Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainan lyhennys

Vierailija
25.07.2022 |

Tietääkö joku voiko asuntolainaa maksaa jossain kuussa enemmän pois, mitä on sovittuna? Haluaisin tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä. En kuitenkaan haluaisi nostaa asuntolainan maksuerää joka kuussa korkeaksi. Veloitetaanko ylimääräisistä maksueristä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ole tullut mieleen kysyä pankistasi? Niillä kun on erilaisia ehtoja.

Vierailija
2/8 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordealla pystyi aikoinaan tekemään ylimääräisiä lyhennyksiä ilman lisäkustannuksia. Lainaan piti hakea joku joustomahdollisuus, joka olisi mahdollistanut myös lyhennysvapaiden käytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti lainasi sopimusehdoista. Kysy siis  pankista.

Ainakin meille se oli mahdollista ja ei maksanut ylimääräistä, mutta lainasta on jo lähes 20 vuotta aikaa. Meillä oli  annueteettilaina, joka oli sidottu viitekorkoon, jonka nimeä en enää muista.

Vierailija
4/8 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit maksaa. Itse olen vaan verkkopankissa siirtänyt käyttötililtä asuntolainatilille extrasumman ja kirjoittanut erikseen viestin pankille,että "maksoin extraa sen ja sen verran, lyhentäkää velan pääomaa sillä". On toiminut danskessa. Nyt aiotaan maksaa loppuasuntolaina pois, lisäkuluja ei tule, ellei ole kiinteäkorkoinen laina.

Vierailija
5/8 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pankki sulla on? Mulla on Säästöpankki ja siellä kun menee katsoman lainan tietoja, on ihan erillinen painike "maksa ylimääräinen lyhennys".

Vierailija
6/8 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP yrittää kertoa vieläkin siitä kun maksoi 10.000€ lainaa kerralla pois.

7/8 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, varmista vaan vielä, ettei sun sopimuksessa ole mitään estettä ylimääräisille lyhennyksille. Se on erittäin fiksu tapa lyhentää lainaa, kun se lyhentää aina suoraan pääomaa, eikä siitä mene korkoa. Yleensä siitä ei myöskään mene palvelumaksua, joka usein menee automaattisesta lainanlyhennyksestä. 

Minä siis pidän sen jatkuvan kuukausisumman ihan minimissä ja maksan lainaa pääasiassa noilla ylimääräisillä lyhennyksillä ja säästän näin euriborin ja marginaalin hinnan. Tosin viime aikoina ne ovat muutenkin olleet nollassa, mutta jatkossa, kun korot kuitenkin taas jonkin verran nousevat, niin ylimääräisillä lyhennyksillä säästää rahaa. 

Vierailija
8/8 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy pankistasi. Itse maksoin asuntolainani pois etuajassa ja riitti kun vain ilmoitin pankkiini. Asuntolainani oli pop pankista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä