Teini ei syö kuin autenttista italialaista
Mikä on ok, mutta raaka-aineiksi ei kelpaa pirkka rai kotimaista vaan pasta pitää tehdä itse tai olla vähintään pronssileikattua rustiikkia.
Tomaattisoseeksi ei kelpaa Lidlin halvin tomaattimurska, vaan pitää olla muttia. Koska siinä ei ole mitään muuta aineosia kuin tomaattia. Aidoista tomaateista tekee kyllä soossia, mutta sekään ei ole halpaa. Oliiviöljystä en edes aloita.
Olen yrittänyt opettaa tavoille jättämällä ilman ruokaa, jos ei kelpaa. Ongelma on siinä että ei kelpaa edes silloin, vaan sitten itketään isoäidille joka tietysti syöttää vain mukamas oikeaa ruokaa.
Onko kuspäisyyttä vai maanantaikappale? Ikää vasta 14
Kommentit (42)
Sinä ostat sitä mitä sinä ostat kaupasta. Teini menköön Heseen töihin tienaamaan muttirahaa ja kokkailkoot sitten omiansa.
Noin muuten tekisin sitä mitä tähänkin saakka ja jos ei kelpaa niin luonnonvalinta hoitelee ennen pitkää pois. Ei olisi parisataa vuotta sitten ollut aikaa edes kuunnella tuollaisten teinien narinaa. Sitäpaitsi suurin osa elätti jo itsensä sen ikäisenä täysin.
Kyllä varmaan syö sen mitä annetaan/saa. Ei ennenkään lapset määräilleet/kiukutelleet. Sitten kun on töissä niin voi ostaa mitää haluaa.
Harvat asiat rasahduttaa niin pahasti kuin tuollaiset muttiteinit.
No, jos nonnan ruuat kelpaavat, niin muuttakoon sinne. Nonnakin on iloinen, kun on nuorta seuraa. Sinä saat olla rauhassa.
Kaikki voittavat.
Onko teini autisti?
Heillä on usein hyvin vaikeita ruokarajoitteita ja tuo mitä kerroit kuulosti hyvin tutulta. Syökö hän kodin ulkopuolella normaalisti?
Oma lapsi on autisti.
14-vuotiaaksi asti oli ihan niinkuin muutkin. Lukuunottamatta vahvaa nirsoilua ja herkkänahkaisuutta.
14-vuotiaana koki romahduksen, autististen burnoutin, kun ei jaksanut enää esittää normaalia. Sen jälkeen on saanut tukitoimia eikä enää haaskaa energiaa normaalin esittämiseen. Sen ansiosta sietää nykyään paremmin "vääränlaisia" ruokiakin.
Nirso hän on silti edelleen, mutta aiempaa vähemmän. Tilannetta myös helpottaa se että tiedetään mistä se johtuu.
Kerrankin provo vanhojen aikojen malliin! Hienoa!
Ei se raaka-aineiden nimi/merkki tee siitä italialaista. Useissa "italialaisissa" tuotteissa lukee Valmistettu EU maassa (=tuote ei ole Italiaa nähnytkään, tulee esim Romaniasta)
Asun Italiassa ja kyllä täällä kelpaa Lidlin tuotteet myös paikallisille. Tomaattimurska on sitä, tulee se sitten Italiasta tai Saksasta.
Vierailija kirjoitti:
No, jos nonnan ruuat kelpaavat, niin muuttakoon sinne. Nonnakin on iloinen, kun on nuorta seuraa. Sinä saat olla rauhassa.
Kaikki voittavat.
Jatkuvasti pitäisi olla nonnan helmoissa, ei ole sekään halpaa. Tuo tullessaan sitten pecoriinot ja muut. Mummo lähettää mitä pystyy perästä.
Muuttohalut on välillä kovat. Suomessa on kumminkin mökki ja rantasauna jota ilman ei voi elää. Ei ole helppoa olla puoliksi italialainen ja puoliksi suomalainen.
No, onneksi mummo tulee pian tänne.
Toinen puoli sukujuuria on oltava karjalaista. Heikäläisillähän tapaa olla haasteellista jumittumista noissa karjalanpaisti ja piirakka-asioissa.
Jos maksaa itse voi syödä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa itse voi syödä mitä haluaa.
14 vuotiaasta saa lapsilisää, jolla saa aika monta muttia.
No jaa, teinisi kuulostaa ihan minulta. Ostan mutit enkä pirkat, käytän San Marzano tomaatteja ja basilikankin kasvatan itse jne. Tingin sitten muusta kulutuksesta. Teinin laittaisin kokkaamaan ja juoksemaan raaka-aineisen perässä itse jos haluaa erilailla tehtyä ruokaa kuin vanhemmat tuottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voittavat.
Jatkuvasti pitäisi olla nonnan helmoissa, ei ole sekään halpaa. Tuo tullessaan sitten pecoriinot ja muut. Mummo lähettää mitä pystyy perästä.
Muuttohalut on välillä kovat. Suomessa on kumminkin mökki ja rantasauna jota ilman ei voi elää. Ei ole helppoa olla puoliksi italialainen ja puoliksi suomalainen.
No, onneksi mummo tulee pian tänne.
Haha, nauran katketakseni tälle ketjulle. Nyt ymmärrän, mitä tarkoitetaan mammanpojalla? Ilmeisesti tämä koko termi on lähtöisin Italiasta....:D Mutta pakko sen verran sanoa, että kyllä siinä vastapuolellakin vaakaa on arvokkaita asioita. Nimittäin pecoriiiiiiinoa oppii raastamaan, ja ostamaan aina kimpaleina, ei suinkaan valmiiksi raastettuna! :D Osaan kuvitella, kuinka tämä nonna sormet yhdessä kertoo näitä juttuja....ei ole helppoa? Minä haluan vaihtaa osia! :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se raaka-aineiden nimi/merkki tee siitä italialaista. Useissa "italialaisissa" tuotteissa lukee Valmistettu EU maassa (=tuote ei ole Italiaa nähnytkään, tulee esim Romaniasta)
Asun Italiassa ja kyllä täällä kelpaa Lidlin tuotteet myös paikallisille. Tomaattimurska on sitä, tulee se sitten Italiasta tai Saksasta.
Lidlin tomaattimurskassa on 4 eri aineosaa, muttissa vain 1.
Jos et maista eroa, et ole italialainen. Vaikka asuisitkin Italiassa.
Voi toki olla että Lidl ei edes yritä myydä samaa tomaattimurskaa Italiaan.. en tiedä.
Nyt olisi teinillesi hyvä diili tarjolla. Otatte yhteyttä siihen ahdistuneeseen kirjakerhon ruokavastaavaan, joka täällä eilen valitteli, ettei halua tehdä kerholleen italiateemaan sopivaa ruokaa. Oli kaikkea juureen leivottua leipää, tiramisua ym. Hän maksaisi varmasti maltaita, jos teinisi tulisi hänen tilalleen, ja teini pääsisi loistamaan autenttisilla ruoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Italiassa ja kyllä täällä kelpaa Lidlin tuotteet myös paikallisille. Tomaattimurska on sitä, tulee se sitten Italiasta tai Saksasta.Lidlin tomaattimurskassa on 4 eri aineosaa, muttissa vain 1.
Jos et maista eroa, et ole italialainen. Vaikka asuisitkin Italiassa.
Voi toki olla että Lidl ei edes yritä myydä samaa tomaattimurskaa Italiaan.. en tiedä.
Mutissa on kyllä kaksi eli tomaatti sekä suola.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän pahaa siinäkin on jos arvostaa alusta loppuun itse tehtyä ruokaa enemmän kuin halvinta mahdollista einesmoskaa? Tosin provohan tämä on, mutta kumminkin.
Eihän siinä mitään mutta pitäisi sitten hankkia itse ruokansa. Mutta provohan tämä on.
Miten teinin kouluruokailu onnistuu?
Ah, mikäs olisi ihanampaa kuin 13 h työpäivän jälkeen tulla vaivaamaan nirsolle teinille pastataikinaa!
Pentusi varmaan jo tuossa iässä sitten osaa itse itsensä ruokkia jos vaatimustaso arjessa noin korkealla?