Kylppärin lattialämmitys ja sähkö
Tuossa olikin jo yhdessä ketjussa asiasta, mutta kun meillä on kylppärissä virallisesti itse putkirempan yhteydessä maksama ns.mukavuuslämmitys (osa asukkaista ei ottanut sitä) niin ei kai tuon sammuttaminen aiheuta mitään ongelmia kylppäriin? paitsi, että lattia ei ole mukavan lämmin. Sähkösopimus raukeaa näillä hetkin ja aika kalliiksi taitaa nykyhinnoilla mukavuus tulla.
Kommentit (48)
Miksi ihmeessä tällaisista ei kerrota kun valitaan remontissa lisätöitä? Jos olisin tiennyt, että laitetta ei saa koskaan sammuttaa, olisin kyllä miettinyt toisenkin kerran.
-ap
Pienennä vähän kerrallaan h i t a a s t i, mutta jätä vaikka minimille päälle.
Mä sammutan aina kesän ajaksi. Myös taloyhtiön saunaosaston lattialämmitys katkaistaan kesäksi huoltoyhtiön toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tällaisista ei kerrota kun valitaan remontissa lisätöitä? Jos olisin tiennyt, että laitetta ei saa koskaan sammuttaa, olisin kyllä miettinyt toisenkin kerran.
-ap
Voi pyhä jeesus sentään. Asioista pitää ottaa selvää riittävän kattavasti ENNEN sitä remonttia ja sitten vasta tilailla, jne.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kyllä meidän lattialämmityksen ohjeissa sanottiin, ettei saa sammuttaa.
Ei aiheuta mitään ongelmia kylppäriisi jos sammutat lattialämmityksen.
Lattialämmitys vain lämmittää kylpyhuonetta eikä sillä mitään muuta virkaa ole, se on enemmänkin sellainen mukavuusjuttu.
Minulla on sähköllä toimiva lattialämmitys. Olen sammuttanut sen kesäisin 1-2 kuukaudeksi ulkolämpötilasta riippuen. Kun syksyllä laitan sen taas päälle, aloitan lämmityksen maltillisesti ja lisään lämmitystä muutaman päivän välein, kunnes sopivan lämmin, ei kuuma. Kun lämmitys on pois päältä, pidän kylppärin ovea auki. Yhden hengen taloudessa se on helppoa. Lattia kuivuu n. 15 minuutissa suihkun jälkeen.
Olettaisin, että tuolla sammutuskiellolla tarkoitetaan lähinnä jatkuvaa edestakaisin sammuttelua? Sammuuhan se pakostakin esimerkiksi sähkökatkojen aikana, kerrostaloissa isoissa kaupungeissa nyt toki harvemmin tulee eteen mutta rivi- ja omakotitaloissa ym.
Sammuttamista ei suositella, ei edes niin, että kesäksi pois päältä ja talveksi takaisin. Voi aiheuttaa ns. kopolaattoja tai jopa vesieristeiden rikkoutumisen lämpölaajenemisen seurauksena. Parempi säätää olemaan päällä pieni lämpö koko ajan.
Ilman lattialämmitystä lattia ei kuivu kunnolla. Kiinnitys- ja saumalaasti on siis aina märkä, mikä on ihanteellinen kasvualusta homeelle. Ja jos ei ole hometta, on ainakin mustia likapilkkuja, kun pöly tarttuu huokoisiin ja märkiin saumoihin.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Yleensä ihmiset ottavat itse selvää jonkin asian mahdollisista rajoituksista. Olisiko tuo nyt ollut ylivoimainen kysyä ennen kuin tekee päätöksiä. Oma moka.
Olen myös ajatellut sähköllä toimivia pesuhuoneiden lattialämmityksiä. Meillä on uudehko 2-kerroksinen rivitalo, jossa molemmissa kerroksissa tilavat pesukoneet ja sauna. Tuleeko joku kosteusongelma, jos katkaisee lattialämmityksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ajatellut sähköllä toimivia pesuhuoneiden lattialämmityksiä. Meillä on uudehko 2-kerroksinen rivitalo, jossa molemmissa kerroksissa tilavat pesukoneet ja sauna. Tuleeko joku kosteusongelma, jos katkaisee lattialämmityksen.
Ei tule kosteus-, vaan home- ja ja likapilkkuongelma.
Mun puolesta muitten tilojen lämmitystä saa vähentää, mutta kylppärissä täytyy olla lämmin lattia. Missä muualla en ole märkänä alasti, joten sinne lämpöä. Muualla voi pitää villasukkia ja lisätä lämmintä ylle, suihkussa ne eivät oikein pelitä.
Vierailija kirjoitti:
Sammuttamista ei suositella, ei edes niin, että kesäksi pois päältä ja talveksi takaisin. Voi aiheuttaa ns. kopolaattoja tai jopa vesieristeiden rikkoutumisen lämpölaajenemisen seurauksena. Parempi säätää olemaan päällä pieni lämpö koko ajan.
Tämä voi nyt olla vähän tyhmä kysymys, mutta entä jos tulee sähkökatko? Lattia menee rikki sen takia?
"Parempi säätää olemaan päällä pieni lämpö koko ajan."
Riittääkö 1, 2 vai 3?
Nyt on asunnossani tuo 3. Isompiakin tehoja saisi kyllä...
Jos asuu vuokralla, kannattaa kysyä isännöitsijältä tai omistajalta, käykö lattialämmityksen sammuttaminen tai lämmityksen pienentäminen. Kannattaa pelata varman päälle.
Niin jos menee rikki sähkökatkojen takia, kuka korvaa?
Sen sammuttaminen ja taas päälle pistäminen saattaa aiheuttaa (lämpölaajenemista) vesieristeiden halkeilua ja sitä myöten kosteusvaurioita.
Säädä mieluummin niin vähäiselle lämmölle kuin jalka sietää.