Kumpi on oikeassa?
Meillä on kellarikerroksessa ns. vilpolahuone, jota käytän useimmin vain minä, mies käyttää saunoessaan. Mies jättää sinne välillä tavaroitaan (vaatteita, reissukassi, ostoksia, pois meneviä tavaroita jne) ja minä sanon hänelle ja hän vie ne paikoilleen. Tämä siksi, että huone on kellarin ja saunan sisäänkäynti. Aiemmin huone oli vain romuvarasto, mutta miehen kanssa yhdessä ja yhteisestä sopimuksesta rempattiin se vilpolaksi. Kellarissa on kaksi muutakin huonetta säilöä rojua ja pesuhuoneessa on myös pyykkikoneet, eli vaatteet voisi olla siellä, varsinkin jos ovat likaisia.
No nyt olen ollut sairaana koko kevään ja kesän, enkä ole pihalla ja tuolla vilpolassa ollut, niin sehän oli täynnä miehen tavaroita. Minä en käytä saunaa, niin kannoin kaikki tavarat saunaan, pyyhin pöydät ja aloin nauttimaan kesästä, mies oli mökillä. No mies tuli viikon pääsyä mökiltä ja aikoi mennä saunaan. Hän tuli todella vihaisena kyselemään miksi sauna on täynnä tavaraa. Kerroin, että ne ovat hänen tavaroitaan ja hän oli ne kesän ja kevään aikana kerännyt sinne vilpolaan. Hänen mielestä minun olisi pitänyt viedä ne kaikki omille paikoilleen tai antaa olla. Nyt hän on pitänyt mykkäkoulua eilisestä asti ja tavarat on edelleen saunassa, odottavat kuulemma, että minä vien ne paikoilleen.
Tekisi mieli lastata ne romut autoon ja viedä kaatopaikalle. En tarvitse saunaa ja se on puusauna, niin ei ne siellä ole mikään paloriskikään, olkoot siellä.
Olisiko muka minun pitänyt siivota miehen tekemät monen kuukauden aikana tulleet sotkut, siksi vain, etten ole hänelle ollut huomauttelemassa tavaroista yksi kerrallaan?
Kommentit (17)
Oikea syy valitukselle on joku muu kuin tavarat. Miksi et ole ollut miehen mukana mökillä?
Vierailija kirjoitti:
Oikea syy valitukselle on joku muu kuin tavarat. Miksi et ole ollut miehen mukana mökillä?
Koska oli siellä kavereidensa kanssa. En olisi halunnut lähteä heidän kanssa, urheilua, urheilun katsomista ja kaljan juontia koko reissu. Eivätkä he olisi minua mukaan halunneet.
Ehkä sitä vaan hävettää, että oli jättänyt sulle tommosen sotkun ja nyt purkaantui noin.
Tietenkään sinä et siivoa miehen tavaroita.
Sulla on omituinen käsitys siitä, millainenn huone vilpola on. Kellarissa oleva eteinen ei ole vilpola.
Sen pitäisi todellakin olla vilpola ja sauna-alue. Miksi mies ostaa jos kerran unohtaa jonnekin ostamansa (ei ilmeisesti tarvitsekaan?) tai vie suoraan muualle. Likaiset vaatteet pyykkikoriin tai koneeseen, niiden viereen edes kassi. Poismenevät tavarat pitäisi poistaa koko talosta jo tai romuhuoneeseen yhteen kohtaan setvittäväksi laatikoihin. Kummallakin pitäisi olla oma talo. Vaatteille on vaatehuone /kaappi jos puhtaat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vilpola
Se on eijavilppaan huone?
Jos sinä olisit laittanut ne tavarat "paikoilleen", joutuisit nyt etsimään niitä miehellesi, kun hän niitä taas tarvitsee.
Kun laittaa itse omat tavaransa paikoilleen, tietää sitten, missä ne ovat, kun niitä tarvitsee.
Minä ja puolisoni olemme tässä asiassa samoilla linjoilla. Jokainen laittaa käyttämänsä tavarat takaisin sinne, mistä on ottanut, niin seuraava käyttäjä taas löytää sen helposti.
Lapsetkin järjestää oman vaatekaappinsa, jolloin hän tietää, mitä mistäkin löytyy. Tarvittaessa olen ollut kaverina kaappia järjestämässä, kun lapsi ei ole vielä itse osannut.
tuikatkaa koko pska tuleen ja vetäkää lärvit päälle. Ai niin, ja karaokea.
No en tiedä kuka oisi tuossa nyt sitten absouuttisen oikeassa. Olet siis selvästi sanonut useammin että toivot, ettei Vilpolaa käyttäisi tavaroiden säilytykseen? Mies on ilmeisesti jostain syystä asiasta eri mieltä? miksi? Jos ei ole mitään järjellistä syytä, niin sinällään oot tuossa mielestäni näillä tiedoin oikeassa, ettei käytettäsi tilaa varastona, kun oleskelutilaksi se on rempattu ja pulaa säilytystiasta ei imeisesti siis ole muutenkaan.
Toisaalta ei nyt kuulosta kauhean järkevältä toimelta kasata noita tavaroita saunaankaan. Kerroit että kellarissa olisi ollu varastotilaakin. Siksi tuo kuulostaa vähän lapselliselta koston tapaiselta mielenosoitukselliselta toimelta. Et oisi voinut odottaa miestä reissusta ja pyytää siivoamaan tavaransa ja kunnoa puhua asia läpi, että pitäisi tilan siistinä, tai viedä kamat varastotilaan? Vilpolatia ei ole kuitenkaan ollut kenenkään käytössä uheidesi mukaan moneen kuukauteen. Tavallaan ymmärrän jos olet asiasta puhunut jo useaemman kerran aiemmin, mutta miksi pitää itse alkaa vähän lapsellisuuksiin, vaikka toinen toimisi vähän kehnosti tässä asiassa.
Joka tapauksea tavarat on miehen jättämiä ja hän voi viedä ne paikoilleen. Sinä voisit kuitenkin myös pyytää anteeksi että kasasit ne saunaan miehen saunomisen estämään (mielestäni tarpeetonta) kun sua ärsytti. Mies voisi pahoitella ettei ole jaksanut pitää tilaa siistinä, toisaata ymärrän vähän sitäkin että on ipsunut, kun tiaa ei oe käytetty.
Tietty jos mies jatkuvasti ei ota sua ja sun toiveita ja yhteisesti sovittuja juttuja muutenkaan huomioon, niin ehkä hän kaipasi jonkinlaista herätystä asiassa. Suhde ei kyllä silloin ole kunnossa muutenkaan isommatakaan osin. Hankala nyt täältä kertoa ihan tarkkaa mielipidettä sitten asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vilpola
Vilpola on jonkinlainen veranta, kuisti tai eteinen.
Meillä sanotaan vilpolaksi tuota huonetta jossa on sohva, pöytä, peili, pyyhkeet säilössä ja kulku kellarista ulos ja toiselta puolelta pääsee käytävään, josta pesuhuoneeseen, varastoon ja yläkertaan.
Se huone missä on ovi ulos asuin kerroksessa on meillä veranta.
Eli ainakin joillekin vilpola = saunatupa, jonne tullaan huoahtamaan saunomisen välissä ja lopuksi. Nimi vilpola viittaa mielestäni siihen, että siellä on viileää, ehkä osin avoin ulos.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä kuka oisi tuossa nyt sitten absouuttisen oikeassa. Olet siis selvästi sanonut useammin että toivot, ettei Vilpolaa käyttäisi tavaroiden säilytykseen? Mies on ilmeisesti jostain syystä asiasta eri mieltä? miksi? Jos ei ole mitään järjellistä syytä, niin sinällään oot tuossa mielestäni näillä tiedoin oikeassa, ettei käytettäsi tilaa varastona, kun oleskelutilaksi se on rempattu ja pulaa säilytystiasta ei imeisesti siis ole muutenkaan.
Toisaalta ei nyt kuulosta kauhean järkevältä toimelta kasata noita tavaroita saunaankaan. Kerroit että kellarissa olisi ollu varastotilaakin. Siksi tuo kuulostaa vähän lapselliselta koston tapaiselta mielenosoitukselliselta toimelta. Et oisi voinut odottaa miestä reissusta ja pyytää siivoamaan tavaransa ja kunnoa puhua asia läpi, että pitäisi tilan siistinä, tai viedä kamat varastotilaan? Vilpolatia ei ole kuitenkaan ollut kenenkään käytössä uheidesi mukaan moneen kuukauteen. Tavallaan ymmärrän jos olet asiasta puhunut jo useaemman kerran aiemmin, mutta miksi pitää itse alkaa vähän lapsellisuuksiin, vaikka toinen toimisi vähän kehnosti tässä asiassa.
Joka tapauksea tavarat on miehen jättämiä ja hän voi viedä ne paikoilleen. Sinä voisit kuitenkin myös pyytää anteeksi että kasasit ne saunaan miehen saunomisen estämään (mielestäni tarpeetonta) kun sua ärsytti. Mies voisi pahoitella ettei ole jaksanut pitää tilaa siistinä, toisaata ymärrän vähän sitäkin että on ipsunut, kun tiaa ei oe käytetty.
Tietty jos mies jatkuvasti ei ota sua ja sun toiveita ja yhteisesti sovittuja juttuja muutenkaan huomioon, niin ehkä hän kaipasi jonkinlaista herätystä asiassa. Suhde ei kyllä silloin ole kunnossa muutenkaan isommatakaan osin. Hankala nyt täältä kertoa ihan tarkkaa mielipidettä sitten asiaan.
Mies siis käyttää tilaa ja on käyttänyt tässä kesällä, sekä istuskeluun saunan jälkeen, että läpi kulkuun kellariin, mutta häntä ei nuo tavarakasat häiritse, siirtelee niitä, kun ovat tiellä. Minua tuo taas häiritsee, miksei voi viedä omille paikoilleen? Olisin voinut kasata ne varastoon, mutta minun pitää käyttää sitä varastoa välillä ja tiedän, että ne olisi ollut siellä sitten taas kuukausitolkulla. Välillä on löytynyt kasoja homehtuneita vaatteita, kun siihen on kasattu jotain kosteaa ja jätetty olemaan. Siksi vein ne tavarat saunaan, että olisivat tiellä ja mies joutuisi ne siivoamaan.
Mutta olet varmaan oikeassa ja pitää pyytää sitä anteeksi, mutta saa kyllä itse hoitaa tavaroiden siivoamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies siis käyttää tilaa ja on käyttänyt tässä kesällä, sekä istuskeluun saunan jälkeen, että läpi kulkuun kellariin, mutta häntä ei nuo tavarakasat häiritse, siirtelee niitä, kun ovat tiellä. Minua tuo taas häiritsee, miksei voi viedä omille paikoilleen? Olisin voinut kasata ne varastoon, mutta minun pitää käyttää sitä varastoa välillä ja tiedän, että ne olisi ollut siellä sitten taas kuukausitolkulla. Välillä on löytynyt kasoja homehtuneita vaatteita, kun siihen on kasattu jotain kosteaa ja jätetty olemaan. Siksi vein ne tavarat saunaan, että olisivat tiellä ja mies joutuisi ne siivoamaan.
Mutta olet varmaan oikeassa ja pitää pyytää sitä anteeksi, mutta saa kyllä itse hoitaa tavaroiden siivoamisen.
Pahoittelut lukuisista kirjoitusvirheistä edellisessa kommentissani, voisin vähän oikolukea ennenkun lähetän....tekosyynä huono näppis...
Juu, siis tarkoitin kai tuolla, ettei tilaa ole käytetty viime kuukausina sitä, ettet sinä ole käyttänyt Vilpolaa pitkään aikaan ja vain mies vähän käyttänyt, ja häntähän ei roina siellä näytä haittaavan... Toivottavasti saatte sovun aikaiseksi, mies vie tavaransa paikoilleen ja tila pysyy kohtuu siistinä jatkossa.
Erotkaa.