Oliko teillä koulussa koskaan jälkiruokaa?
Minä vuosina kävit koulua ja jos teillä oli jälkiruokaa, niin minkälaista se oli? Meillä oli peruskoulussa 1998-1998 ainakin ala-asteella joskus maitokiisseliä ja hilloa sen kanssa kun oli ollut keittoruoka. Kiisseli ja hillo syötiin samalta lautaselta kuin keitto ilman, että lautasia huuhdeltiin välillä, mutta silti kiisseli oli olevinaan niin hirveän hyvää, vaikka siihen sekoittuikin hiukan lautasella olevaa keiton lientä. Joskus harvoin taisi olla jopa einesohukaisia tai jopa pieni jäätelöpuikko. Jälkiruokaa oli tosin harvoin, siksi kai se oli niin ihmeellistä. Kävin siis peruskoulun lisäksi 10-luokan samassa koulussa kun peruskoulun ja kävin siellä sekä ala-asteen että yläasteen. Siksi vietin samassa koulussa 10 vuotta.
Ammattikoulussa oli useamminkin jälkiruokaa, koska olin keittiölinjalla ja teimme luokalle usein aterian, joka oli eri ateria kuin varsinainen kouluruoka mutta korvasi sen. Ruoan kanssa oli aina jälkiruokaa, esim. kiisseleitä, rahkaa jne.
Kommentit (7)
90-luvulla muistan yläasteella kerran olleen jäätelöt jälkkärinä. Muuten en muista yhtään.
Hernekeittopäivänä oli einesohukaisia ja jotain hillontapaista.
Kävin peruskoulun noi 10 vuotta aiemmin ja sama muistikuva tuosta kiisselistä - tosin se syötiin omasta kiposta. Myös hernekeittopäivänä oli pannukakkua tai muutama pieni pyöreä lettu. Sitten joskus tuoremehua pyöreästä pikarista, jossa oli repäistävä kansi.
Oli sellaista marjajälkkäriä, missä oli sekaisin erilaisia marjoja jäisinä. Jotain mansikkaakin sai yrittää syödä ikuisuuden. Joskus oli marjarahkaa ja se oli ihan hyvää, ja joskus harvoin saatiin jäätelöpuikot.
Aloitin koulun -91.
Ehkä kerran vuoteen oli joku jäätelöpuikko, varmaan joskus toukokuussa. Aloitin koulunkäynnin vuonna 1974.
80-l ja joka päivä jälkiruokia, sellaisia suht terveellisiä.
Itse en koskaan ole ymmärtänyt jälkiruokien ideaa, enkä itse koskaan tee jälkiruokia.
Olen syntynyt -93, meillä oli laskiaisena laskiaispulla, runeberginpäivänä runebergintorttu, kesäloman alussa saatiin kuningatar-tuutit. Oisko joskus ollut jotain kiisseliäkin.