Mä en tajua tuota Kelataksi systeemiä.
Maksat yhdensuuntaisesta matkasta enintään 25 euron omavastuun.
Itse tässä jalkapaketissa mietin tulevia lääkärireissuja, että miten tuommoinen kannattaa. Hoitsu sano, että hän kirjoittaa mulle sen luvan (?), että pääsen sitten kulkemaan. Mun käyttämäni palvelut ovat n. kolmen kilsan päässä, ettei tuo 25 e mitenkään täyty. Lähin julkisen liikenteen pysäkki on vajaan kilsan päässä, että se on poissa laskuista. Vai pitääkö mennä taksilla siihen? Nykyään minimi on kympin, että kalliiksi tulis sekin.
Lääkärireissu viimeksi otti taksilla rapiat 12 euroa. Ja niitä kun toistaiseksi tulee pari per päivä, pari kertaa viikossa.. kestääköhän talous tätä?
Kommentit (8)
Vaikka yhdensuuntainen matka sulla olis alle 25 euroa eli jää kokonaan itse maksettavaksi, on sen ottaminen Kela-taksina kuitenkin hyödyllistä. Koska omavastuiden maksimimäärä eli matkakatto vuodessa on jotain 300 euroa, saat loppuvuoden Kela-taksimatkat ilmaiseksi jos se matkakatto ylittyy.
Ja siis matkakattoon lasketaan vain ne matkat jotka oot tilannut kela-taksin kautta, ei omin päin itse tilattuja.
Jotkut taksit veloittavat (laittomasti) sen 25 euroa, vaikka normaalihinta jäisikin alle.
Ei kelataksissa pitäisi olla kympin lähtöhintaa, koska kela-ajot on kilpailutettu ja ne on huomattavasti halvempia kuin normaali taksikyyti.
Jokainen maksamasi kyyti kerryttää vuosiomavastuuta, joten jos joudut tuon 12 euron kyydin ottamaan tarpeeksi monta kertaa niin kyllä se 300 euron vuosiomavastuu täyttyy ja sen jälkeen kelakuljetukset ovat osaltasi ilmaisia vuoden loppuun saakka.
Kiitos!! <3
Mä olen ollut täysin tietämätön tuosta maksukatosta. Olisi varmaan pitänyt tutkia asiaa enemmän.
Olishan tässä kuskeja ollut, mutta mä en aina halua niitä vaivata. Nuorilla on omatkin menonsa ja koulu aikaan päivällähän noi mun lääkärireissut kuitenkin on.
AP
Hoitsut ei kirjoittele mitään lupia, vaan ainoastaan todistuksen kelalle. Sen oletteko oikeutettu kelataksimatkaan, päättää kelataksikeskus kun soitat sinne ja tilaat taksia.
Miksi ihmeessä jalka paketissa käydään sairaalassa pari kertaa viikossa? Ei kuulosta normaalilta.
Maksat sen mitä se maksaa, kunnes katto täyttyy jonka jälkeen kelataksi on ilmainen. Lyhyillä matkoilla ja harvoin on aika turha. Meillä toimi kuntoutusmatkalla, matka 250km, hinta 25e.