Ystävän huono itsetunto ja toksisuus
Ystävä siis kiukuttelee ja puhuu lähinnä negatiivisia asioita. On alkanut pikkuhiljaa haukkumaan minuakin. Ei reagoi positiivisiin kommentteihin tai tuota itse sellaista, tarttuu vain mahdollisiin riidanaiheisiin tai on hiljaa. Nykyään myös tulkitsee käytöstäni tavoilla, mitkä eivät ole tosia, esim. Jonkun viestin vahingoniloiseksi, ja sitten hyökkää kimppuuni tästä.
Mistä johtuu? Mitä voin tehdä? Alkaa käymään todella rasittavaksi olla hänen kanssaan tekemisissä kun pelkkää valitusta ja ilkeilyä..
Kommentit (16)
Sanoisin suoraan, miltä hänen käytöksensä sinusta tuntuu. Että voit kuunnella (jos siis haluat) jos hänellä on huolia, mutta selittämätöntä ilkeilyä et ota enää vastaan. Voi olla, että hän loukkaantuu, mutta varmaan on sitten parempikin, että vetäytyy elämästäsi, kunnes ehkä oppii kohtelemaan sua paremmin.
Yllä tulikin jo muutama hyvä ajatus.
Myös minulla on/oli tällainen kaveri. Otin linjan, että asiatasolla sanon oman näkemykseni ja mielipiteeni, mutta pidän tarkkaan varani, että en lähde samaan käytösmalliin ja asenteeseen mukaan. Aikansa toimi, mutta lopulta hän sitten itse päätti huutamalla ja haukkumalla panna välit poikki.
Pakko myöntää, että en ole kaivannut. Edelleen toivon hänelle kaikkea hyvää ja jos joskus hänen tilanteensa muuttuu, voidaan ihan hyvin jatkaa siitä, mihin jäätiin. Kenenkään rapasanko en kuitenkaan tahdo olla.
Mainittua masennusta pidän mahdollisena selityksenä, mutta ei se välttämätöntä ole. Ihmisellä saattaa olla muitakin syitä, jotka laittavat hänet käyttäytymään tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Selkeä masennus
Veikkaan myös vaikeaa masennusta. Sisko on tuollainen huonoina kausinaan, hän tosin menee ajoittain psykoottiseen masennukseen saakka. Todellinen luonne on huumorintajuinen ja ei nyt ehkä valoisa, mutta aika leppoisa.
Kyllä minä hermostun, jos minua mielestäni aiheetta aletaan itsepintaisesti syyttämään jostain, mutta olen varmaankin sitten se toksinen tyyppi. Koen että minua kohtaan on hyökätty ja puolustaudun vastaavasti, joten toinenkin saa oman osansa kyllä.
Kuulostaa masennukselta. Voit yrittää kertoa, miltä käytös sinusta tuntuu tai kysyä, vaivaako jokin häntä tai voitko olla avuksi.
Voi olla, että hän loukkaantuu, ja suhteenne hiipuu. Joka tapauksessa kissa kannattaa nostaa pöydälle tai vaihtoehtoisesti vain ottaa häneen etäisyyttä. On vaikeaa ja lopulta jopa sairastuttavaa, jos saa jatkuvasti osakseen kiukuttelua tai sellaista, että omat sanomiset käännetään täysin nurin.
Yksi entinen ystäväni käyttäytyi samankaltaisesti. Oli masentunut. Lopulta hän tulkitsi kaikki sanomiseni ja tekemiseni loukkaaviksi. Aloin itsekin ahdistua ja voida huonosti, kun hän syyllisti minua asioista, joita en ole tehnyt tai sanonut. Hän saattoi esimerkiksi suuttua siitä, kun kerroin löytäneeni kivan soittolistan, jota kuunnella töissä. Tämä loukkasi häntä, koska hän ei silloin käynyt töissä. Yritin kannustaa häntä hakemaan apua, mutta sekin tökki.
Lopulta hän haukkui minut pahasti ja syytti minua monenlaisista asioista (alkaen tästä musiikinkuuntelusta töissä). Emme ole enää tekemisissä. Episodi oli minullekin hyvin ahdistava, varmasti se oli sitä myös hänelle.
Toista ihmistä ei voi muuttaa. Voi suojautua eli lopettaa kanssakäymisen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa masennukselta. Voit yrittää kertoa, miltä käytös sinusta tuntuu tai kysyä, vaivaako jokin häntä tai voitko olla avuksi.
Voi olla, että hän loukkaantuu, ja suhteenne hiipuu. Joka tapauksessa kissa kannattaa nostaa pöydälle tai vaihtoehtoisesti vain ottaa häneen etäisyyttä. On vaikeaa ja lopulta jopa sairastuttavaa, jos saa jatkuvasti osakseen kiukuttelua tai sellaista, että omat sanomiset käännetään täysin nurin.
Yksi entinen ystäväni käyttäytyi samankaltaisesti. Oli masentunut. Lopulta hän tulkitsi kaikki sanomiseni ja tekemiseni loukkaaviksi. Aloin itsekin ahdistua ja voida huonosti, kun hän syyllisti minua asioista, joita en ole tehnyt tai sanonut. Hän saattoi esimerkiksi suuttua siitä, kun kerroin löytäneeni kivan soittolistan, jota kuunnella töissä. Tämä loukkasi häntä, koska hän ei silloin käynyt töissä. Yritin kannustaa häntä hakemaan apua, mutta sekin tökki.
Lopulta hän haukkui minut pahasti ja syytti minua monenlaisista asioista (alkaen tästä musiikinkuuntelusta töissä). Emme ole enää tekemisissä. Episodi oli minullekin hyvin ahdistava, varmasti se oli sitä myös hänelle.
Olen tuo joka kertoi systeristään. Oletko varma että ystäväsi oli koko ajan realiteeteissa? Mun siskon jutut alkaa olla aina hämärän tuolta puolen kun sukelletaan syvään laitaan. Ei siis mitään totaaliharhaista kuten syyttelyä varastelusta, mutta ihme luuloja että ajattelen hänestä pahoja, yritän tarkoituksella loukata joillain täysin randomilla asioilla tms. Siitä aina tietää että aletaan lähestyä hälytysrajaa. Ja siis sisko ei ole perusluonteeltaan tällainen.
Vaikea-asteisessa masennuksessa harhaluuloisuus ja pakkoajatukset ovat aika yleisiä. Ei sillä että niitä tarvitsisi kenenkään kestää, mutta ei kannata ottaa kovin henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa toksisuus?
Huonoa käytöstä, joka tuhoaa ihmissuhteet ja myrkyttää ilmapiirin sekä toksisen ihmisen oman päänupin.
Esimerkki: Toksinen maskuliini on setämies, joka öyhöttää ja on sitä mieltä, että hän yksin on oikeassa, vain hänen ongelmansa tärkeitä ja kaikki muut ihmiset vääränlaisia ja väärässä.
Et taida lukea kovin paljon kun et tunne käsitemerkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa toksisuus?
Huonoa käytöstä, joka tuhoaa ihmissuhteet ja myrkyttää ilmapiirin sekä toksisen ihmisen oman päänupin.
Esimerkki: Toksinen maskuliini on setämies, joka öyhöttää ja on sitä mieltä, että hän yksin on oikeassa, vain hänen ongelmansa tärkeitä ja kaikki muut ihmiset vääränlaisia ja väärässä.
Et taida lukea kovin paljon kun et tunne käsitemerkityksiä.
Viimeinen lause yläpuolella on mainio esimerkki toksisesta käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo joka kertoi systeristään. Oletko varma että ystäväsi oli koko ajan realiteeteissa? Mun siskon jutut alkaa olla aina hämärän tuolta puolen kun sukelletaan syvään laitaan. Ei siis mitään totaaliharhaista kuten syyttelyä varastelusta, mutta ihme luuloja että ajattelen hänestä pahoja, yritän tarkoituksella loukata joillain täysin randomilla asioilla tms. Siitä aina tietää että aletaan lähestyä hälytysrajaa. Ja siis sisko ei ole perusluonteeltaan tällainen.
Varma en tietenkään ole. Ystäväni syyttely oli myös tuota sarjaa, että hänestä muka ajatellaan pahaa tai että häntä halutaan tarkoituksella loukata. Monesta viattomasta kommentista, kuten päivän kuulumisista, hän sai väännettyä jotain, mistä loukkaantua tai syyttää toista. En ainakaan silloin ajatellut, että olisi menettänyt täysin todellisuudentajunsa, vaan että vain tulkitsi kaikki asiat todella negatiivisesti tai oli jo valmiiksi puolustuskannalla. Episodista on vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varma en tietenkään ole. Ystäväni syyttely oli myös tuota sarjaa, että hänestä muka ajatellaan pahaa tai että häntä halutaan tarkoituksella loukata. Monesta viattomasta kommentista, kuten päivän kuulumisista, hän sai väännettyä jotain, mistä loukkaantua tai syyttää toista. En ainakaan silloin ajatellut, että olisi menettänyt täysin todellisuudentajunsa, vaan että vain tulkitsi kaikki asiat todella negatiivisesti tai oli jo valmiiksi puolustuskannalla. Episodista on vuosia.
Oliko hän aiemmin erilainen? Tapahtuiko muutos ajan saatossa?
Minulla oli samantyyppinen kaveri.
*
*
*
*
oli.