Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pitkässä parisuhteessa kulut on jaettu tulojen suhteessa, miten käsittelette perintöjä tms.?

Vierailija
24.07.2022 |

Eli jos on etukäteen sovittu, että maksatte talous/yhteistilille tietyn osuuden tuloista, miten olette menetelleet jos jompikumpi saa jotain kautta huomattavan mutta kertaluontoisen lisärahan? Perinöt, iso bonus tai yrityskauppa tms. Jääkö tälläiset tulot alkuperäiselle saajalle vai onko oletus että ne jaetaan koko perheelle jotenkintai osittain?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kyllä koskisi miehen perintöön. Tehkööt sillä, mitä haluaa. Loppuviimeksi se menisi kuitenkin yhteisille lapsillemme.

Vierailija
2/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki rahat menneet yhteiseen elämiseen eikä ole aina riittäneetkään. Sama homma perinnöillä, vaikka ne ovatkin enemmän omaa. On nimittäin pikkuisen vaikea realisoida jotain ison kuolinpesäosuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaja saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Usein ne on menneet perheen yhteiseksi hyväksi. On tehty remonttia, on lyhennetty asuntolainaa, on annettu rahalahjoja lapsille.

Vierailija
4/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perijä pitää saamansa perinnön, yhteinen lomamatka kyllä tehtiin. Samoin tulee käymään toisen puoliskon perinnön kohdalla, kun sen aika koittaa. Meista tämä on aivan selvä asia, emme ole edes keskustelleet asiasta.

Vierailija
5/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ex ei kertaakaan 25 vuoden liiton aikana edes kertonut saamistaan 2 perinnöstä (kuusinumeroinen luku rahaa + kaksi asuntoa) ja isohkosta veikkausvoitosta. Piilotti ja salasi kaiken eikä mitään antanut edes lastemme menoihin. Asia selvisi vasta erotessa. Olin elänyt 25 vuotta melkein miljonäärin kanssa ja kituuttanut 5 vuotta 2 työssä että saataisiin asuntolainaa maksettua. Rahaa exällä ei koskaan ollut kun sitä olisi tarvittu. Tietty sai palkkaa työstään mut ihan vaan vähän alta keskipalkka, työnsä ei ollut erityisen hyvin palkattu. Itse olin pienituloinen etenkin liittomme alkuaikoina.

Vierailija
6/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö on saajansa omaa rahaa, ei kuulu yhteiselle tilille. Tuedän että meidän molempien vanhemmat olisivat olleet samaa mieltä.

Vierailija
7/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perijä päättää itse mihinkä rahansa käyttää ilman mitään toisten vaatimuksia tai painostamista. 

Vierailija
8/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ex ei kertaakaan 25 vuoden liiton aikana edes kertonut saamistaan 2 perinnöstä (kuusinumeroinen luku rahaa + kaksi asuntoa) ja isohkosta veikkausvoitosta. Piilotti ja salasi kaiken eikä mitään antanut edes lastemme menoihin. Asia selvisi vasta erotessa. Olin elänyt 25 vuotta melkein miljonäärin kanssa ja kituuttanut 5 vuotta 2 työssä että saataisiin asuntolainaa maksettua. Rahaa exällä ei koskaan ollut kun sitä olisi tarvittu. Tietty sai palkkaa työstään mut ihan vaan vähän alta keskipalkka, työnsä ei ollut erityisen hyvin palkattu. Itse olin pienituloinen etenkin liittomme alkuaikoina.

Meillä sama, mies tahkoi yrityksensä kautta rahaa ja minä venytin penniä, lapsille ei olisi saanut ostaa uusia vaatteita eikä harrastuksiin käyttää rahaa.

9/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähemmän yhteisiin menoihin osallistunut puoliso saa perinnön, niin kyllä oikeus ja kohtuus olisi se, että hän kompensoida sille toiselle jotain, esim. maksamalla yhteisen asuntovelan pois.

Moni nainen vetoaa matalaan palkkaansa ja maksattaa miehellä kaiken. Olisi aika itsekästä sen jälkeen vielä pitää perintö vain itsellään käyttämättä sitä mihinkään yhteiseen.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
10/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on vaikeita tilanteita. Meillä on ollut suunnilleen sama tulotaso läpi vuosien mutta itse sain muutaman vuoden sisällä 2 keskikokoista perintöä, toinen oli vielä testamenttiperintö vähän yllättäen. Maksoin yhteisen mökkilainan - 70 000€ pois mutta muuten perintövarat ovat omilla tileilläni/sijoituksissa. Mutta omaan elintasooni ne perinnöt eivät ole vaikuttaneet mitenkään/ en käytä perintövaroja arjessa mitenkään vaan ne ovat toivottavasti kasvamassa pottia seuraavalle sukupolvelle.

Vierailija
11/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama, mies tahkoi yrityksensä kautta rahaa ja minä venytin penniä, lapsille ei olisi saanut ostaa uusia vaatteita eikä harrastuksiin käyttää rahaa.

Noinhan siinä käy kun on erilliset tilit.

Vierailija
12/12 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herrasiunaa kuinka tyhmä olet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi