Opintolaina ja toimeentulotuki?
Hei,tietääkö joku? Minulle on mahdollisesti tulossa tilanne että joudun hakemaan tt-tukea sähkölaskuun ensi talvena. Olen opiskelija ja jostain syystä myönnetty opintolaina on siirretty könttäsummana tililleni. On siis noin 3000€.. Miten tämä käytännössä menee kun lainahan on mitoitettu noin 300€/kk käytettäväksi,onko tt-tuen saaminen mahdollista nyt kun koko potti on toisella tililläni ja siirrän sitä sen 300€ joka kuukausi käyttötililleni niinkuin kela on laskenut että riittää. Kummallista että tuollainen summa mätkähtää kerralla opiskelijalle.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
no sittenhän sulla on muissa kuissa tulot 0e, eli menet tuet vain tuolta yhdeltä kuulta kun oli suuret 3 tonnin tulot
Eihän vaan tt-tuki lasketaan niin että se kaikkien laskujen jälkeen pitää jäädä se 400€ elämiseen ja jos olen saanut tonneja rahaa,se mitoitetaan tuleville kuukausille. Totuus on se että sähkölaskun jälkeen jää ehkä reilu satku köyttörahaa niin olettaisin että saisin sen puuttuvan summan tt-tukena 🧐 Jos yhtään oikein olen ymmärtänyt...?
AP
Sinun täytyy toimittaa tiliotteet perustoimeentulotukihakemuksen yhteydessä. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus: jos sinulla on 1.) oikeus muuhun tuloon 2.) rahaa tilillä, ei sitä myönnetä.
Saattaa olla, että pyytävät käyttään enemmän opintolainaa rahoitaan elämisen.
Toimeentulotuessa opintolaina jaksotetaan niille kuukausille, joille se on myönnetty, vaikka laina maksettaisiin kerralla. Vaikka lainan käyttäisi heti, niin silti se otetaan jaksotettuna tulona huomioon toimeentulotukilaskelmassa.
Pihlis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no sittenhän sulla on muissa kuissa tulot 0e, eli menet tuet vain tuolta yhdeltä kuulta kun oli suuret 3 tonnin tulot
Eihän vaan tt-tuki lasketaan niin että se kaikkien laskujen jälkeen pitää jäädä se 400€ elämiseen ja jos olen saanut tonneja rahaa,se mitoitetaan tuleville kuukausille. Totuus on se että sähkölaskun jälkeen jää ehkä reilu satku köyttörahaa niin olettaisin että saisin sen puuttuvan summan tt-tukena 🧐 Jos yhtään oikein olen ymmärtänyt...?
AP
Helsinki on ainakin jäätävä 500e KK.elämiseen.Kaupunkien,kuntien toimentulotuki on netissä nähtävissä ilman kirjautumista.Kuin mikä oikeuttavat toimentulotukeen. Laita hakuun toimentulo tuki! Toimentulo tuen määrä ,laskenta.
Ajattelitko, että opiskelija saa toimeentulotukea? Noup. Opiskelijan tuloiksi lasketaan myös laina. Oli sitä nostanut tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko, että opiskelija saa toimeentulotukea? Noup. Opiskelijan tuloiksi lasketaan myös laina. Oli sitä nostanut tai ei.
Opintolainan nostaminen on EDELLYTYS toimeentulotuen saamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Se lasketaan tuloksi, joten yksinäinen opiskelija ei toimeentulotukea saa. Sellainen voi saada, jolla on lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Se lasketaan tuloksi, joten yksinäinen opiskelija ei toimeentulotukea saa. Sellainen voi saada, jolla on lapsia
Ei. Opintolainan nostaminen on edellytys toimeentulotuen saamiselle, ts. pelkkää opintotukea saava ei voi hakea tt-tukea
Opiskelijana sinulle todennäköisesti annetaan opintolainan lisäksi sosiaalitoimesta sosiaalista lainaa, et hyvin todennäköisesti tule saamaan etuuksia/tukia opintotuen lisäksi. Siis olettaen että olet Suomen suomalainen.
Toimeentulotukea saa kun tili on tyhjä.
Lukiota käyvän ei tarvitse nostaa opintolainaa elämänsä rahoittamiseen, vaan on oikeutettu toimeentulotukeen (siis jos muut tulot jäävät pieniksi). Lueskelin juuri kelan sivuilta tätä, kun oma teini muutti omilleen lähemmäs koulua. Hänellä nyt on tilillä rahaa edelleen, joten toimeentulotukea ei vielä kannata edes hakea, katsotaan myöhemmin sitten uudestaan, jos ei pääse töihin syksyksi.