Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on maatilan emännän ammatti?

Vierailija
20.08.2008 |

Olen maatilan emäntä, joka hoitelee askareita lähinnä tuvan puolella. Kun ammatiksi pitäisi ilmoittaa jotain, niin emäntä tuntuu sanalta, jota ei nykyaikana enää käytetä. Miten te muut nuoret emännät ilmoitatte ammattinne?

Maanviljelijäksikään en kuitenkaan itseäni koe, sillä en osallistu maanviljelystöihin juuri lainkaan. (Käyn jonkin verran töissä tilan ulkopuolella.)

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä yleensä ilmoitan ammatiksi emännän, jos tarvii lisä selvitystä laitan perään sulkuun maatila. Olen myös koulutukseltani maatilaemäntä, silloin oli maatalousoppilaitoksissa kyseinen linja samantyylinen kuin emäntäkoulu, mutta käsiteltiin enemmän karja ja sikataloutta mutta myös muita maatilan töitä. Tosin en käy ulkopuolella töissä vaan päivät kulkuvat hyvin lehmiä lypsäessä ja ruokapuolen ja siivouopuolella. Ennen pääsi välillä pois tuvasta pelto töihin kun anoppi asu tässä mutta nyt vaan joutuu tekeen tuotr ruokaa ja siivoomaan.

Öö, miksi siellä maatiloilla tarvitaan ihminen siivoamaan ja laittamaan ruokaa? Palkkatyössä olivathan tekee kotityöt ihan omalla ajallaan 

Vierailija
22/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupalintu.  Pari tuollaista tunnen, pitää keksiä mitä sanoo tekevänsä työkseen kun ei tee mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt maatalon emäntää. Toki olen ollut myös palkkatyössä ja olen käyttänyt hallintosihteeriä.

Vierailija
24/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä yleensä ilmoitan ammatiksi emännän, jos tarvii lisä selvitystä laitan perään sulkuun maatila. Olen myös koulutukseltani maatilaemäntä, silloin oli maatalousoppilaitoksissa kyseinen linja samantyylinen kuin emäntäkoulu, mutta käsiteltiin enemmän karja ja sikataloutta mutta myös muita maatilan töitä. Tosin en käy ulkopuolella töissä vaan päivät kulkuvat hyvin lehmiä lypsäessä ja ruokapuolen ja siivouopuolella. Ennen pääsi välillä pois tuvasta pelto töihin kun anoppi asu tässä mutta nyt vaan joutuu tekeen tuotr ruokaa ja siivoomaan.

Öö, miksi siellä maatiloilla tarvitaan ihminen siivoamaan ja laittamaan ruokaa? Palkkatyössä olivathan tekee kotityöt ihan omalla ajallaan 

Taas tuo raivostuttava öö tuli tänne ölisemään.

Vierailija
25/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilallinen

Vierailija
26/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä tai Orja (riippuen kohtelusta ja arvostuksesta) ja Porsailija siinä sivussa kuten muutkin nautaeläimet.

Vierailija
27/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen piika.

Vierailija
28/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että maanviljelijä / maatalousyrittäjä siitäkin huolimatta, etten käy navetassa juuri koskaan (siellä on palkattu työntekijä), ja peltotöihinkin osallistun vain viemällä miehelle eväitä ja kyytimällä miestä, kun se siirtää koneita paikasta toiseen? Joskus harvoin saatan tyhjät kärrit ajaa pellolle.

Kyllä puolisollakin on maatalousyrittäjän status, vaikka ei olekaan päätoimisesti niissä töissä. Näin minun kohdallani on.

Vierailija
29/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

maatalousyrittäjä....perhemaatilalla kaikki hommat kuuluu homman luonteeseen(viljely,eläimet sekä paperinpyöritys ja muut juoksevat asiat sekä ruokahuolto ja vaatehuolto) joten maatalousyrittäjä 

terv.maatalousyrittäjä

Vierailija
30/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousyrittäjän olen ammatiksi laittanut kaikkialle missä on asiaa kysytty. 

Vierailija
31/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen piika.

Mikä ilmainen?  Mies tekee työt ja rahoittaa elämisen kokonaan?

Vierailija
32/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka siksi, että sitä omaa aikaa on niin uskomattoman vähän. Palkkatyössä ollaan keskimäärin 9h/vrk 5 kertaa viikossa (työaika+matkat), maaatilalla menee helposti 16 h/vrk 7 päivänä viikossa. Lisäksi lasten päivähoitopaikkaan on matkaa 48 km, jo siitä tulee kahdesti päivässä yli 30 min ajanhukkaa. Päiväkoteja on lähempänä, mutta ei vuorohoitoa tarjoavia.

Vierailija
33/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen piika.

Mikä ilmainen?  Mies tekee työt ja rahoittaa elämisen kokonaan?

Jos ei omista tilaa ja saa osuutta sen tuotosta ja saa eläkettä ja tekee kotityöt,on ilmainen piika.

Vierailija
34/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä laittaisi maatalousyrittäjä, katsotaan yrittäjäksi, laittaisin maatalon emäntä.

Vierailija
35/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko sano olevansa pientilallinen jos hoitaa pihan kasveja? Onhan sekin tila.

Vois olla karjakko, eläintenhoitaja, jos on koira.

Vierailija
36/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousyrittäjä. Työaika helposti16h/vrk.

Vierailija
37/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka siksi, että sitä omaa aikaa on niin uskomattoman vähän. Palkkatyössä ollaan keskimäärin 9h/vrk 5 kertaa

Toivottavasti saat siltä maatilalta sit myös palkkaa.

Vierailija
38/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot maanviljelijä. Tilallinen. Maatilanomistaja. Isontalon emäntä. Talonpoikaisvaimo, torppari

Vierailija
39/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmer's wife

Vierailija
40/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli maanviljelijä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän