Paljonko lastenvaatteisiin kuukaudessa/vuodessa? Pettääkö arviot?
Joo, tiedän, tästä on kyselty ja kirjoiteltu mooonta kertaa ennenkin. Mutta onko joku tosissaan laskenut tarkkaan, säästänyt kuitit jne?
Olisin vastannut tällaiseen kyselyyn ennemmin että ehkä noin 50 euroa per lapsi per kuukausi, mutta ehei... Nyt kolmatta kuukautta otan kuitteja talteen ja olen ne laskenut aina kuukausittain yhteen. Tällä hetkellä summa on elokuun alusta kahdella lapsella 830 euroa. Eikä siinä ole talvivarusteita kuin kummallekin yhdet eccon goret a 60 ¿. Parit muut kengät on kyllä. Auts. Ai niin, onhan tuossa sentään pojalle se exitin ruskea sammaritakki, mitä lie 40 ¿.
Kummallakin on nyt kyllä jäänyt tosi paljon pieneksi vaatetta joten jotenkin ymmärrän tuon summan, mutta katsotaan nyt miten tuo jatkuu. Taitaa iskeä saituus päälle. Nyt on kyllä sellainen tunne ettei juuri edes kiinnosta katsella mitään uutta (taidan olla tulossa kipeäksi;)), ihan oikeasti.
Yritänpä etsiä vielä aiempia keskusteluita ko. aiheesta.
ps. Sitten vielä lelut ja muut sälät tuohon päälle. Meillä ei kyllä paljoakaan leluja ostella. Mutta mihinkäs muuhun sitä rahansa tuhlaisi ellei rakkaimpiinsa, eli älkää ymmärtäkö väärin:)
Kommentit (13)
" Kummallakin on nyt kyllä jäänyt tosi paljon pieneksi vaatetta joten jotenkin ymmärrän tuon summan, mutta katsotaan nyt miten tuo jatkuu. Taitaa iskeä saituus päälle. Nyt on kyllä sellainen tunne ettei juuri edes kiinnosta katsella mitään uutta (taidan olla tulossa kipeäksi;)), ihan oikeasti. "
Mä olen kanssa laittanut kaikki kuitit talteen ja kirjannut ostoksia ylös parin, kolmen kk ajan, hirveitä summia... Toisaalta meiltäkin jää pieneksi paljon vaatetta ja kesä- ja syystamineet laitan sitten keväällä huutikseen myyntiin, talvivaatteet syksyllä, jotain saa ehkä joskus jopa takaisinkin :)
Ihan oksettaa ajatuskin shoppailusta tällä hetkellä, ei huvita ei!
Me ollaan yleensä pojan kanssa lähes päivittäin käyty jossain kaupoilla, nyt ehkä kerran viikossa. Puistoillaan paljon enemmän/pitempään kun ennen. Kyllä on ihana mennä vesisateessa puistoon ja ottaa ilo irti lätäköistä ja niistä säänkestävistä shoppailun tuloksista :)
Mä veikkaan, että monen arviot kyllä heittää ja pahasti. En millään usko, että 50 eurolla kuussa ostaa ainakaan uutena lapsen vaatteita ja kenkiä. Yksistään talven pitkät kalsarit voivat tulla maksamaan tuon 50 euroa, samoin kengät ja jos niitä kahdet, niin ne olis 100 euroa. Sitten vielä päälle vaikka housuja 100 eurolla (toppahousut, parit colleget, parit farkut ja parit muut housut) ja sitten vaikka alushousut ja sukat ja kumpparit yhteensä 50 euroa. Veikkaanpa, että tuosta tulisi siis puolen vuoden vaatteet ja lapsirukalla ei ole mitään yläosaan laitettavaa eli napa paljaana juoksentelee.
Meillä pitkään seurattu lapsen menoja ja ne on noin 170 euroa kuussa sisältäen vaatteet, kengät, lelut, fillarit, luistimet ja sukset. Veikkaisin, että jos lapsia olisi useampia ja voisi kierrättää vaatteita, niin ehkä vähän halvemmalla pääsisi.
sen, mitä olen ostanut, ostaisin uudestaankin: harvoin on hutiostoja tai turhaa tavaraa eli harkinnalla, hyvää, eikä ihan halvinta, mitä löytyy, mutta kaikkeen on tähän asti ollut hyvin varaa ja toivottavasti tästä eteenpäinkin.
niin tiedän kyllä, mitä olen menossa hakemaan ja harvemmin tulee " ylimääräistä" , tosin jos jotain superhyperihanaa löytyy, niin ehkä sitten... ;-)
pelottavaa alkaa laittamaan kaikki kuitit talteen !
meillä 3 v. poika, ja minä teen kaikki vaateostokset hälle, tosin yhteiseltä tililtä..olen vähän kausiostaja- eli 3-4 kertaa vuodessa siis vuodenaikojen mukaan shoppailen.
mutta kyllähän noihin kuluu- olen samalla linjalla kuin finette, eli hankin mieluiten hyvää ja laadukasta, varsinkin ulkoilupuolella ja sellaista jota " jaksan" itsekin katsella. nytkin meni popin villakerrastoasuihin - siis kahdet housut ja kahdet puserot sellaista ihanan ohutta villaa, niin 85 euroa yhteensä. eli onhan se rahaa, ja silti en pidä mitenkään yliammuttuna että lapsella olisi kahdet kerrastot. mutta tiedän että popit kestää kulutusta, mitoitus on reilu, ja menevät ihan varmasti ensi talvena vielä- ja tulevalle pikkusiskolle tai veljelle säästöön.
kyllä se on niin että Suomessa ei ole edullista tämä elämä. jo ilmasto asettaa hurjat vaatimukset ihmisten vaatetukselle- siis puhumattakaan meistä jotka siellä leikkikentillä " värjöttelevät" ja sinnekin tarvitaan kunnon kamppeet!
vähän ylimääräistä mitä ei välttämättä tarvita. Ostan lähes kaikki vaatteet uusina. (n.5% vaatteista käytettyjä). Vaatteita ei jää toiselta toiselle kun on tyttöä ja poikaa ja tilaakin säilömiseen tosi vähän vaan myyn pieneksi jääneet vaatteet tai vien kirpputorille. Meillä lapsia viisi ja vaatemenot n.200¿/kk sisältäen niin sisä- kuin ulkovaatteet ja kengät eli vain sen 50¿ per lapsi. Silti on ihan kunnollista vaatetta, ulkovaatteena Jonathania, Reimateciä ja isot tietysti ostaa mikä silmää miellyttää :) Sisävaatetta ostan sopivasti eli n. 5 housut, pitkähihaisia paitoja vajaa kymmenen jokaisella ja tytöillä lisäksi mekkoja/hameita ja sukkahousuja. Alusvaatetta reilusti. Meillä kun on kuivausrumpu niin vaatteet saa äkkiä pyykättyä tarvittaessa, joten siksikin ihan turha kauheita pinoja vaatetta ostaa. Kenkiä meillä kahdet/kausi (kevään ja syksyn kakkoskenkinä vuorettomat saappaat) kuten myös hattuja ja hanskoja ja kengätkin ostan hyvänlaatuisia kuten viking, ecco, superfit yms. ja talveksi aina goretexit. Tietysti vaatemenot eivät ole tasaisia vaan esim. tammikuussa ja ja heinäkuussa menee reilusti rahaa vaatteisiin ja vastaavasti toisina kuukausina tosi vähän. Ja tämän viestin tarkoituksena ei ole haukkua ketään joka enemmän ostaa, itsekkin varmaan tuhlaisin vaatteisiin enemmän jos voisin, sillä tykkään shoppailla :) Mutta siis järkevästi ostamalla voi selvitä suht halvalla.
Osa sisävaatteista saatu joulu/synttärilahjaksi, joten niitä ei luonnollisesti laskuissa mukana.
harvemmin ostan itselleni mitään.
Tuosta pitäisi tulla myos lelut ja kavereiden synttäri lahjat jne.
Pitkälle se ei mene, mutta kärsivällisyydellä odotan sen pari viikkoa ja sitten hankin mitä haluan.
Olen kyllästynyt halpoihin vaatteisiin. Niistä lähtee värit nopeasti ja kutistuvat pesussa. Joten olen alkanut ostaa kalliimpia vaatteitsa. käytän ebaytä ja alennusmyyntejä.
Tai ehkä hyvä niin. Yritän kirjoitella nyt lyhyemmin.
Meillä käytetään pääasiassa sisävaatteissa H&M, Esprit, Marimekko, tytöllä myös bogi, name it ja lindex, ulkona Remu ja Superremu, kengissä Richter, Elefanten ja Ecco. Pääasiassa ostan kamppeet uutena, sisävaatetta ja kakkoshaalaria ostan käytettynä, jos löytyy. Kengät aina uutena, paitsi mahdollisesti kumpparit (joita meillä käytetään ehkä kymmenen kertaa syksyn/kevään aikana). Ostan mieluummin laadukkaita vaatteita vähän kuin " halpista" paljon. Hinta-laatu-suhde oltava kuitenkin kohdillaan.
Ennen tytön syntymää pojan vaatteisiin tuskin meni enempää kuin tuo 50 ¿ kuussa, mutta nyt tuo summa on varmaan ainakin triplaantunut noin keskimäärin. Ensinnäkään en jaksa enää ryysiä alennusmyynneissä noiden kahden kanssa, toiseksi poika on 4 v. eikä sen ikäiselle enää alesta paljon mitään tunnu löytyvänkään. Eikä käytettynä. Tytöllä en juurikaan pojan vanhoja ole käyttänyt, vaan ainoalle tytölleni haluan tyttömäistä. Haalarit menevät eri aikaan, tytölle olen " joutunut" ostamaan uudet ja pojalle vahvempaa. Tytölle olen vielä löytänyt kenkiä alekoreista, pojalle en enää hetkeen. Lisäksi tuolloin olimme opiskelijoita, eikä juuri enempää voinutkaan pistää menemään.
Pojalle oli aina seuraavaa kokoa kaapissa valmiina odottamassa, mutta eipä enää, ehkä muutama paita. Tytölle yritän jonkin verran ostaa mutta aika maltillisesti, siis jos löytyy jotain ihanaa. Yritän välttää sitä että joudun pistämään yhtäkkiä tuhat euroa tiskiin kun kaikki vaatteet on pieniä. Meillä ei kyllä pieneksi asti vaatteita käytetäkään, vaan sopiviksi. Pojan vaatteita olen nyt pikkuhiljaa myynyt, osa vielä jäljellä. Kun meille ei lapsia enempää tule.
En usko että kulujen seuraaminen muuttaa ostokäyttäytymistäni mitenkään, mutta onhan se ihan terveellistä tietää paljonko oikeasti menee. Enemmänkin voisi noihin ehkä käyttää mutta jotenkin alitajunnassa on jarru päällä, opiskeluajat vielä varmaan sen verran tuoreessa muistissa... Itse olen kh-tuella (+kuntalisä 320¿) ja miehellä ihan ok palkka. Asumiskustannukset ovat aika alhaiset. Meillä kaikki tulot ja menot ovat yhteisiä, eikä paljoakaan naputeta puolin eikä toisin raha-asioista, vaikka mies onkin aika pihi :)
En oikein tiedä mikä oli aloituksessani tai tässä kirjoituksessani pointtina. Joka tapauksessa on mielenkiintoista kuulla muidenkin kulutustottumuksista ja mitä asioita ihmiset pitävät vaatteissa tärkeänä.
Ostoähkyä uhmaten suunnittelen tässä huomiseksi taas Tampereen reissua...
nimim. *ideaparkin avaamista odotellessa* (jos tulisi vähän vaihtelua Tampereen tylsään tarjontaan...)
Aloitin hiljattain kuittien keräämisen ja aloin samalla keräämään menoja excel taulukkoon. Olen ollut aivan järkyttynyt kun jouduin huomaamaan että lasten vaatteisiin menee kamalasti rahaa! Olen myöskin poiminut kaikki " piilomenot" eli ne ruokaostoksien yhteydessä ostetut sukat yms. Lokakuussa meille ei ole ostettu mitään talvivaatteita, kenkiä tms. ne tuli hankittua syyskuussa ja silloin vaatteisiin oli kulunut n. 1100¿. Ostettiin kahdelle ReimaTecit, kolmelle kaupunkitakit, kaikille kahdet kengät, kintaat jne. Lokakuun ostokset ovat enemmän pipoja, lapasia, sukkia, heräteostoksena puseroita, pari ale löytöä jotka oli pakko ostaa vaikka ei tarvittukkaan tms. Rahaa on lokakuussa kulunut 380¿. Lapsia on kolme. Eli aivan harmivasti menee rahaa vaatteisiin. Ennen töihin menoa menot oli paljon pienemmät, kiertelin tarjouksia, ostin kirpputorilta tai huudosta. Olen kyllä aina ostanut laadukkaita merkkivaatteita, nyt huomaan ostavani ne täydellä hintaa ja sieltä mistä helpoimmalla saa. Kuittiseurannan ansiosta olen päättänyt ryhtyä tarkemmaksi *huoh*
Tärkein pointti sitten lopulta unohtui. Kuvittelin aina että vaatteisiin ei ikinä mene noin paljoa. Saattaa olle että koko vuoden seurannassa kuukausittainen keskiarvo putoaa. Tämä syksy ja sitten taas kevät ovat ainakin meillä kulutushuippuja. Olisin melkein onnellisempi ilman tuota seurantaa. Nyt ahdistaa kun menee kauppaan. Mieli tekisi ostaa yhtä sun toista, menot taulukko vain kolkuttaa päässä. Hyvin opettavaista! Sinäänsä hassua kun rahat on aina riittänyt vaan ehkäpä opin joskus säästämään:-)
Olen pitänyt jo yli 10 v. kirjanpitoa kaikista kodin menoista ja tuloista, ja erittelen myös aina vaatekulut perheenjäsenittäin erikseen.
Esim. tänä vuonna (tammi-loka) on mennyt LASTEN vaatteisiin KESKIMÄÄRIN yhteensä kaikilta 52,18 eur/kk. (sis. myös kengät)
Lapset: kaksi poikaa ala-asteella, sekä maaliskuussa syntynyt vauva.
Tuo summa kuulostaa tosi pieneltä, mutta sitä laskee monikin seikka
- kaikki lapset poikia. Vanhimmalta kiertää vaatteet keskimmäiselle (joka vain vuoden esikoista nuorempi), joten keskimmäiselle harvemmin tarvitsee ostaa mitään. (Vauvalle en meinaa enää säästää mitään, sen verran paljon ikäeroa.)
- isoille pojille vähemmän muutenkaan mitään " ihanuuksia" tarjolla - ja eivät pitäisi niitä vaikka olisikin. Vaatteita ei siis kannata ostella huvin vuoksi.
- vauva on saanut paljon vaatteita lahjaksi ja käytettynä, joten VIELÄ ei ole paljoa tarvinnut ostella - varmaan tuo käytettävä summa alkaakin nyt kasvamaan
Ja muistankin tämän ketjun. Varmaan tämän innoittamana aloin miettiä noita kuluja vähän, ja nyt sitten vihdoin uskaltauduin tuohon kulujen laskemiseen.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6111107&t=6111107&appid=&…
Joo, enpä tiedä. Pää on nyt tyhjä, menen nukkumaan.