Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on maatilan emännän ammatti?

Vierailija
20.08.2008 |

Olen maatilan emäntä, joka hoitelee askareita lähinnä tuvan puolella. Kun ammatiksi pitäisi ilmoittaa jotain, niin emäntä tuntuu sanalta, jota ei nykyaikana enää käytetä. Miten te muut nuoret emännät ilmoitatte ammattinne?

Maanviljelijäksikään en kuitenkaan itseäni koe, sillä en osallistu maanviljelystöihin juuri lainkaan. (Käyn jonkin verran töissä tilan ulkopuolella.)

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei, olet kotiruova.

Vierailija
2/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miltä se kuulostaa, jos joku kertoo olevansa emäntä. Onko se ihan ymmärrettävää suomea, vai olisiko spontaani vastaus siihen, että "anteeksi mitä"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sellainen joka isommassa keittiössä laittaa isolle väelle ruokaa. Näin mun korvaan...

Vierailija
4/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki olen samalla kotiäitikin. Mutta joka paikkaan kotiäiti ei kelpaa ammattinimikkeeksi. Ja toisaalta se ei myös anna mitään vihjettä siitä, että työnkuvaani kuuluu kuitenkin paljon muutakin kuin vain lasten ja kodin hoito.

Vierailija
5/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin, että emäntä kuulostaa mun korvaan pitopaikan tms. emännältä. Sellaiselta, joka isossa keittiössä laittaa isolle väelle ruokaa.

Vierailija
6/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai maanviljelijä

Vierailija
7/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ammattinimike ole maatalousyrittäjä. Ainakin sellaisella emännällä kuin minä joka en käy tilan ulkopuolella töissä ja minulla on voimassa pakolliset myel-vakuutukset. Jos et ole vakituisesti tilan töissä niin ehkä sinä olet sitten se emäntä etkä maatalousyrittäjä. Tai ilmoita ammatiksesi se työ jota teet tilan ulkopuolella.

Vierailija
8/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että emäntä on nykyään keittiöalan ammatti. Ja sitä juuri haenkin, josko joku keksisi miksi maatilan emäntää nykyaikana voisi nimittää.

Vierailija
9/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisvanhaan hautakiviin kirjoitettiin hauskoja "titteleitä". Esim. juuri talollisen vaimo se ja se, kauppaneuvoksen tytär se ja se jne. :)

Vierailija
10/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että maanviljelijä / maatalousyrittäjä siitäkin huolimatta, etten käy navetassa juuri koskaan (siellä on palkattu työntekijä), ja peltotöihinkin osallistun vain viemällä miehelle eväitä ja kyytimällä miestä, kun se siirtää koneita paikasta toiseen? Joskus harvoin saatan tyhjät kärrit ajaa pellolle.

Vierailija
11/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ammatteja voi olla useita. Mutta niitä hommia teen kuitenkin sen verran vähän, ettei sekään tunnu oikealta ilmoittaa pääasialliseksi ammatiksi. Kyllähän tää maatalous on kuitenkin niin valtava osa mun elämää, etten sitäkään aivan haluaisi sivuuttaa.

No, useimmitenhan se ei oo kovin vakavaa, minkä ammatikseen ilmoittaa, kunhan jotain. Painiskelen täällä nyt tällaisen pienen identiteettikriisin kanssa.

ap

Vierailija
12/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensä maatilan ruuanlaitto maatalousyrityksen ruokahuoltoa/työpaikkaruokailua eli tilan töihin sekin kuuluu.

Vierailija
13/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten ammatti sen työn mukaan jota teet tilan ulkopuolella, kumpi on päätoimista??

Vierailija
14/54 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä yleensä ilmoitan ammatiksi emännän, jos tarvii lisä selvitystä laitan perään sulkuun maatila. Olen myös koulutukseltani maatilaemäntä, silloin oli maatalousoppilaitoksissa kyseinen linja samantyylinen kuin emäntäkoulu, mutta käsiteltiin enemmän karja ja sikataloutta mutta myös muita maatilan töitä. Tosin en käy ulkopuolella töissä vaan päivät kulkuvat hyvin lehmiä lypsäessä ja ruokapuolen ja siivouopuolella. Ennen pääsi välillä pois tuvasta pelto töihin kun anoppi asu tässä mutta nyt vaan joutuu tekeen tuotr ruokaa ja siivoomaan.

Vierailija
15/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet Maatalousyrittäjä.

Vierailija
16/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloustyöntekijä.

Vierailija
17/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu siitä,omistatko osuuden tilasta.Jos omistat ja saat osasi sen tuotosta ja maksat melamaksut, oot mastalousyrittäjä.Jos et,oot kotiäiti,kotirouva,työtön tai toimeton.

Tupahommia tekee kaikki ihmiset,ei ne oo ammattityötä.

Vierailija
18/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun ammatteja voi olla useita. Mutta niitä hommia teen kuitenkin sen verran vähän, ettei sekään tunnu oikealta ilmoittaa pääasialliseksi ammatiksi. Kyllähän tää maatalous on kuitenkin niin valtava osa mun elämää, etten sitäkään aivan haluaisi sivuuttaa.

No, useimmitenhan se ei oo kovin vakavaa, minkä ammatikseen ilmoittaa, kunhan jotain. Painiskelen täällä nyt tällaisen pienen identiteettikriisin kanssa.

ap

Sekatyöläinen.

Vierailija
19/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä tai maatalousyrittäjä.

Vierailija
20/54 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousyrittäjä.