Varhaiset vaihdevuodet ja hkh
Gyne totesi vaihdevuosien alkaneen ja määräsi hormonikorvaushoidon (laastari). Kysyin onko olemassa raskauden mahdollisuutta, tarvitsenko ehkäisyä. Hän oli sitä mieltä ettei ehkäisyä enää tarvita. Nyt on ensimmäinen laastaripaketti menossa, 14 vrk aloituksesta ja aivan selvät ovulaatio-oireet (alavatsakipu, paksu lima). Uskaltaako tuohon gynen arvioon luottaa? Voiko ovisoireet olla muuta hormonioiretta?Onko kellään kokemusta? 668
Kommentit (5)
Milloin kuukautisesi ovat loppuneet? Minulle gyne sanoi, että sitten kun kuukautiset ovat vuoden verran olleet pois, voi myös ehkäisyn jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Ovisoiretta muistuttavat oireet johtuvat todennäköisimmin niistä laastarin hormoneista eikä ovulaatiosta. Luottaisin itse gyneen ehkäisyn tarpeen suhteen.
Nimenomaan näin! Noi on nomaaleja oireita, varsinkin jos on yhdistelmä laastari, jolla tulee "kuukautiset". Oireet voivat olla paljon voimakkaammat kuin omissa kuukautisissa.
Laastari on kuin ehkäisypillerit. Voi olla, että täytyy kokeilla toista merkkiä, jos oireet ovat liian voimakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Milloin kuukautisesi ovat loppuneet? Minulle gyne sanoi, että sitten kun kuukautiset ovat vuoden verran olleet pois, voi myös ehkäisyn jättää pois.
Kuukautiset jäi pois silloin kun aloitin hormoniehkäisyn ja siitä vaihdettiin lennossa hormonikorvaukseen eli edelliset kuukautiset on olleet vuosia vuosia sitten. AP
Minä sain evolve-nimisen laastari pari kuukautta sitten. Ei siitä tullut minulle mitään oireita.
Ovisoiretta muistuttavat oireet johtuvat todennäköisimmin niistä laastarin hormoneista eikä ovulaatiosta. Luottaisin itse gyneen ehkäisyn tarpeen suhteen.