television katsominen
Katsooko teidän vauvat televisiota? Meidän 3 kk vauva on ihan hulluna telkkarin perään. Kääntää päätä vaikka minkälaiselle mutkalle, että näkis. Mietin vaan, että onkohan se ihan hyväksi? Voiko välkehtiminen vaikuttaa vauvaan, tehdä esim levottomaksi tai jotain. Pitäiskö peittää vauvan näkyvyys, koska itsellä on telkka aika paljonki päällä..
Kommentit (16)
ei varmaan haittaa jos se on päällä, varsinkin kun voit itse säädellä missä vauvasi on telkkariin nähden. Meillä ainakin telkku usein auki vaikka lapset paikalla, tietty katotaan mitä sieltä tulee - ei väkivaltaa tai seksiä alle 15v ainakaan.
...poika ( n. 7 kk ) kattos telkkaria, aina kääntää kyllä pään sinne, jos se vaan on päällä. Siitä syystä ei pidetäkkään telkkaria päällä juuri koskaan, jos poika leikkii olohuoneen lattialla. Heh, eli meillä ei oo nykyään juuri ollenkaan töllö päällä. Ja jos yrittää jotain näköestettä laittaa, niin kummasti se löytää sen töllön kuitenki.
Mielestäni ei oo noin pienelle hyväksi telkkarin tuijotus. Tiiä vaikka tulee sitte uniin ne välkkymiset. Kyllähän aikunen saattaa nähä painajaisia telkkariohjelmista. Ja jos aattelee itteä, niin kyllä se turruttaa jos on liikaa koneella tai kattoo telkkaria. Kyllä kai pienille on muutakin leikkimistä, kyllä sitä telkkari ehtii myöh. kattoa.
On poika kyllä joskus sitä töllöä kerenny katoa, ku ei olla huomattu, ku heti ku on huomattu tai huomataan, niin ei anneta kattoa.
eli tv on lähes aina auki ja vietämme päivät olohuoneessa. Tv on aina ns taustaäänenä ja äidin viihdykkeenä. Esimerkiksi siksi että en viihdy hiirenhiljaisuudessakaan " yksin" ollessa. Eipähän lapsikaan opi pelkkään hiljaisuuteen ja säiky ääniä. Vastasyntyneestä saakka emme ole estäneet tv:n katsomista ja sillä on ollut sellainen vaikutus että siitä ei ole tullut lapselle kiellettyä hedelmää joka kiehtoisi ja jota olisi pakko päästä tuijottamaan, kun se välkkyy. Lapsi vilkaisee(1-3s)tv:tä monta kertaa päivässä, mutta ei koskaan jää tuijottamaan sitä " hypnotisoituneena" . Ehkä se on myöslapsen luonteesta kiinni. Meillä on liikkuvainen ja aktiivinen lapsi joka ei kauaa paikallaan ole. Nyt kun lapsi alkaa olla jo vuoden, osoitamme hänelle usein esim eläimiä tv:stä ja hän saattaa katsoa niitä muutaman sekunnin, mutta ei jaksa sen kauempaa kiinnostua tv:stä. Siitä on tullut tavarana yhtä kiehtova kuin vaikka seinätaulusta. Eli ei juuri kiinnosta. Tv:stä tulevaa musiikkia lapsi kyllä kuuntelee mielellään, kun jos alkaa joku musiikki, tanssijalka alkaa heti hytkymään ja suu menee hymyyn. Mutta musiikinkin aikana hän katsoo äitiä ja isää ja heidän hymyään ja reagointia ääniin, eikä tv:tä.
Tietenkään meillä ei näy tv:stä päivällä seksiä ja väkivaltaa, joten sellaista hän ei tietenkään tv:stä tule näkemään. Silloin vaihtuisi kanava nopeasti.
Meillä 4kk ikäinen poika ja alkukuukausina olimme aika tarkkoja siitä, ettei poitsu " katsonut telkkaa" . Mutta nyt viime kuukauden aikana olemme tulleet siihen tulokseen, että siitä tulee sitä menoa kiellettyä hedelmää. Eli jos se on päällä, emme estä häntä katsomasta,mutta emme aseta esim. sitteriin tai lattialle niin, että tuijottaa sitä koko ajan. Nyt kun on oppinut kääntymään mahalleen, saattaa katsoa sitten hetken, mutta kyllä mielenkiinnot on jossain muualla pian.
Toinen vaihtoehto tietenkin olisi se kuten joku tässä kertoikin,e ttä ei laita telkkaa päälle. Tämä on näitä mielipide- ja valintakysymyksiä. Minä olen päättänyt, että koska haluan itse katsoa telkasta tietyt ohjelmat, en estä pojankaan katsetta sinne päin, mutta emme myöskään ohjaa häntä sinnepäin.
olipa sekanen sepostus, mutta jospa siitä jotain saa selvää... ,-)
Meillä vauva 4,5 kk katsoo yleensä sitteristä telkkaria sen aikaa, että saan itse syötyä tai hoidettua jonkun kodinaskareen. Tykkää katsella varsinkin ihmisiä (juuri näitä keskusteluohjelmia) tai sitten piirrettyjä missä on paljon värejä. Itse tietysti vahdin vauvaa toisella silmällä koko ajan, mutta näin saan kädet vapaaksi ja jotain tehtyä. En ole koskaan ajatellut telkkarin olevan pahasta, eihän vauva vielä ymmärrä mitä siellä on. Enkä usko että television välkkyminen olisi haitaksi. Eihän hän sitä katso kuin muutamia minuutteja kerralla.
Eli meidän 3 kk:n ikäinen tyttö on nyt myös alkanut tuijottamaan telkaa. Ei hänkään jaksa sitä tuijottaa kuin korkeintaan pari minuuttia kerrallaan. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla jos jollakin olisi fakta tietoa voiko tv:n tuijottaminen todella aiheuttaa näin pienelle jotain haittaa?
Vime vkolla psykologi Keijo Tahkokallion levottomat lapset luennolla olleena lainaan hänen sanojaan aiheesta; " 0-3v lapsen ei ole hyväksi saati tarpeen antaa katsella tv:tä oikeastaan lainkaan. Tv kuvat menevät eteenpäin jopa nopeammin kuin elämä ja maailma jota elämme ja pienen lapsen aivot eivät kykene sitä käsittelemään ja jäävät ikäänkuin stressitilaan. Se taas vaikeuttaa mm yöunille nukahtamista" .
Ja aiheesta hieman viereen, sainpa vahvistuksen;) omalle jo aikoja sitten tekemälleni maalaisjärkiselle päätelmälle siitä että liian vähäinen uni aiheuttaa lapsessa levottomuutta (ja se taas diagnisoidaan turhan kärkkäästi ja usein mm adhd:ksi) ja vain marginaalinen osa ylivilkkaista lapsista kärsii esim adhd:stä. Alle kouluikäinen lapsi tarvitsee Tahkokallion mukaan n.12h unta/vrkssa ja on vanhempien asia hoitaa hommat niin että se kutakuinkin toteutuu, esim ei olisi suotavaa että illat ovat kovin hektisiä varsinkaan se viimeinen 1h ennen yöunille menoa jotta lapsen pää ei käy ylivilkkaustilassa ja stressihormonitaso häiritse unentuloa.
vauva 4,5 kk ei muuta teksiikään kun tuijottaisi tv:tä. Tällaista ollut jo noin 1 kk iästä lähtien. Muuteltiin olohuoneessa järjestystä vähän, niin että sohvapöytä on vauvan ja tv:n välissä jottei vauva näe telkkaria, taustahälinänä kuuluu jottei ihan hiirenhiljaisuuteenkaan tottuisi. Näin siis iltaisin, päivisin ei tv:tä katsotakaan. Meidän vauva tosiaan tuijottasi ihan " hypnotisoituneena" tv:tä jos vain saisi (isäänsä tullut :)
Meillä poika katsoisi Oprahia, vaikka kuinka kauan;)
..tosin viime talvena kun tuli curlingia niin se oli todella kiinnostavaa pojan mielestä mutta muuten ei pahemmin ole televisiota töllöttänyt..
tv-kieltäjiä kuin minä!
Sellaiseen päätelmään mäki oon tullu,että pienen lapsen pienet, kehittymässä olevat aivot eivät vielä voi käsitellä nopeasti vaihtuvaa kuvaa - liikkuva tv-kuvahan vaihtuu satojakertoja sekunnissa (niin,ettei aikuinenkaan pysty kuvan vaihtumista tajuamaan) ei siis pelkästään niin, että kun kuva vaihtuu silmien reagointinopeudella vaan paljon useammin. Mä en mistään niin faktaa oo hankkinut mutta hyvältä tuo Pusituuteri2n:n tieto vaikutti!! Uskon mennen tullen!
Mua on pidetty pikkusen " höpönä" , kun en anna lapseni katsoa tv:tä. Toisaalta en ole asiaa julistanut muille tai omaa lastani vaikka toisen (esim. äitini) sylistä mennyt ottamaan, jos telkkaria tuijottaa. Olen sanonut ihmisille, etten halua lapseni katsovan VIELÄ tv:tä. Tai tutuille olen asiasta vain todennut: " Näin meillä."
Ja niin kuin moni on sanonut, että lapsi tuijottaa telkkaria vain kun se on mahdollista niin kyllä meilläkin -ja tuijottaa niin että silmät meinaa päästä tippua! 8-)
Ennen lasta ja lapsen jälkeen katson itse telkkaria just yhtä paljon kuin aikaisemmin. Meillä ei juurikaan telkkari ole auki päivisin vaan vasta sitten illalla sarjojen alettua. Lapsi nukkuu lähes aina ennen kuin minun ohjemat alkaa, joten mitäpä sitä muuttamaan. Itse kun tulen levottomaksi, jos kotona on jatkuvasti tv tai radio auki mutta mä olenkin sellainen rauhallisessa paikassa viihtyjä! Ihmisiä tykkään seurailla mutta liika häly ei oo kiva. Onneksi poikanen tuntuu olevan samaa maata :)
Tehsään kukin niin kuin parhaaksi nähdään muistaen pienet pirpanamme!
A.
nuo edelliset, olivat vahinkoja!:(
Mutta siis Alide! Kiva, että löytyi joku muukin " tiukkis " , joka kieltää vauvaltaan telkkarin!:)
Itse olen mietiskellyt tätä samaa monta kertaa. Meillä on poika kattonut kiinnostuneena telkkaa 1kk asti...nyt reilu 2kk. Poika on usein viltin päällä juuri tv:n edessä, kun siinä on tilaa. Mieheni katsoo joka ainut ilta niitä pyssyllä paukuttelu ohjelmia (joita jostain kumman syystä tv:ssä riittää, enkä ymmärrä miten ihmisisä voi kiinnostaa katsella tappamista joka ilta...luusisi aikuisenkin häiriintyvän moisesta) Itsekin tietysti olohuoneessa olen, mutta enpä juuri katso telkkaa. Asia vaivaa mua hirveesti! Joudun joka ilta sanomaan miehelle, että laita hiljemmalle tv:tä jne. Hän sitäpaitsi ei kuule toisella korvalla, joten ääni on normaalia kovemmalla! Hän ei pidä asiaa pahana, vaikka poika kuulisikin paukuttelua yms. Mitä ootte mieltä äänien kuulemisesta...nythän puhuttiin vain kuvien näkemisestä???
Television äänet ovat stressaavia vauvalle, joka ei pysty/osaa yhdistää televisiosta tulevaa ääntä mihinkään. Normaalit äänet esim. lelu tippuu, äiti/isä puhuu yms. äänet vauva yhditää oikein, mutta televisiosta kuuluva älämölyääni on mielestäni pienen vauvan kiusaamista.
Vauvan keskushermosto on vielä erittäin kehittymätän ja keskushermostoa ei saisi ylikuormittaa liialla tekemisellä tai liioilla äänillä. Näin on sanonut lastenpsykiatri Jari Sinkkonen.
Meilla myos vauva katsoisi niin paljon kuin mahdollista ja joskus annankin katsoa jotain tylsaa ohjelmaa tai piirrettyja. Mutta yritapa selittaa asia miehelle, jolla on jatkuvasti telkku auki. Kuten joku muukin sanoi, han ei ajattele etta se olisi vauvalle harmillista, koska ei kuulema katsele vakivaltaisia juttuja. Olenkin nyt sanonut hanelle etta pitaa vauvaa sylissa " vaarinpain" jos itse katsoo telkkua. Jos vauva on lattialla, ja telkku on auki, paa kaantyy aina siihen suuntaan.
Hyva, etta tassa keskustelussa oli oikein faktatietoa asiasta, jota voin sitten miehelleni sanoa. On muuten ihmeellista, kun taalla Pohjois-Amerikassa oikein myydaan vauvojen dvd:ita (esim. Baby Einstein). Niissa on yhdistettyna esim. klassista musiikkia varikkaisiin juttuihin. Olisikohan niin, etta naissa kuva liikkuu hitaammin? Ainakin vauvat niista tykkaa.
Mie en taas kato ollenkaan telkkaria ennenkuin tyttö on nukkumassa, mutta esim. äidilläni on telkkari aina päällä ja tytsä makoilee lattialla sen edessä kun ollaan kylässä. Sinne se katse hakeutuu vaikka tulis miten " tylsä" keskusteluohjelma=)
Miusta se ei oo hyväks. Vauva ei ymmärrä näkemäänsä ja se kuvien välähtely voi olla kai aika stressaavaa, mene ja tiedä. Mutta meillä ei kuitenkaan ole telkku yleensä päällä, jos tyttö on hereillä.
-jossara ja typy 6kk ja risat-