Onko 16-vuotias "nuori aikuinen"
Täällä isä sanoo niin: https://yle.fi/uutiset/3-12564142
Onko tuo nyt sellainen tilanne, että viisikymppiset aikuiset haluaa vaan lapset pois? Veljet oli muuttaneet vain hieman aiemmin kotoa. Eikö 16-vuotias ole ihan silkka teini?
Kommentit (10)
16-vuotias on vain teini, 19-vuotiaskin on vielä teini, mutta se on jotakin, mitä voisin kutsua "nuoreksi aikuiseksi".
"Topakka tyttö leipois jo 8-vuotiaana riisipiirakoita yksin vanhempien ollessa töissä."
Tulee mieleen myös se, että kaksi ekaa oli poikia, niin tämä kolmas tuntuu niin fiksulta ja kypsältä.
Ei ole aikuinen. Meidän 16-v. on ajatusmaailmaltaa vielä ihan lapsi, vaikka onkin hyvätapainen. Ehkä jotkut ovat aikaisemmin aikuismaisia. Itse opetan nuoria aikuisia, ja osa heistä on vielä 19-v. jotenkin osaamattomia ottaa vastuuta omista asioistaan.
Tuntuu jotenkin raa'alta. Onko tosiaan niin, että jotkut voi olla jo tuon ikäisenä valmiita? Ettei tule sitten kolmekymppisenä masennus liian varhaisesta aikuistumisesta ja siitä, kun pitää itse pitää huolta itsestään. Ettei muut pidä.
Teinihän 16v vielä on! Vasta kasvamassa aikuiseksi. Itse sanoisin, että 20-29 on nuori aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu jotenkin raa'alta. Onko tosiaan niin, että jotkut voi olla jo tuon ikäisenä valmiita? Ettei tule sitten kolmekymppisenä masennus liian varhaisesta aikuistumisesta ja siitä, kun pitää itse pitää huolta itsestään. Ettei muut pidä.
Luepa tuo juttu. Hän on muuttamassa lukion takia omilleen. Se on täysin normaalia. Minä ja veljeni olemme molemmat muuttaneet peruskoulun jälkeen kotoa, eikä mitään masennusta ole. Masennus tulee siitä, jos vanhemmat vangitsevat kotiin. Pieniltä paikkakunnilta suuri osa muuttaa heti peruskoulun jälkeen muualle.
Jutun tyttö on rikkaasta hyväosaisesta perheestä ja pois muutosta huolimatta tulee saamaan taloudellista tukea vanhemmiltaan. Kaikki eivät ole noin hyväosaisia.
Tämä tyttö voi vielä pärjätäkin, mutta kaikki kuusitoistavuotiaat eivät todellakaan pärjää vielä omillaan!
ihan teinejä 16-vuotiaat vielä ovat. 20-vuotiaasta eteenpäin ollaan nuoria aikuisia.