivähoitaja on aina omassa pienessä pihassaan lasten kanssa. Virikkeinä kesällä hiekkalaatikko, syksyllä ja keväällä vesilammikko ja talvella lumikasa.

Kaverin lapsi kävi tutustumassa heille annettuun perhepäivähoitajaan. Tämä kertoi nukuttavansa lapset ulkona. Kaveri sitten ihmetteli, että missä rattaat. No, hänellä ei rattaita joten nukuttaa lapsia -pulkassa-!

Kiitos, riitti. Kun en tunne omalta alueeltani ketään perhepäivähoitajaan, hain lapsille hoitopaikka päiväkodista. Siellä hoito on " standardoitua" , aina samaa. Ei riskiä tuollaisesta. Sanoin hoitopaikkoja jakavalle henkilölle että perhepäivähoitaja käy, jos on työstään innostunut tyyppi.

Jos olisin tuntenut ja nähnyt tässä jonkun ihanan perhepäivähoitajan, olisin hakenut suoraan hänelle. Mutta kun en tunne ketään, niin sitten ei mennä phh:lle.

Vierailija
6/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kirjoittaja kirjoitti asian niin kuin ajattelin, en vain viitsinyt tuoda ajatuksia ihan noin suoraviivaisesti julki. Meilläkin asuu pph pihassa ja näen heitä paljon lähipuistossa jne. Ikävä kyllä, en laittaisi omia lapsiani hoitoon kuin kolmelle hoitajalle n. kymmenestä. Toisaalta olen ammattini puolesta varmaankin vähän turhankin kriittinen, olen myös lastentarhanopettaja. Arvostan hoitajassa kaikista eniten (oli kyseessä sitten päiväkoti tai pph) avointa syliä ja lämmintä suhtautumista lapsiin. Ikävä kyllä sitä näkee liian harvoin molemmissa. Ihan vaan kommenttina...

Vierailija
7/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edellinen työpaikka alle 3-v ryhmässä. Tiedän aika tarkkaan mitä päiväkotielämä on, ja kyllä säälittää laittaa oma pieni sinne. Esikoinen ei niinkään säälitä, hänelle on enemmän puuhaa ja tekemistä päiväkodissa kuin perhepäivähoitajalla (hoidon alkaessa esikoinen 2v 3kk ja kuopus 11kk). Kuopuksen takia olisin toivonut löytäväni täältä jonkun ihanan perhepäivähoitajan mutta mistäs löydän? En oikein voi kysyä heidän nimiään ja alkaa tehdä tarkastuskierrosta kaikkien luona ;).

Siksi meillä siis tämä valinta.

Vierailija
8/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitenkin laittanut hakemuksen päiväkotiin juuri niistä syistä kuin divaanikin mainitsi. Jos tuntisin henk.koht. jonkun ihanan pph:n, niin siihen päätyisin, mutta ihan vieraalle en uskaltais lastani antaa. Päiväkodissa sentään useempia hoitajia.