Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko reilusti ylipainoinen terveydenhoitaja olla mielestäsi ammattiuskottava?

Vierailija
20.08.2008 |

meidän neuvolaterkka on todella isokokoinen, ei vain pyöreä vaan ihan jo sairaalloisen ylipainon puolella.

Mulla on isoja ongelmia pitää häntä uskottavana ja kuunnella hänen neuvojaan. Tää alkoi jo raskausaikana, kun hän huomautti mulle liikakiloista - mulle tuli odotusaikana 13kg painoa ja saisi kuulemma tulla vain 10kg. Kyseessä kolmas raskauteni, kaikissa tullut tuo sama 12-15kg ja olen ollut alkupainossa n. 3kk synnytyksestä. Joten mielestäni huomauttelu oli turhaa.

Nyt sitten kommentoi vauvani syömisiä ja nukkumisia aika kärkkäästi. Teen juuri niin kuin itse näe parhaaksi, mutta olen miettinyt, että ottaisinko hänen sanomisensa enemmän tosissaan jos hän olisi uskottavampi "terveyden"hoitaja ulkomuodoltaan?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä luotan kyllä hänen asiantuntemukseensa vankasti, mutta kieltämättä se voisi tuntua kornilta, jos hänellä olisi tapana kommentoida minun tai lasteni painoa kärkevään sävyyn, vaikka meillä on vähemmän paino-ongelmia kuin hänellä itsellään.

Vierailija
2/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asioita, joista meidän vain kuuluu sanoa omista puutteistamme huolimatta: suositella liikuntaa vaikka itse emme liikkuisikaan, kertoa tupakan vaaroista vaikka itse tupakoisimme, mainita painonkehityksestä vaikka itsellä painonhallinnan kanssa olisikin tekemistä, jne.

Minun mielestäni äitiysneuvolan painonseurannan olennaisin asia on se, että sillä voidaan seurata hyvinvointia. Mikäli painonkehityksessä on muutoksia, ne voivat antaa yhdessä muiden keräämiemme tietojen kanssa viitteitä jostain asiasta, joka vaatisi tarkempia tutkimuksia. Jokainen äiti kantakoon keräämänsä kilot itse, ei ne minua kiinnosta jos kaikki on kunnossa.

Painonkehitys on odottajille vaan yleensä todella arka paikka ja punnitukset mielletään ensisijaisesti jonkin sortin "kyttäyksenä". Painonseuranta on yksi osa odottajan ja sikiön hyvinvoinnin seurantaa, rentoutukaa toki sen suhteen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti hän on tietoinen omasta tilanteestaan, eihän muuten olisi varmastikaan päässyt terveydenhoitajaksi.

Kuulostaa siltä että olet ottanut asiasta itseesi (=loukkaantunut) ja haluat purkaa omaa oloasi siihen ulkoiseen olemukseen joka hänellä on.

Vierailija
4/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vaikka arkkitehti? Kyllähän ihmisellä voi tietoa olla vaikka kuinka paljon, vaikkei itse sitä noudattaisikaan.

Toisaalta ymmärrän pointtisi, kyllä mustakin kuulosti aika hupaisalta, kun yhtä "rakkausterapeuttia" haastateltiin. Hänen omat suhteensa olivat menneet niin, että ekassa pitkässä liitossa tuli avioero ja tokassa mies yht´äkkiä otti ja vaihtoi naisen 10 vuotta nuorempaan... Että siinä sitten pitäisi ottaa kaikki neuvot uskottavina ja toimivina vastaan.

Vierailija
5/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

i

Vierailija
6/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä itse harkitsen terveydenhoitajaopintoja ja olen reilusti ylipainoinen. Lisäksi olen vanha eli yli nelikymppinen...

Vierailija
7/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tuo voi tietää mistä puhuu, kun itse jättää terveytensä tyystin hoitamatta!

Okei, eivät terkat tosiaan ole ravintoterapeutteja, mutta kyllä kai heidän täytyisi olla omana esimerkkinä saarnaamistaan asioista? Tavallaan, että jos heillä on ammattitaitoa terveydenhoidosta ja -ylläpidosta, niin miksi he eivät omassa elämässään sitä toteuttaisi parhaalla mahdollisella tavalla?

Totta kai närkästyin, kun mulle huomautettiin mielestäni epäasiallisesta aiheesta turhaan. Mutta se juuri mietityttää, että olisinko kokenut sen eri tavalla, jos huomattaja olisi itse ns. terveyden perikuva?

ap

Vierailija
8/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko nyt siinä sitten, että hän tietää mistä puhuu kun kertoo miten perhe-elämän saa toimimaan

kyllä mustakin kuulosti aika hupaisalta, kun yhtä "rakkausterapeuttia" haastateltiin. Hänen omat suhteensa olivat menneet niin, että ekassa pitkässä liitossa tuli avioero ja tokassa mies yht´äkkiä otti ja vaihtoi naisen 10 vuotta nuorempaan... Että siinä sitten pitäisi ottaa kaikki neuvot uskottavina ja toimivina vastaan.

Vierailija
9/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On reilusti ylipainonen ja hänen adoptiolapsensa on ihan samanlainen eli jo viisi vuotiaana melko iso. Heillä syödään tosi paljon herkkuja (tiedän koska vierailemme silloin tällöin toistemme luona). Lisäksi kohta pitäisi alkaa ottamaan vastaan häneltä vauvan hoito, imetys yms. ohjeita ja tuntuu tosi vaikealta, kun hänhän ei ole itse ikinä esim. imettänyt, joten mitä hän voi tietää ja vanhempi lapseni on hänen lapsensa ikäinen ja koska asuimme naapureina tiedän hänen kasvatusmetodinsa (mm. läpsiminen ja nippaaminen on sallittua). Tosi hankalalta tuntuu asioida hänen kanssaan varsinkin kohta syntyvän vauvan kanssa..

Vierailija
10/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tuo voi tietää mistä puhuu, kun itse jättää terveytensä tyystin hoitamatta!

Okei, eivät terkat tosiaan ole ravintoterapeutteja, mutta kyllä kai heidän täytyisi olla omana esimerkkinä saarnaamistaan asioista? Tavallaan, että jos heillä on ammattitaitoa terveydenhoidosta ja -ylläpidosta, niin miksi he eivät omassa elämässään sitä toteuttaisi parhaalla mahdollisella tavalla?

Totta kai närkästyin, kun mulle huomautettiin mielestäni epäasiallisesta aiheesta turhaan. Mutta se juuri mietityttää, että olisinko kokenut sen eri tavalla, jos huomattaja olisi itse ns. terveyden perikuva?

ap

Vierailija
11/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
12/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tehdä työnsä neuvolan terveydenhoitajana.

Kyllähän se on aika ironinen tilanne jos 120-kiloinen paasaa 70-kiloiselle että pitäisi huolehtia liikkumisesta ja oikeanlaisesta syömisestä ettei paino nouse.

Siellä neuvolassa kun on tarkoitus puida sinun ja lastesi terveyttä ja hyvinvointia - ja jättää kokonaan puimatta terkkarin asiat.

Ole tyytyväinen että hän huolehtii. Jos huolehtii aiheetta, niin voit toki sanoa ettet ole huolissasi painonnoususta, sillä olet vielä reilusti normaalin rajoissa ja että paino on pudonnut edellisilläkin kerroilla ennalleen varsin nopeasti.

Vierailija
13/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän tietää itse omat ongelmansa ja osaa neuvoa. Miksei hän voisi neuvoa laihdutuksessa tai ruokavaliossa sinua? Sehän on hänen työtään. Jos tässä joku on tyhmä niin ap! :DDDD

Onhan noita karmeita partureitakin(tukka miten sattuu) ja silti ne osaa leikata hiuksia. Minulla on täti joka on tooodella epäsiisti ja hän on kosmetologi, silti hän on mitä parhain työssään ja tekee mielettömän upeita meikkejä mm.!!

Vierailija
14/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eivät edes halua hoitaa tuttujensa asioita.

Vierailija
15/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset tietää ruokavalio asiat ja laihdutusasiat. KAIKKI! Niin hoikat kun lihavatkin. Joten kyllä se lihava terkkakin tietää mistä puhuu, hän ei vaan itse halua ehkä olla hoikka. Ei se silti kerro sitä etteikö hän haluisi muiden olla terveitä!

Vierailija
16/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

väistämättä vaikuttaa ammatilliseen uskottavuuteen asiakkaiden silmissä. Jos asiakkaalla ei ole aiempaa kokemusta millaista työn jälkeä ammattilainen tekee ja hänen pitää valita jättääkö hiuksensa siistin ja tyylikkään parturin käsiin, jonka oma tukka on hänelle sopiva ja hyvin hoidettu vai epäsiistille parturille joka ei huolehdi ulkomuodostaan ja nka oma tukka on leikattu viimeksi v. 1998 malliin joka ei silloinkaan ollut sopiva hänen naamalleen, valinta on kohtalaisen selvä.

Onhan noita karmeita partureitakin(tukka miten sattuu) ja silti ne osaa leikata hiuksia. Minulla on täti joka on tooodella epäsiisti ja hän on kosmetologi, silti hän on mitä parhain työssään ja tekee mielettömän upeita meikkejä mm.!!

Vierailija
17/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kommentoi" tai "saarnaa" vaan _ohjaamme_.

Ja samat elämän raadollisuudet me kohtaamme, kuin kuka tahansa: aika on rajallistä, elämä hektistä, raha tiukassa, jne. Samat terveydenedistämistä rajoittavat tekijät ja samat uhat, samat viehätykset.

Painotukset saattavat olla terveysasioissa henkilökohtaisella tasolla erit. Oma ylipainoni kertyy terveellisestä kunnon ruoasta; itsetehdystä ja osin luomusta. Ongelmani on se, että annoskoot ovat suuret ja liikkuminen todella vähäistä monen muun elämän aktiviteetin tähden. Mutta minulle on tärkeää ruoan terveellisyys, kokonaisvaltaisuus ja oikea koostaminen. Toisaalta minusta maaseutuympäristö on ihmiselle terveellisempi kuin kaupunkiolosuhteet, pienet yhteisöt parempi kuin massiiviset yksiköt (päivähoidot, koulut, työyhteisöt). Ydinperhe terveellisempi vaihtoehto kuin avioero ja yksinhuoltajuus.

Eli terveydenhoitaja ei saisi asua kaupungissa, syödä epäterveellisesti, eikä ainakaan olla eronnut tai uskottavuus silmissäni kärsii... ei ei. eikä näin ole muidenkaan ammattikuntien edustajien suhteen.

Terveyttä vaalitaan muullakin kuin ylipainoa kyttäämällä: mielenterveys ja seksuaaliterveys nyt päällimmäisinä ja ehkä eniten sivuun työnnettyinä.

Voisiko ajatella, että opettaja, jolla on erityislapsi, ei voi olla uskottava opettaja? Gynekologi joka sairastanut sukupuolitaudin, ei olisi uskottava? Maanviljelijä, jonka sato tuhoutunut? Suomenkielen opettaja, joka puhuu murretta? Äiti, jonka lapsi saanut rotaviruksen ei ole uskottava? Kyllähän tietoa, taitoa ja tahtoa pitäisi näillä kaikilla olla suorittaa asiat mallikkaasti ja esimerkillisesti - eikö?

Vierailija
18/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- en ole täydellinen äiti

- lapseni ovat saaneet jo pienenä esim. karkkia mehua

- en liiku juuri

- en käytä aina kumia irtosuhteissa

Mitähän vielä?!

Eli ei sitä aina vaan toimi itse oikein vaikka kuinka tietää miten pitää tehdä

Vierailija
19/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yliopistossa koulutussuunnittelijana - en ymmärrä miten se tähän mun aloitukseen liittyy?

Voi olla, että olen pikkumainen ja typerä, mutta mua kyllä häiritsee terkkamme ulkoinen olemus silloin, kun hän opastaa juuri siihen aiheeseen liittyvissä asioissa. Varsinkin kun omasta mielestäni tiedän ja ymmärrän terveelliset elämäntavat ja perheessämme myös noudatamme niitä. Siksi on häiritsevää, että alan ammattilainen ei anna omalla olemuksellaan hyvää esimerkkiä. Tää on mun kokemus ja mielipide, ja kyselinkin aloituksessani muiden mielipiteitä samasta asiasta.

ap

Vierailija
20/28 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoon ei varmasti monenkaan suomalaisen kohdalla syynä ole se ettei TIETÄISI miten laihdutetaan, tai ettei olisi selvillä ylipainon vaaroista, mutta eihän se nyt ihan yhtä helppoa ole tehdä kuin sanoa. Ihmisiä tässä ollaan kaikki.

Mutta silti täytyy sanoa että vähän harmittaa kun en ensimmäisessä raskaudessani tajunnut ylipainoisen terkkarin suodattavan niitä ohjeita omasta näkökulmastaan: mulle tuli painoa lisää 20 kg joista 10 kg jäi pysyviksi, ja koko raskauden ajan terkka vain hoki että "oikein hyvä painokehitys, totta kai sulla nyt paino nousee kun olet tuollainen hoikka, hoikilla aina nousee raskausaikana paino enemmän". Siinä tilanteessa ensikertalaisena uskoin terkan puheita, vaikka enhän mä nyt oikeasti mikään hoikka ollut, olin sitä ainoastaan siihen terveydenhoitajaan verrattuna! Olin raskauden alkaessa tukevassa normaalikunnossa (168cm/65kg) ja sen päättyessä sitten iloisesti ylipainoinen. Heti sitten vauvaneuvolan puolella olikin eri terkkari (itse normaalipainoinen), joka aloitti mun ylipainostani huomauttelun, ja tietysti ihan aiheesta.

Tässä tapauksessa uskon että terveydenhoitajan oma tilanne vaikutti hänen ammatilliseen näkemykseensä. Ehkä häntä olisi nolottanut nalkuttaa minulle painonnousustani kun olin kuitenkin häntä itseään hoikempi, en tiedä. Joka tapauksessa harmittaa että uskoin häntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän