Voiko reilusti ylipainoinen terveydenhoitaja olla mielestäsi ammattiuskottava?
meidän neuvolaterkka on todella isokokoinen, ei vain pyöreä vaan ihan jo sairaalloisen ylipainon puolella.
Mulla on isoja ongelmia pitää häntä uskottavana ja kuunnella hänen neuvojaan. Tää alkoi jo raskausaikana, kun hän huomautti mulle liikakiloista - mulle tuli odotusaikana 13kg painoa ja saisi kuulemma tulla vain 10kg. Kyseessä kolmas raskauteni, kaikissa tullut tuo sama 12-15kg ja olen ollut alkupainossa n. 3kk synnytyksestä. Joten mielestäni huomauttelu oli turhaa.
Nyt sitten kommentoi vauvani syömisiä ja nukkumisia aika kärkkäästi. Teen juuri niin kuin itse näe parhaaksi, mutta olen miettinyt, että ottaisinko hänen sanomisensa enemmän tosissaan jos hän olisi uskottavampi "terveyden"hoitaja ulkomuodoltaan?
Kommentit (28)
vaikka tietoa, tahtoa ja taitoa olisi, niin joskus terkkarit kyllä saarnaavat tai nälvivät ohjaamisen sijasta.
"kommentoi" tai "saarnaa" vaan _ohjaamme_.
Kyllähän tietoa, taitoa ja tahtoa pitäisi näillä kaikilla olla suorittaa asiat mallikkaasti ja esimerkillisesti - eikö?
huoh...
Voi olla, että olen pikkumainen ja typerä,
ap
[/quote]
Erityislapsi voi olla myös vilkas, kuriton tai huonosti kasvatettu. Diagnoosin saa lapselleen kuka tahansa, joka ei omaa heikkouttaan kasvattajana voi tunnustaa.
Ei ole kyse gynekologin sairauden hoitamisesta vaan "kyllähän jokainen tietää, että ainoat tavat suojautua sukupuolitaudeilta on kondomi tai pidättäytyminen". Eli siis "kunnon gyne" ei sairasta, eikä tee/ole tehnyt virheitä. Seuraavan kerran mennessäsi gynelle muista, ettei hän välttämättä olekaan uskottava ;)
Mutta kuinka oppilaiden vanhemmat voivat määritellä äidinkielenopettajan uskottavuuden, jos hän näyttäytyessään puhuu vain murretta...?
Mihin tämä rajanveto yksityisasioiden ja ammattiasioiden välillä perustuu? Gynen terveysriski sukupuolitauti on hänen oma asiansa, mutta ei th:n ylipaino?
Myös ylipaino voi johtua monesta eri asiasta ja vain harvalla niistä on tekemistä ammattitaidon kanssa - eikö?
Tiedän toki, että edelleen väestöstämme löytyy runsain mitoin niitä, jotka eivät näe metsää puilta. Mutta toisaalta tiedän myös sen, että nämä painokeskustelut ovat paisuneet aivan käsittämättömiin sfääreihin ja ihmiset takertuvat, ahdistuvat ja kärsivät aiheesta. Rennomminkin voisi ottaa.
Erityislapsi voi olla myös vilkas, kuriton tai huonosti kasvatettu. Diagnoosin saa lapselleen kuka tahansa, joka ei omaa heikkouttaan kasvattajana voi tunnustaa.
Kenellä tahansa voi olla erityislapsi. Se ei vielä kyseenalaista opettajan neuvojen uskottavuutta. Sen sijaan se kyllä kyseenalaistaa, jos oppilaiden vanhemmat huomaavat, että omien lastensa kanssa opettaja on aivan avuton tollo.
Ei ole kyse gynekologin sairauden hoitamisesta vaan "kyllähän jokainen tietää, että ainoat tavat suojautua sukupuolitaudeilta on kondomi tai pidättäytyminen". Eli siis "kunnon gyne" ei sairasta, eikä tee/ole tehnyt virheitä. Seuraavan kerran mennessäsi gynelle muista, ettei hän välttämättä olekaan uskottava ;)
Sukupuolitautitartunnan voi saada aviossa puolisoltakin, tai synnytyksessä omalta äidiltään. Gyne joka pui sukupuolitautejaan ja turvaseksipuutteitaan niin, että ne tulevat asiakkaiden korviin, on kyllä vaarassa menettää osan uskottavuudestaan, ei voi mitään. Edellinen gyne jolla kävin oli muuten noin 130-kiloinen mies joka piti minulle 50-kiloiselle saarnan painonhallinnan ja liikunnan tärkeydestä, vaikka halusin vain saada kierukan pois.
Mutta kuinka oppilaiden vanhemmat voivat määritellä äidinkielenopettajan uskottavuuden, jos hän näyttäytyessään puhuu vain murretta...?
Keskimäärin kaikki ihmiset puhuvat puhekieltä.
[I]Mihin tämä rajanveto yksityisasioiden ja ammattiasioiden välillä perustuu? Gynen terveysriski sukupuolitauti on hänen oma asiansa, mutta ei th:n ylipaino?
Luetun ymmärtämistä, luetun ymmärtämistä... Sukupuolitauti on gynen yksityisasia. Ammattiasia, josta mainitsin oli maanviljelijän sato.
Terveydenhoitajan ylipainoa en väittänyt missään kohtaa muuksi kuin hänen yksityisasiakseen, mutta se on sellainen yksityisasia, jonka terveydenhoitajan asiakkaat havaitsevat asiakastilanteissa, ja vaikka olisi kuinka mukavaa ajatella, ettei asiakkaiden havaitsemat yksityisasiat vaikuta heidän mielikuviinsa ammattilaisista niin kyllä ne vaikuttavat. Jos ammattilaisesta tulee selvästi sellainen mielikuva, että hän ei itsekään usko omia neuvojaan niin miksi asiakkaan täytyisi? Miten tehokas olisi sellaisen papin saarna, joka ryyppää, käyttää huumeita, tekee huorin ja hakkaa lauantai-iltaisin teinejä kadulla? Practice what you preach ei ole kiva ohje mutta se on aika hyvä ohje jos haluaa tulla otetuksi vakavasti. Ainakin sellaisissa asioissa, joissa on riski jäädä asiakkaille "kiinni".
Myös ylipaino voi johtua monesta eri asiasta ja vain harvalla niistä on tekemistä ammattitaidon kanssa - eikö?
Totta. Mutta tässä keskustelussa ei ollut kyse pelkästään terkkarin ammattitaidosta vaan ammatillisesta uskottavuudesta. Ne ovat ainakin osaksi eri asioita.
Tiedän toki, että edelleen väestöstämme löytyy runsain mitoin niitä, jotka eivät näe metsää puilta. Mutta toisaalta tiedän myös sen, että nämä painokeskustelut ovat paisuneet aivan käsittämättömiin sfääreihin ja ihmiset takertuvat, ahdistuvat ja kärsivät aiheesta. Rennomminkin voisi ottaa.
Aika moni näyttää ahdistuvan siitäkin tosiasiasta, että terkkarin ylipaino tulee huomatuksi asiakkaiden taholta.
huomattavan ylipainoinen terkka.
Kieltämättä tuli vaivaantunut olo kun puhui mulle painon noususta joka kerta. Olen itse alipainoinen ja joka raskaudessa paino nousee,mutta imettäessä menee taas miinuksen puolelle.
Joskus tuntui että häntä itseäänkin hävetti paasata painostani.
Muutoin hän oli kyllä mukava ja asiansa osaava.
Eli kyllä minusta "syö" uskottavuutta ylipaino.
Toisen ammattiin kuuluu potilaan/asiakkaan painosta huomauttaminen. Sen ymmärrän.
Muuten mun päähän ei mahdu, että miksi jonkun takapuolta kaivaa toisen ihmisen ylipaino. Onko oma elämä vähän tyhjää? Pitäiskö hankkia vaikka joku harrastus?
Itse olen laihduttanut vajaat kolkyt kiloa, eikä mua vieläkään kiinnosta, että onko joku muu ylipainoinen, alipainoinen vai sopusuhtainen.
Ihminen on niiiiiiiin paljon muuta kuin paino.
Äidinkielenopettajan siis pitää puhua aina huoliteltua yleiskieltä - niinkö? Hassua ajatella noin, kun murteetkin ovat sitä ihan oikeaa suomea. T. Äikänope, joka puhhuu murretta kun siltä tuntuu
Opettaja, jolla on erityislapsi, saattaa toimia vanhempana lapsensa kanssa mallikkaasti ja esimerkillisesti, noudattaen niitä hyviä neuvoja, joita antaa omien oppilaidensa vanhemmille, tai sitten ihan päinvastoin kuin itse neuvoo, ja jos vanhemmat saavat tietää opettajan omista huonoista tavoista, niin kyllä se vaikuttaa siihen, miten he suhtautuvat opettajan antamiin ohjeisiin, halutaan tai ei. Gynekologin sukupuolitaudit eivät tavallisesti tule vastaanottotilanteessa ilmi, mutta hänkin voi hoitaa tautinsa joko hyvin tai jättää hoitamatta. Kyllä moni hiukan hymähtäisi sellaisen gynen turvaseksineuvoille, jonka tiedettäisiin hyppivän sängystä sänkyyn ilman kondomia ja jolla tiettävästi on hyppykuppa jonka hän on jättänyt hoidattamatta. Murre on suomen kieltä siinä missä kirjakielikin, joten en tiedä, miten opettajaesimerkkisi liittyy tähän. Jos opettaja ei osaa murteen puhumisensa vuoksi opettaa kirjakieltä tilanteissa, joihin kirjakieli kuuluu, niin sittenhän hän tietysti on hiukan epäpätevä.
Maanviljelijäesimerkkisi on hiukan eri asia kuin gyne ja ope siinä mielessä, että on kyse gynen ja open yksityisasioista, jotka vaikuttavat tai ovat vaikuttamatta ammattiuskottavuuteen, mutta maanviljelijän satohan on nimenomaan maanviljelijän ammatillinen asia. Sato voi tuhoutua monista syistä, joista vain osalla on tekemistä sen kanssa, osaako hän ammattinsa vai ei, mutta ei juuri kukaan kyllä ota vastaan maanviljelysneuvoja ihmiseltä, jonka omat pellot ovat vuosi vuoden jälkeen henkihieverissä ilmiselvästi huonon hoidon takia.
On kaunista ja ihanteellista ajatella, ettei ammattiroolin ulkopuoliset asiat ja ihmisen itsestään antama mielikuva vaikuttaisi asiakkaiden asenteisiin, mutta ei se ole totta.