Kumpi näistä naisista elää onnellisemman elämän?
1. Maija
Maijan vanhemmat olivat väkivaltaisia ja kodin ilmapiiri toksinen. Maija otettiin huostaan hänen ollessaan 10 vuotta.
Maija alisuoritti peruskoulun, eikä päässyt toiveestaan huolimatta huonon keskiarvon vuoksi lukioon. Maija ajautui kaupan alalle suoraan peruskoulusta ja myöhemmin jäi työttömäksi.
Maija meni nuorena naimisiin. Mies oli väkivaltainen Maijaa kohtaan ja Maija hakeutui turvakotiin.
Maija ei luota miehiin, hän ei halua tutustua kehenkään. Maijan on vaikea löytää töitä, eikä opiskelu tunnu mahdolliselta.
Maija on masentunut ja voi huonosti. Hän syyttää yhteiskuntaa huonosta elämästään ja kaikkia miehiä kurjuudestaan.
2. Liisa
Liisan vanhemmat olivat väkivaltaisia ja kodin ilmapiiri toksinen. Liisa otettiin huostaan hänen ollessaan 10 vuotta.
Liisa alisuoritti peruskoulun, eikä päässyt toiveestaan huolimatta huonon keskiarvon vuoksi lukioon. Liisa ajautui kaupan alalle suoraan peruskoulusta ja myöhemmin jäi työttömäksi.
Liisa meni nuorena naimisiin. Mies oli väkivaltainen Liisaa kohtaan ja Liisa hakeutui turvakotiin.
Liisa on kiitollinen,että hän aikanaan pääsi toksisesta perheestään ajoissa pois. Hän uskoo, että tunnisti nopeasti miehensä hälyyttävät piirteet kokemansa lapsuuden ansiosta ja on onnellinen että pääsi pois, ennen kun pahempaa ehti tapahtumaan.
Liisa toivoo vielä rakastuvansa uudelleen, mutta tietää, että yksin on myös hyvä.
Liisa päätti lähteä iltalukioon. Hän on kiitollinen että Suomessa on opiskelu ilmaista. Liisa on luottavainen että hän saa vielä joskus mukavan työn.
Liisa on onnellinen, tyytyväinen ja elämänmyönteinen. Liisa on kiitollinen yhteiskunnalle ja läheisilleen.
Kommentit (19)
Kiitos tästä muistutuksesta. Olen kamppaillut oman elämäni haasteiden kanssa ja voimat meinaa loppua. Kaikki avaimet ovat kuitenkin omissa käsissäni.
Emme tiedä vielä, miten luottavaisen Liisa käy. Voi olla, ettei hän löydäkään työtä, vaan elää elämänsä yhtä köyhänä kuin Maija. Hän saattaa myös sairastua vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
missä on ilmainen iltalukio?
Esim. Kansanopistoissa
Kiitän minäkin muistutuksesta. Vaikeuksia on ollut ja monta kertaa on pitänyt päättää, katkeroidunko vai pyrinkö omia unelmiani kohti. Ensimmäinen vaihtoehto tekee ihmisestä passiivisen ja estää saavuttamasta mitään, jälkimmäinen taas vaatii sen että uskaltaa vielä uskoa saavansa jotain hyvää - ja kyllähän se ajatus pelottaa silloin kun menee oikein huonosti.
Isoja onnistumisia on sitten tullutkin, mutta niin myös niitä takapakkeja, jolloin on joutunut kasaamaan itsensä uudelleen. Elämäni paras päätös on kuitenkin ollut se, kun isojen vaikeuksien ja itsetuhoisten ajatusten keskellä annoin itselleni kaksi vaihtoehtoa: joko päätän päiväni heti, tai sitten en enää koskaan pidä elämäni päättämistä vaihtoehtona. Valitsin jälkimmäisen. Eli tuleepa vielä mitä tahansa eteen, elämä jatkuu ja teen valintoja, jotka vievät minua kohti omia unelmiani. Se ei ole helppoa, mutta on ehdottomasti parantanut elämäni laatua.
Kaupan ala on ihan hyvä ponnistuslauta moneen työhön. Asiakaspalvelutyötä on niin monenlaista. Itse olen edennyt kassalta ensin puhelinaspaan ja sieltä muihin toimistohommiin ja nykyään teen suunnittelutöitä joihin yleensä vaaditaan inssin paperit. Minnekkään pikkukylään ei tietenkään kannata jumia, jos haluaa että työpaikoissa on vaihtoehtoja. Asiakaspalvelutaitoja kuitenkin kysytään aika monessa työssä. Siihen ei kannata jumia jos joku lukio ei mennyt ihan nappiin. Työelämässä on niin monia latuja.
Liisa eli 2. tietenkin. Suhtautuminen on hyvin iso ja merkityksellinen asia. Se vaikuttaa jopa koko ajan siihen miten elämän kokee.
Vastaat itse kysymykseesi ihan suoraan. Niin että mi juttu täs ny sit on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Kansanopistoissa
kansanopisto on maksullinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos iltalukiolla tarkoitetaan vaan yleisesti aikuislukiota, niin itse kävin ilmaiseksi sekä oman paikkakunnan aikuislukiossa että nettilukiossa.
Kuule ap luuletko että Liisa vaan päättää olla positiivinen ja Maija vaan päättää pelätä aina pahinta.
Vaikka tausta olisi näennäisesti samanlainen niin voihan olla että esim Liisan elämässä on ollut joku luotettava aikuinen läpi nuoruuden (mummo, täti, laitoksen hoitaja) ja hän sai Liisan uskomaan parempaan. Ja ero Maijan johtuu siitä että Maijalle ei ollut tällaista pysyvää suhdetta turvalliseen aikuiseen.
Tai ehkä Liisalla on erilaiset geenit niin että siksi on selvinnyt huonommin koska on paljon herkempi kuin Maija tai joku muu geeneistä johtuva ero.
Jopa oli taas aloitus.
Pitäisikö meidän nyt ruoskia maijaa? Lyödä lyötyä? Haukkua kiittämättömäksi luuseriämmäksi??
Sitäkö ap haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Jopa oli taas aloitus.
Pitäisikö meidän nyt ruoskia maijaa? Lyödä lyötyä? Haukkua kiittämättömäksi luuseriämmäksi??
Sitäkö ap haluaa?
Pitäisi haukkua, koska mielikuvitus-Maija syyllistää kaikki miehiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos iltalukiolla tarkoitetaan vaan yleisesti aikuislukiota, niin itse kävin ilmaiseksi sekä oman paikkakunnan aikuislukiossa että nettilukiossa.
Mikä paikkakunta? Meidän kaupungissa aikuislukio on maksullinen. En ole koskaan kuullutkaan ilmaisesta aikuislukiosta.
Vierailija kirjoitti:
Jopa oli taas aloitus.
Sitäkö ap haluaa?
Miksi tulkitset tämän niin? Haluatko sitä itse?
Kaupungin omat iltalukiot ovat ilmaisia, jos suoritat lukion oppimäärää. Nyt myös kirjat ilmaiset.
Liisa, joka jaksaa olla kiitollinen jostakin vaikeuksistaan huolimatta. Ilmeisesti hänellä on resilienssiä. Mitä haet tällä? Että Maijan pitäisi olla kiitollinen?